Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bardzo często borykają się z zaburzeniami w zakresie motoryki małej, spostrzegania i koncentracji uwagi.
Warto zatem proponować podczas zajęć edukacyjnych, ale także rewalidacyjnych takie aktywności, które pozwalają na niwelowanie wszelkich dysfunkcji i uzupełnianie deficytów.
Zbliżający się Światowy Dzień Kropki może być świetnym pretekstem, by zachęcić szczególnie młodszych uczniów, do ćwiczeń w zakresie np. motoryki małej.
Na stronach z generatorami kartek w kropki można wygenerować kartki do ćwiczeń, na których uczniowie mogą łączyć kropki w określonych konfiguracjach, kolorując kropki mogą tworzyć mozaiki i grafiki. Takie kartki mogą nam także posłużyć do dyktanda graficznego, w ramach którego uczniowie kolorować bedą określoną liczbę kropek odpowiednim kolorem., albo poruszać się po kartce według określonego wzoru. Mogą także otoczyć pętlą wylosowaną na etykiecie liczbę kropek, pisać po śladzie itd.
Generator kartek w kropki znajduje się TUTAJ
kilka pomysłów, jak można wykorzystać generatory kartek w kropki (zgodnie z opisem w artykule) do ćwiczeń wzrokowo-percepcyjnych, pamięciowych i przetwarzania wzrokowego:
1. Ćwiczenia w zakresie percepcji wzrokowej
-
Tworzenie mozaik lub grafik przez kolorowanie wybranych kropek pomaga rozwijać umiejętność rozpoznawania kształtów, wzorów i przestrzennych zależności.
-
Łączenie kropek zgodnie z podanymi konfiguracjami usprawnia zdolności organizacji wizualnej i orientacji przestrzennej.
2. Ćwiczenia w zakresie spostrzegania i koncentracji
-
Dyktando graficzne: uczeń koloruje określoną liczbę kropek według instrukcji — ćwiczy dokładność, uwagę na szczegóły, szybkie reagowanie na bodźce wizualne.
Poruszanie się (np. rysowanie ścieżek) po kartce według konkretnego wzoru wzmacnia planowanie obserwacyjne oraz utrzymywanie uwagi nad dłuższy czas.
3. Ćwiczenia w zakresie pamięci
-
Instrukcja może obejmować zapamiętanie sekwencji kropek do pokolorowania lub połączenia, a następnie odtworzenie ich z pamięci — to skuteczny sposób na rozwijanie pamięci wzrokowej krótkotrwałej i roboczej.
-
Działa tutaj również mechanizm przypominania: uczeń może najpierw oglądać wygenerowany wzór, a potem tworzyć go samodzielnie w pamięci, a następnie na nowej kartce.
4. Ćwiczenia w zakresie przetwarzania wzrokowego
-
Zadania wymagające szybkiego kolorowania, odnajdywania wzorów czy poruszania się po kartce w określony sposób trenują szybkość i efektywność przetwarzania przestrzennego.
-
Dodanie instrukcji zakreślania losowo wybranych kropek (np. pętla wokół pewnej liczby kropek) rozwija zdolność selekcji i skupiania uwagi wzrokowej.
Proponowane warianty ćwiczeń krok-po-kroku:
Kategoria | Ćwiczenie | Cel |
---|---|---|
Percepcja wzrokowa | Kolorowanie kropek tworzących obraz | Rozpoznawanie wzorów |
Spostrzeganie / koncentracja | Dyktando graficzne (koloruj 5 kropek na czerwono, 3 na niebiesko) | Precyzja, koncentracja |
Pamięć | Pokaz slajdu z sekwencją punktów, potem powtórzenie z pamięci | Pamięć wizualna |
Przetwarzanie wzrokowe | Rysowanie połączeń między kropek według instrukcji | Prędkość reakcji i planowania |
Na co zwrócić uwagę przy praktyce:
-
Dostosuj poziom trudności: podziel kartkę na większe obszary lub zwiększ liczbę kropek w zależności od możliwości ucznia.
-
Wprowadzaj elementy gry: na czas, punktacja, wspólny rywalizacja grupowa.
-
Zastosuj różne kolory: to dodatkowy bodziec wzrokowy, wspierający selekcję i pamięć.
Generatory kart w kropki — jak te wskazane na stronie — oferują bardzo uniwersalne narzędzie do stymulacji percepcji wzrokowej, pamięci, uwagi i przetwarzania wzrokowego. Zadania takie jak tworzenie mozaik, dyktanda graficzne, pamięciowe odtwarzanie sekwencji czy planowanie ruchu po kartce mogą wspierać zarówno edukację, jak i rewalidację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Zapraszamy do skorzystania z naszych akredytowanych szkoleń!

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz