Nowe przepisy awansu zawodowego zmieniły wiele w życiu nauczycieli. Jedną z kluczowych zmian było odejście od obowiązku tworzenia planu rozwoju zawodowego. Wielu nauczycieli przyjęło tę informację z ulgą – mniej dokumentów, mniej formalności. Jednak rzeczywistość jest taka, że brak obowiązku nie oznacza braku potrzeby planowania.
Dlaczego? Ponieważ niezależnie od tego, czy jesteś nauczycielem początkującym, mianowanym czy ubiegasz się o stopień nauczyciela mianowanego czy dyplomowanego – musisz zrealizować wymagania egzaminacyjne lub kwalifikacyjne. A to oznacza konkretne działania, systematyczność i dowody potwierdzające, że faktycznie rozwijasz swoje kompetencje w obszarach wyznaczonych przez prawo.
Jak podejść do planowania ścieżki rozwoju na nowych zasadach?
1. Znasz wymagania – rozpisz je na cele i konkretne aktywności
Pierwszy krok to dokładna analiza wymagań dla danego stopnia awansu. Podziel je na mniejsze, zrozumiałe cele. Dzięki temu łatwiej zauważysz, co możesz realizować przy okazji codziennej pracy dydaktycznej, a co wymaga dodatkowego zaangażowania.
Zaplanuj konkretne działania, aktywności, uroczystości itd.
2. Stwórz własną mapę działań
Skoro nie ma obowiązku pisania planu rozwoju, warto przygotować osobistą mapę działań
lub kalendarz aktywności. Zaznacz w nim:
-
które działania realizujesz w danym miesiącu,
-
jak je udokumentujesz,
-
kto może być Twoim partnerem (dyrektor, mentor, współpracownik, rodzic).
3. Monitoruj na bieżąco
Nie odkładaj działań na ostatni rok stażu. To najczęstszy błąd. Wprowadzaj krótkie notatki, checklisty lub korzystaj z gotowych narzędzi, które pomagają systematycznie odhaczać wymagania.
4. Łącz codzienną pracę z wymaganiami
Większość wymagań można spełniać naturalnie, podczas realizacji podstawowych obowiązków. Przykłady:
-
współpraca z rodzicami,
-
prowadzenie lekcji z wykorzystaniem TIK,
-
organizowanie wydarzeń szkolnych,
-
udział w doskonaleniu zawodowym.
Wystarczy, że nauczysz się patrzeć na nie także jako na element Twojej ścieżki awansu.
5. Zbieraj dowody w trakcie, nie na końcu
Portfolio w formie segregatora, folderu w chmurze czy aplikacji – wybór należy do Ciebie. Ważne, by nie zostawiać tego na ostatni moment. Dokumentuj działania na bieżąco: zdjęcia, notatki, potwierdzenia.
Nasze wsparcie – kalendarze aktywności nauczyciela
Wychodząc naprzeciw potrzebom nauczycieli, opracowałyśmy dwa praktyczne kalendarze aktywności:
-
dla nauczyciela początkującego – oparty na wymaganiach egzaminacyjnych,
-
dla nauczyciela mianowanego – oparty na wymaganiach kwalifikacyjnych, które trzeba spełnić, aby ubiegać się o stopień dyplomowanego.
To gotowe narzędzia, które podpowiadają krok po kroku, jakie działania realizować w danym czasie i jak je dokumentować. Dzięki nim:
-
zyskasz jasność, co jest wymagane,
-
unikniesz chaosu i odkładania wszystkiego „na później”,
-
będziesz spokojny, że żadne wymaganie nie zostanie pominięte,
-
lepiej wykorzystasz swój czas i możliwości.
Dlaczego warto planować, nawet jeśli nie trzeba pisać planu rozwoju?
Planowanie to bezpieczeństwo i spokój. Dzięki niemu nie zaskoczy Cię komisja egzaminacyjna czy kwalifikacyjna, a Ty sam zyskasz poczucie kontroli nad własnym rozwojem zawodowym.
Brak formalnego planu nie oznacza braku drogi. Wręcz przeciwnie – to szansa na stworzenie własnej, dopasowanej ścieżki, która pozwoli Ci realizować wymagania w zgodzie z Twoim stylem pracy, zainteresowaniami i możliwościami szkoły.
Jeśli jesteś nauczycielem na ścieżce awansu – skorzystaj z naszych kalendarzy aktywności. To ogromne wsparcie, które pomoże Ci krok po kroku zrealizować wymagania, monitorować swoje działania i przygotować się do egzaminu lub rozmowy kwalifikacyjnej bez stresu i chaosu.
KALENDARZ AKTYWNOŚCI NAUCZYCIELA POCZĄTKUJĄCEGO KUPISZ TUTAJ
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz