Dokonując WOPFU zespół uwzględnia w szczególności:
- indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia;
- zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli wspomagających, specjalistów lub pomocy nauczyciela, w zależności od potrzeb;
- przyczyny niepowodzeń edukacyjnych bądź trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające to funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu szkolnym;
- w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia w grupie liczącej do 5 uczniów określa także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z klasą oraz efekty działań podejmowanych w celu przezwyciężenia tych trudności.
CHECKLISTA - WOPFU – KROK PO KROKU
Kiedy robimy WOPFU?
☑ Minimum 2 razy w roku szkolnym (najczęściej początek i koniec semestru)
☑ Dodatkowo – w razie potrzeby (np. po diagnozie, po zmianie sytuacji ucznia)
Kto opracowuje?
☑ Zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem
☑ Nauczyciel wspomagający / pedagog specjalny
☑ (Opcjonalnie) Rodzice lub pełnoletni uczeń – mają prawo uczestniczyć
☑ W razie potrzeby – poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub specjaliści zewnętrzni (za zgodą rodziców)
Co uwzględniamy?
☑ Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne
☑ Mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia
☑ Zakres i charakter potrzebnego wsparcia (np. nauczyciel wspomagający, zajęcia dodatkowe)
☑ Przyczyny trudności w nauce i funkcjonowaniu (np. bariery sensoryczne, komunikacyjne)
☑ Trudności w integracji z grupą i działania naprawcze
☑ Ocenę skuteczności dotychczasowego IPET-u
Jak dokumentujemy?
☑ Sporządzamy pisemny dokument (formularz WOPFU)
☑ Uwzględniamy podpisy członków zespołu
☑ Kopię przekazujemy rodzicom / pełnoletniemu uczniowi
Po co?
☑ WOPFU jest podstawą do aktualizacji i modyfikacji IPET-u
☑ Pomaga planować działania wspierające i mierzyć ich skuteczność
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz