Dzień Języka Ojczystego można wykorzystać do poznania, ale także utrwalania gwary swojego regionu. To nie tylko kultywowanie i poznawanie tradycji, ale także świetna zabawa i nauka w jednym.
Jak nauczyć dzieci podstawowych słów w gwarze wielkopolskiej?
Naszym zdaniem warto i należy to zadanie zrealizować poprzez zabawę oraz wykorzystując ulubione gry. Stąd pomysł na stworzenie kart do gry np. w memo czy "Piotrusia". Przygotowane przez nas karty mają posłużyć do ćwiczeń w nazywaniu poszczególnych przedmiotów w gwarze wielkopolskiej. Jak je wykorzystać?
Propozycja 1
Rozkładamy karty na stole obrazkiem do dołu, tak aby uczeń nie widział obrzka. Kolejno dzieci odkrywają 2 karty, po to by odszukać parę. Jeśli się to uda można zabrać karty, wygrywa ten kto po zakończeniu gry zbierze najwięcej kart.
Dodatkowo można utrudnić zadanie poprzez np. prośbę o przegłoskowanie wyrazu, przesylabowanie, czy np, odmianę przez przypadki.
Propozycja 2
Podzielmy uczniów na 3-4 osobowe zespoły. Uczniowie rozdają sobie karty. Kolejno pobierają od siebie np. zgodnie z wskazówkami zegara kartę, ale jej nie widząc. Jeśli uzbierają parę, muszą wypowiedzieć to słowo i np. utworzyć liczbę mnogą do danego wyrazu. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza zbierze wszystkie pary.
Naszym zdaniem warto i należy to zadanie zrealizować poprzez zabawę oraz wykorzystując ulubione gry. Stąd pomysł na stworzenie kart do gry np. w memo czy "Piotrusia". Przygotowane przez nas karty mają posłużyć do ćwiczeń w nazywaniu poszczególnych przedmiotów w gwarze wielkopolskiej. Jak je wykorzystać?
Propozycja 1
Rozkładamy karty na stole obrazkiem do dołu, tak aby uczeń nie widział obrzka. Kolejno dzieci odkrywają 2 karty, po to by odszukać parę. Jeśli się to uda można zabrać karty, wygrywa ten kto po zakończeniu gry zbierze najwięcej kart.
Dodatkowo można utrudnić zadanie poprzez np. prośbę o przegłoskowanie wyrazu, przesylabowanie, czy np, odmianę przez przypadki.
Propozycja 2
Podzielmy uczniów na 3-4 osobowe zespoły. Uczniowie rozdają sobie karty. Kolejno pobierają od siebie np. zgodnie z wskazówkami zegara kartę, ale jej nie widząc. Jeśli uzbierają parę, muszą wypowiedzieć to słowo i np. utworzyć liczbę mnogą do danego wyrazu. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza zbierze wszystkie pary.
KLIKNIJ UTW.ORZ KOPIĘ I EDYTUJ LUB POBIERZ NA SWÓJ KOMPUTER PLIK JPG I W EDYTORZE GRAFIKI EDYTUJ
KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz