Coraz więcej dzieci i uczniów potrzebuje wsparcia terapeutów i specjalistów w zakresie korygowania i kompensowania różnych obszarów rozwojowych i funkcji poznawczych.
Dlatego w przedszkolach i szkołach organizuje się między innymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Czym są te zajęcia?
- 
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jedna z form zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 
- 
Regulują je m.in. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. (tekst jednolity), które określa zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 
- 
Zajęcia są dobrowolne i bezpłatne. 
- 
Prowadzą je nauczyciele lub specjaliści z kwalifikacjami do terapii pedagogicznej. 
Dla kogo są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Według regulacji i praktyki, zajęcia te są przewidziane dla dzieci/uczniów:
- 
z zaburzeniami rozwojowymi — np. niedosłyszące, niewidome, z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu itd. 
- z odchyleniami rozwojowymi — np. inteligencja poniżej przeciętnej, pewne deficyty rozwojowe, opóźniony rozwój psychoruchowy. 
- 
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się — dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. 
Ale także:
- 
dzieci, które nie są formalnie zdiagnozowane, ale które mają trudności szkolne wymagające indywidualnego podejścia, np. z koncentracją, z motywacją, z poczuciem własnej wartości. 
- dzieci ze środowisk dysfunkcyjnych lub takich, gdzie czynniki środowiskowe ograniczają rozwój. 
Jakie obszary się usprawnia na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych?
Na zajęciach KK terapeuta pedagogiczny może pracować nad wieloma funkcjami i umiejętnościami. Poniżej kluczowe obszary:
| W ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych terapeuci i nauczyciele pracują nad kilkoma kluczowymi obszarami rozwoju dziecka. 
 
 
 
