SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

sobota, 13 września 2025

Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia



Wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia opracowuje co najmniej dwa razy w roku szkolnym zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem.

Dokonując WOPFU zespół uwzględnia w szczególności:

  • indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia;
  • zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli wspomagających, specjalistów lub pomocy nauczyciela, w zależności od potrzeb;
  • przyczyny niepowodzeń edukacyjnych bądź trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające to funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu szkolnym;
  • w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia w grupie liczącej do 5 uczniów określa także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia   realizowane wspólnie z klasą oraz efekty działań podejmowanych w celu przezwyciężenia tych trudności.
Dokonując WOPFU zespół uwzględnia również ocenę efektywności realizowanego IPET-u.
W pracach zespołu mają prawo uczestniczyć rodzice lub pełnoletni uczeń. O terminie każdego spotkania powiadamia ich dyrektor w sposób przyjęty w danej szkole.

W razie potrzeby WOPFU dokonuje się we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także - za zgodą rodziców ucznia- z innymi podmiotami działającymi na rzecz dziecka.

Kopia oceny poziomu funkcjonowania ucznia przekazywana jest przez szkołę rodzicom lub pełnoletniemu uczniowi.

CHECKLISTA - WOPFU – KROK PO KROKU

 Kiedy robimy WOPFU?
☑ Minimum 2 razy w roku szkolnym (najczęściej początek i koniec semestru)
☑ Dodatkowo – w razie potrzeby (np. po diagnozie, po zmianie sytuacji ucznia)

Kto opracowuje?
☑ Zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem
☑ Nauczyciel wspomagający / pedagog specjalny
☑ (Opcjonalnie) Rodzice lub pełnoletni uczeń – mają prawo uczestniczyć
☑ W razie potrzeby – poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub specjaliści zewnętrzni (za zgodą rodziców)

Co uwzględniamy?
☑ Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne
☑ Mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia
☑ Zakres i charakter potrzebnego wsparcia (np. nauczyciel wspomagający, zajęcia dodatkowe)
☑ Przyczyny trudności w nauce i funkcjonowaniu (np. bariery sensoryczne, komunikacyjne)
☑ Trudności w integracji z grupą i działania naprawcze
☑ Ocenę skuteczności dotychczasowego IPET-u

Jak dokumentujemy?
☑ Sporządzamy pisemny dokument (formularz WOPFU)
☑ Uwzględniamy podpisy członków zespołu
☑ Kopię przekazujemy rodzicom / pełnoletniemu uczniowi

Po co?
☑ WOPFU jest podstawą do aktualizacji i modyfikacji IPET-u
☑ Pomaga planować działania wspierające i mierzyć ich skuteczność



 
                                                   Przykładowe WOPFU dostępne TUTAJ















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz