Zajęcia rewalidacyjne to nie tylko obowiązek wynikający z przepisów prawa oświatowego – to przede wszystkim szansa na realne wsparcie ucznia w jego indywidualnej ścieżce rozwoju. Dla dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niepełnosprawność są one jednym z najważniejszych elementów procesu edukacyjnego, a ich rola wykracza daleko poza szkolne mury.
Podstawowym celem tych zajęć jest:
-
Usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.
-
Niwelowanie dysfunkcji i uzupełnianie deficytów w nauce.
-
Wzmacnianie mocnych stron i wykorzystywanie ich w procesie edukacyjnym.
-
Zapobieganie pogłębianiu trudności i powstawaniu nowych barier.
To czas, w którym nauczyciel może w pełni skupić się na jednym uczniu (lub małej grupie), dopasowując tempo, metody i materiały do jego realnych możliwości. Właśnie wtedy możliwe jest zastosowanie rozwiązań, które na lekcji w dużej klasie są trudne do wdrożenia.
Dlaczego są tak ważne?
-
Indywidualizacja – program i tempo pracy dopasowane są do aktualnego poziomu funkcjonowania ucznia.
-
Budowanie pewności siebie – sukcesy osiągane w bezpiecznym środowisku wzmacniają motywację.
-
Rozwój całościowy – praca obejmuje sferę poznawczą, emocjonalną, społeczną i motoryczną.
-
Wsparcie w codziennym funkcjonowaniu – ćwiczenia są praktyczne i przekładają się na lepsze radzenie sobie w szkole i poza nią.
-
Kompensacja deficytów – wyrównywanie braków pozwala uczniowi aktywnie uczestniczyć w lekcjach.
Prowadzenie zajęć za pomocą metod aktywizujących.
Jak organizować zajęcia rewalidacyjne?
Zgodnie z przepisami, są one przeznaczone dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Ich forma i treść powinny wynikać z zaleceń w orzeczeniu oraz wspólnych ustaleń zespołu nauczycieli i specjalistów.
Przykładowe obszary pracy to:
-
Doskonalenie technik szkolnych ( przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, ale także rozwijanie tych umiejętności i niwelowanie trudności, które blokują rozwój tych umiejętności).
-
Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych.
-
Stymulacja i korekta procesów poznawczych.
-
Ćwiczenia orientacji przestrzennej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
-
Wzmacnianie pamięci i koncentracji itd.
Zajęcia rewalidacyjne to inwestycja w przyszłość ucznia
Każda godzina poświęcona na indywidualną lub kameralną pracę z uczniem może przynieść widoczne efekty – od poprawy czytelności pisma, przez lepsze rozumienie tekstu, aż po umiejętność radzenia sobie w sytuacjach społecznych. To moment, w którym nauczyciel może „uszyć edukację na miarę”, a uczeń poczuć, że jest w centrum uwagi.
Więcej o zajęciach rewalidacyjnych, o sposobach ich realizacji i przykładowych ćwiczeniach i zadania przeczytasz TUTAJ
Poznaj naszą publikację i szkolenie dla klas 4-8
Kupisz TUTAJ
Na bazie wieloletniego doświadczenia w pracy z uczniami ze SPE stworzyłyśmy kompleksowy materiał „Zajęcia rewalidacyjne – programy, oceny efektywności, karty pracy”, który jest jednocześnie podstawą naszego szkolenia.
📘 W publikacji znajdziesz m.in.:
-
Gotowe programy zajęć dla klas IV–VIII z obszaru technik szkolnych, kompetencji emocjonalno-społecznych i funkcji poznawczych.
-
Arkusze oceny efektywności zajęć – do szybkiego dostosowania do potrzeb ucznia.
-
Dziesiątki przykładów ćwiczeń i gier z dokładnym opisem metod.
-
Listę tematów do dziennika zajęć rewalidacyjnych – koniec z zastanawianiem się „co wpisać”.
-
Bonus: karty pracy – gotowe do wydruku i użycia na zajęciach.
Na szkoleniu dowiesz się:
-
Jak analizować orzeczenie i tworzyć indywidualny program pracy.
-
Jak dobierać metody i narzędzia do potrzeb ucznia.
-
Jak dokumentować zajęcia w sposób rzetelny i praktyczny.
-
Jak monitorować postępy i motywować ucznia do dalszej pracy.
Zajęcia rewalidacyjne to nie „dodatkowa lekcja”, lecz fundament rozwoju i wyrównywania szans edukacyjnych. Ich właściwa organizacja, zgodna z potrzebami i możliwościami ucznia, może diametralnie zmienić jego szkolną codzienność. Warto inwestować w wiedzę, narzędzia i pomysły, które ten proces wspierają.
Zapraszamy do zakupu naszej publikacji i udziału w szkoleniu – razem możemy tworzyć edukację naprawdę dostosowaną do ucznia.
Polecamy także publikację dla klas 1-3
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz