Ale coraz częściej warto zatrzymać się na chwilę i zadać pytanie:
Czy uczymy dzieci być życzliwymi również… wobec siebie?
Bo życzliwość to nie tylko uśmiech skierowany do kolegi. To również sposób, w jaki traktujemy samych siebie, gdy coś nam nie wychodzi, gdy popełnimy błąd, gdy czujemy się zagubieni albo zmartwieni. A dzieci — szczególnie te wrażliwe, pełne napięć i presji — potrzebują tego równie mocno, jak wsparcia rówieśników.
Co to znaczy być życzliwym wobec siebie?
Życzliwość wobec siebie to przede wszystkim:
-
mówienie do siebie z troską, a nie krytyką („Postarałem się”, „Jeszcze się tego uczę”)
-
pozwolenie sobie na odpoczynek i gorszy dzień
-
docenianie swoich małych sukcesów
-
zauważanie własnych potrzeb
-
traktowanie siebie tak, jak traktowalibyśmy najlepszego przyjaciela
To umiejętność, która wzmacnia poczucie wartości, redukuje stres, poprawia relacje i wspiera dobrostan. Jeśli chcemy, aby dzieci były życzliwe dla świata — zacznijmy od tego, by nauczyć je życzliwości dla samych siebie.
Propozycje ćwiczeń na Dzień Życzliwości (i nie tylko!)
Poniżej kilka krótkich, sprawdzonych aktywności, które możesz wykorzystać na lekcji, zajęciach rewalidacyjnych, świetlicowych czy wychowawczych:
1. Lustro życzliwości
Dziecko patrzy w lusterko i mówi do siebie jedno dobre zdanie, np.:
„Lubię w sobie…”, „Dziś jestem dumny z…”, „Chcę być dla siebie dobry, dlatego…”.
Można stworzyć klasowe „lustro mocy”.
2. Mój przyjaciel – ja
Uczniowie kończą zdanie:
-
„Chciałbym dziś dla siebie…”
-
„Dobrze mi wychodzi…”
-
„Doceniam w sobie, że…”
To świetne ćwiczenie na wzmacnianie samooceny.
3. Karta ratunkowa na trudny dzień
Dzieci tworzą mini-kartę z listą działań, które mogą zrobić, gdy są zdenerwowane lub przeciążone:
„Oddycham”, „Liczé do 10”, „Proszę o przerwę”, „Przytulam misia”, „Słucham muzyki”.
To uczy uważności i samoregulacji.
4. Moje dobre słowa dla siebie
Każde dziecko zapisuje (lub rysuje) 3 dobre słowa, które chce częściej kierować do siebie.
Można z nich stworzyć klasową „ścianę życzliwych komunikatów”.
5. Życzliwa pocztówka dla siebie
Uczniowie piszą list do siebie z przyszłości:
„Drogi Ja, pamiętaj, że jesteś ważny…”.
List zostaje w klasie i uczniowie otwierają go za miesiąc lub na koniec roku.
Karty pracy do pobrania
Przygotowałyśmy karty pracy, które pomogą przeprowadzić te ćwiczenia — odpowiednie zarówno dla młodszych, jak i starszych uczniów oraz dla uczniów ze SPE.
Możesz je wykorzystać jako:
-
zadania indywidualne,
-
ćwiczenia w parach,
-
element rozmowy o emocjach i dobrostanie,
-
część klasowego Dnia Życzliwości.
ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Wspólna odpowiedzialność
Wakacje to czas odpoczynku, ale też wielka szansa, by uczyć dzieci samoregulacji, umiejętności dbania o siebie i swój dobrostan. Rozmowy o higienie cyfrowej powinny być częścią wychowawczych działań zarówno w szkole, jak i w domu.
Zachęcamy rodziców do rozmowy z dziećmi, a nauczycieli – do poruszenia tego tematu jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego. Prosta ulotka, plakat, prezentacja albo rozmowa z klasą – mogą sprawić, że te wakacje będą nie tylko przyjemne, ale i bezpieczne.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ








.jpg)






.jpg)








.png)
.jpg)









Brak komentarzy:
Prześlij komentarz