 
 Wreszcie bardzo istotne jest odniesienie się do orzeczeń i trudności specjalnych. Jeśli dziecko posiada opinię lub orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej, terapeuta powinien korzystać z zawartych tam zaleceń, a także uwzględniać zarówno mocne, jak i słabe strony dziecka. Dzięki temu zajęcia mają charakter spersonalizowany i odpowiadają na realne potrzeby ucznia. | 
Jak organizować zajęcia korekcyjno- kompensacyjne?
Kilka ważnych wskazówek praktycznych:
- 
Liczba uczestników: maksymalnie 5 osób w grupie. 
- 
Czas trwania pojedynczej sesji: przeważnie 45 minut, choć można modyfikować, jeśli jest uzasadnione. 
- Na początku: diagnoza, obserwacja, rozmowa z dzieckiem i rodzicami, analiza opinii poradni (jeśli istnieje). 
- 
Metody pracy: aktywizujące, zróżnicowane — gry, zabawy, wizualizacje, mapy myśli, może praca zespołowa, dyskusja, prace manualne. 
- 
Zasady, na których powinny się opierać działania: indywidualizacja, powolne stopniowanie trudności, korekcja deficytów, kompensacja, systematyczność, ciągłość (terapia przeplatana z pracą dydaktyczną). 
Praktyczne przykłady ćwiczeń i aktywności
Poniżej propozycje ćwiczeń przyporządkowanych do poszczególnych obszarów. Można je adaptować do wieku i możliwości dziecka.
1. Percepcja wzrokowa i przestrzenna
- 
Dobieranie par obrazków: według kształtu, koloru, wielkości. 
- 
Układanie obrazków z części – puzzle, mozaiki. 
- 
Szukanie brakujących elementów w obrazku. 
- 
Rysowanie po śladzie — linie, szlaczki, ornamenty, labirynty. 
- 
Ćwiczenia wzrokowo-ruchowe: podążanie oczami za poruszającym się przedmiotem, “ślady nosem” (obrysowywanie konturów nosem lub palcem). 
2. Procesy poznawcze
- 
Gry pamięciowe („memory”), układanki, sekwencje obrazków (następstwo zdarzeń). 
- 
Zestawy zadań uwagi: wyszukiwanie różnic między obrazkami, znajdowanie przedmiotów wg instrukcji „ukrytych”. 
- 
Zadania z koncentracją: segmentowane czytanie krótkich tekstów, przerwy aktywne, odróżnianie liter podobnych graficznie. 
3. Czytanie, pisanie, grafomotoryka
- 
Pisanie literek po śladzie, kopiowanie liter i słów. 
- 
Dyktando graficzne: np. „dwie kratki w dół, trzy w prawo” — rysowanie tras na kratkach. 
- 
Ćwiczenia manualne: chwytanie różnych narzędzi pisarskich, korzystanie z kredy, gąbki, malowanie palcami. 
4. Matematyka
- 
Ćwiczenia liczenia praktycznego: grupowanie przedmiotów, porównywanie ilości, proste zadania słowne. 
- 
Układanie elementów wg wzoru, sekwencji liczbowych, sortowanie przedmiotów wg cech. 
5. Motywacja, emocje, umiejętności społeczne
- 
Ćwiczenia budujące poczucie własnej wartości: np. zadania, w których dziecko może osiągnąć sukces (stopniowane trudności). 
- 
Dyskusje o tym, co się udało, co warto zmienić, jak pokonać trudności. 
- 
Prace w parach lub małych grupach – dzielenie się zadaniami, współpraca, wzmacnianie komunikacji. 
Wskazówki praktyczne / pułapki
- 
Regularność jest kluczowa — efekty przychodzą stopniowo. Jeden raz w tygodniu może być za mało, szczególnie jeśli deficyty są większe. 
- 
Stopniowanie trudności — ważne, by dziecko doświadczało zarówno sukcesów, jak i wyzwań, ale żeby nie było przytłoczone. 
- 
Dostosowywanie metod do dziecka — tempo, formy (niektóre dzieci lepiej reagują na ruch, inne na zadania słowne, inne manualne). 
- 
Motywacja i atmosfera — zachęcanie, pozytywne wzmocnienie, budowanie poczucia, że poprawa jest możliwa. 
- 
Współpraca z rodzicami — przekazanie, co robi się na zajęciach, co rodzic może powtórzyć w domu, jakie materiały, ćwiczenia. 
- 
Monitorowanie postępów — notatki, obserwacje, ewentualnie testy lub materiały diagnostyczne, analizowanie co działa, a co nie i modyfikowanie planu. 
- Rozgrzewka „Głoskowe domino” 
 – karty z obrazkami: dziecko układa je tak, aby kolejne słowo zaczynało się głoską, na którą kończyło się poprzednie.
- Analiza słuchowa 
 – dziel słowa na sylaby i głoski (np. „okno”, „samolot”). Dziecko klaszcze tyle razy, ile jest sylab.
- Układanki wyrazowe 
 – pocięte na sylaby słowa (np. ma-ma, ok-no) – dziecko układa poprawne słowa i odczytuje je.
- Czytanie krótkich tekstów z lukami 
 – tekst z brakującymi literami, np. „K_ta pi_e do la_u” → dziecko uzupełnia i czyta.
- Gra „Szybkie pary” 
 – dopasowywanie wyrazów podobnych graficznie (kot – kto, dom – dym).
- Ćwiczenia manualne 
 – ugniatanie masy solnej/plasteliny, formowanie kulek i wałeczków.
 – nawlekanie koralików na sznurek.
- 
Rysowanie po śladzie i w labiryntach 
 – różne wzory szlaczków, spirale, fale, zygzaki.
- 
Pisanie liter wieloma sposobami 
 – palcem po piasku, patyczkiem na tacy z kaszą manną, pisanie kredą na tablicy.
- 
Dyktando graficzne 
 – nauczyciel mówi: „3 kratki w dół, 2 w prawo” – dziecko rysuje trasę w kratkach.
- 
Pisanie krótkich zdań po śladzie, a następnie samodzielnie 
 – np. „Ala ma kota”.
- Liczenie na konkretach 
 – przeliczanie guzików/klocków, układanie ich w zbiory po 2, 5, 10.
- 
Porównywanie zbiorów 
 – „Gdzie jest więcej/mniej?”, „Który stos ma tyle samo?”
- 
Układanie ciągów liczbowych 
 – 2, 4, 6, … / 10, 9, 8, … (dziecko kontynuuje sekwencję).
- 
Zadania słowne na wesoło 
 – „Mama kupiła 3 jabłka i 2 gruszki. Ile owoców ma razem?”
 – używanie obrazków jako pomocy.
- 
Gra „Matematyczne memory” 
 – karty: na jednych działanie (3+2), na drugich wynik (5). Zadaniem jest dopasowanie par.
ZAWARTOŚĆ MATERIAŁÓW SZKOLENIOWYCH:
- 1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
 2. Propozycja ćwiczeń i zabaw
 3. Programy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
 4. Przykładowe wpisy do dziennika
 5. Oceny efektywności
 6. Narzędzia TIK w terapii
 7. Generatory kart pracy
 8. Metody aktywizujące
MATERIAŁY I SZKOLENIE DLA KLAS 1-3
Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
 
 







.png)




.jpg)
.jpg)

.jpg)







.png)
.jpg)








Brak komentarzy:
Prześlij komentarz