SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

niedziela, 10 sierpnia 2025

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE W KLASACH 4-8

 

Zajęcia rewalidacyjne to nie tylko obowiązek wynikający z przepisów prawa oświatowego – to przede wszystkim szansa na realne wsparcie ucznia w jego indywidualnej ścieżce rozwoju. Dla dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niepełnosprawność są one jednym z najważniejszych elementów procesu edukacyjnego, a ich rola wykracza daleko poza szkolne mury.


Podstawowym celem tych zajęć jest:

  • Usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.

  • Niwelowanie dysfunkcji i uzupełnianie deficytów w nauce.

  • Wzmacnianie mocnych stron i wykorzystywanie ich w procesie edukacyjnym.

  • Zapobieganie pogłębianiu trudności i powstawaniu nowych barier.

To czas, w którym nauczyciel może w pełni skupić się na jednym uczniu (lub małej grupie), dopasowując tempo, metody i materiały do jego realnych możliwości. Właśnie wtedy możliwe jest zastosowanie rozwiązań, które na lekcji w dużej klasie są trudne do wdrożenia.

Dlaczego są tak ważne?

  1. Indywidualizacja – program i tempo pracy dopasowane są do aktualnego poziomu funkcjonowania ucznia.

  2. Budowanie pewności siebie – sukcesy osiągane w bezpiecznym środowisku wzmacniają motywację.

  3. Rozwój całościowy – praca obejmuje sferę poznawczą, emocjonalną, społeczną i motoryczną.

  4. Wsparcie w codziennym funkcjonowaniu – ćwiczenia są praktyczne i przekładają się na lepsze radzenie sobie w szkole i poza nią.

  5. Kompensacja deficytów – wyrównywanie braków pozwala uczniowi aktywnie uczestniczyć w lekcjach.

  6. Prowadzenie zajęć za pomocą metod aktywizujących.

Jak organizować zajęcia rewalidacyjne?

Zgodnie z przepisami, są one przeznaczone dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Ich forma i treść powinny wynikać z zaleceń w orzeczeniu oraz wspólnych ustaleń zespołu nauczycieli i specjalistów.

Przykładowe obszary pracy to:

  • Doskonalenie technik szkolnych ( przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, ale także rozwijanie tych umiejętności i niwelowanie trudności, które blokują rozwój tych umiejętności).

  • Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych.

  • Stymulacja i korekta procesów poznawczych.

  • Ćwiczenia orientacji przestrzennej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

  • Wzmacnianie pamięci i koncentracji itd.

Zajęcia rewalidacyjne to inwestycja w przyszłość ucznia

Każda godzina poświęcona na indywidualną lub kameralną pracę z uczniem może przynieść widoczne efekty – od poprawy czytelności pisma, przez lepsze rozumienie tekstu, aż po umiejętność radzenia sobie w sytuacjach społecznych. To moment, w którym nauczyciel może „uszyć edukację na miarę”, a uczeń poczuć, że jest w centrum uwagi.

Więcej o zajęciach rewalidacyjnych, o sposobach ich realizacji i przykładowych ćwiczeniach i zadania przeczytasz TUTAJ






Poznaj naszą publikację i szkolenie dla klas 4-8

Kupisz TUTAJ




Na bazie wieloletniego doświadczenia w pracy z uczniami ze SPE stworzyłyśmy kompleksowy materiał „Zajęcia rewalidacyjne – programy, oceny efektywności, karty pracy”, który jest jednocześnie podstawą naszego szkolenia.

📘 W publikacji znajdziesz m.in.:

  • Gotowe programy zajęć dla klas IV–VIII z obszaru technik szkolnych, kompetencji emocjonalno-społecznych i funkcji poznawczych.

  • Arkusze oceny efektywności zajęć – do szybkiego dostosowania do potrzeb ucznia.

  • Dziesiątki przykładów ćwiczeń i gier z dokładnym opisem metod.

  • Listę tematów do dziennika zajęć rewalidacyjnych – koniec z zastanawianiem się „co wpisać”.

  • Bonus: karty pracy – gotowe do wydruku i użycia na zajęciach.

 Na szkoleniu dowiesz się:

  • Jak analizować orzeczenie i tworzyć indywidualny program pracy.

  • Jak dobierać metody i narzędzia do potrzeb ucznia.

  • Jak dokumentować zajęcia w sposób rzetelny i praktyczny.

  • Jak monitorować postępy i motywować ucznia do dalszej pracy.


Zajęcia rewalidacyjne to nie „dodatkowa lekcja”, lecz fundament rozwoju i wyrównywania szans edukacyjnych. Ich właściwa organizacja, zgodna z potrzebami i możliwościami ucznia, może diametralnie zmienić jego szkolną codzienność. Warto inwestować w wiedzę, narzędzia i pomysły, które ten proces wspierają.

Zapraszamy do zakupu naszej publikacji i udziału w szkoleniu – razem możemy tworzyć edukację naprawdę dostosowaną do ucznia.


Polecamy także publikację dla klas 1-3




BONUS









Polecamy szkolenia, programy i materiały, które opracowałyśmy jako wzór. Kupisz TUTAJ








Teczkę - zajęcia rewalidacyjne w szkole ponadpodstawowej kupisz TUTAJ

Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.


Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj




Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ









PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ






Pytania na rozmowę kwalifikacyjną  na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ









Polecamy naszą nowość




KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ


Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.





Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ










Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.

Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ








Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ











NASZE MATERIAŁY


PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA














                                

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz