SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

piątek, 12 września 2025

Zadania i obowiązki pedagoga specjalnego


 Praca pedagoga specjalnego to nie tylko prowadzenie zajęć dydaktycznych, ale przede wszystkim kompleksowe wspieranie ucznia – od diagnozy jego potrzeb, przez współpracę z nauczycielami i rodzicami, aż po budowanie środowiska sprzyjającego włączeniu i rozwojowi. W dzisiejszym wpisie przybliżamy, jakie są główne zadania pedagoga specjalnego w szkole i przedszkolu, a także pokazujemy, jak w praktyce mogą wyglądać jego działania. 

1. Współpraca przy opracowywaniu dokumentacji dla uczniów

Pedagog specjalny współpracuje z zespołem nauczycieli, specjalistów i dyrektorem przy tworzeniu i aktualizacji dokumentacji dotyczącej uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Obejmuje to m.in.:

  • przygotowanie Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) – np. analiza postępów ucznia w czytaniu i pisaniu, ocena jego samodzielności i relacji rówieśniczych, opis trudności emocjonalnych;

  • opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET) – np. zaplanowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, ustalenie dostosowań na lekcjach;

  • udział w spotkaniach zespołu nauczycieli i specjalistów w celu monitorowania postępów ucznia i wprowadzania modyfikacji do IPET.

2. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami i uczniami

Pedagog specjalny pełni funkcję łącznika między wszystkimi osobami zaangażowanymi w proces edukacyjny ucznia.

Przykłady działań:

  • organizowanie konsultacji dla nauczycieli – np. wspólne wypracowanie metod pracy z uczniem  w spektrum autyzmu, który ma trudności z regulacją emocji;

  • prowadzenie spotkań z rodzicami – omawianie postępów dziecka, proponowanie form wsparcia w domu, przekazywanie informacji o dostępnych terapiach czy warsztatach;

  • rozmowy z uczniem – np. wspólne ustalenie sposobów radzenia sobie ze stresem przed sprawdzianami, wsparcie w budowaniu relacji z rówieśnikami;

  • rekomendowanie dyrektorowi szkoły działań zwiększających włączenie uczniów – np.  zakup pomocy dydaktycznych, dostosowanie sali lekcyjnej do potrzeb ucznia z niepełnosprawnością ruchową.

3. Diagnoza i ocena funkcjonowania ucznia

Pedagog specjalny dokonuje oceny indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, a także barier, które utrudniają im uczestnictwo w życiu szkoły.

Przykłady działań:

  • obserwacja ucznia podczas lekcji, przerw, zajęć dodatkowych;

  • rozmowy z nauczycielami, aby zebrać informacje o trudnościach (np. problemy z koncentracją, impulsywność);

  • wypełnianie arkuszy diagnostycznych, testów funkcjonalnych – np. testy lateralizacji, percepcji wzrokowej, słuchowej;

  • analiza środowiska szkolnego – czy jest dostępne architektonicznie, czy są stworzone warunki do wyciszenia dla ucznia w kryzysie emocjonalnym.

4. Wspieranie nauczycieli i wychowawców

Pedagog specjalny pomaga w dostosowaniu metod i form pracy do możliwości ucznia.

Przykłady działań:

  • przygotowanie dla nauczyciela języka polskiego wskazówek, jak oceniać wypowiedzi pisemne ucznia z dysleksją (np. większy nacisk na treść, mniejszy na poprawność ortograficzną);

  • zaproponowanie nauczycielowi matematyki wykorzystania gier edukacyjnych do rozwijania logicznego myślenia u uczniów z trudnościami w uczeniu się;

  • wspólne planowanie zajęć integracyjnych w klasie, w której uczy się dziecko z niepełnosprawnością.

5. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pedagog specjalny wspiera nie tylko uczniów, lecz także rodziców i nauczycieli.

Przykłady działań:

  • prowadzenie indywidualnych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych lub korekcyjno-kompensacyjnych;

  • organizowanie grup wsparcia dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością;

  • konsultacje dla nauczycieli w zakresie pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania, wskazanie technik modyfikacji zachowań i budowania pozytywnej motywacji.

6. Współpraca z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę

Pedagog specjalny dba o koordynację działań między szkołą a innymi podmiotami.

Przykłady działań:

  • kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w celu zlecenia pogłębionej diagnozy i uzyskania opinii dotyczącej dalszej terapii;

  • współpraca z asystentem rodziny – wymiana informacji o sytuacji domowej ucznia i uzgodnienie wspólnych działań wspierających;
  • konsultacje z kuratorem sądowym, jeśli sytuacja wychowawcza dziecka tego wymaga;
  • udział w szkoleniach w placówkach doskonalenia nauczycieli – w celu podnoszenia kwalifikacji i wprowadzania nowoczesnych metod pracy.trzeb, przez współpracę z nauczycielami i rodzicami, aż po budowanie środowiska sprzyjającego włączeniu i rozwojowi. 

7 Przedstawianie propozycji doskonalenia zawodowego

Pedagog specjalny inspiruje i zachęca nauczycieli oraz wychowawców do rozwoju zawodowego w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Przykłady działań:

  • rekomendowanie udziału w kursach i szkoleniach dotyczących np. pracy z uczniem w spektrum autyzmu, ADHD czy zaburzeniami emocjonalnymi;

  • informowanie o konferencjach i warsztatach poświęconych edukacji włączającej;

  • dzielenie się materiałami szkoleniowymi i publikacjami fachowymi;

  • proponowanie wewnętrznych szkoleń rady pedagogicznej z udziałem ekspertów z zewnątrz;

  • inicjowanie spotkań zespołu nauczycieli w celu wymiany doświadczeń i dobrych praktyk.

Rola pedagoga specjalnego w szkole i przedszkolu jest niezwykle szeroka i odpowiedzialna. To osoba, która nie tylko wspiera uczniów w przezwyciężaniu trudności, ale także buduje pomost pomiędzy nauczycielami, rodzicami, specjalistami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka. Dobrze zaplanowane działania – od diagnozy, przez indywidualizację nauczania, aż po organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej – sprawiają, że uczniowie mogą w pełni uczestniczyć w życiu szkoły i rozwijać swój potencjał.

Nie można zapominać, że skuteczność pedagoga specjalnego zależy także od jego stałego rozwoju zawodowego oraz współpracy z całym gronem pedagogicznym. Wspólne podnoszenie kwalifikacji, otwartość na nowe metody i wymiana doświadczeń to klucz do tworzenia przyjaznego, włączającego środowiska edukacyjnego, w którym każdy uczeń ma szansę na sukces.



Węcej o pracy pedagoga specjalnego i dokumentacji, dzienniku pedagoga specjalnego oraz w dziennikach zajęć rewalidacyjnych i zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej znajduje się w naszej TECZCE PEDAGOGA SPECJALNEGO nr 3.


Wszystkie dokumenty podsumowujące pracę z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (w tym sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego) znajdziesz w naszej teczce nr 4 - Sprawozdania. 

Teczka dostępna jest tutaj


Na naszej platformie znajduje się przykładowe sprawozdanie nauczyciela współorganizującego.

Zachęcamy do jego zakupu.

ZAKUPISZ TUTAJ


Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań, zabaw i gier podczas zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej , a także w ramach zajęć rewalidacyjnych zakup naszą teczkę cz. II. Znajdziesz w niej ponadto generatory do tworzenia kart pracy oraz gotowe karty pracy.


ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.
✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 3  Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.
✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.

TECZKĘ  CZ. II ZAKUPISZ TUTAJ I TUTAJ

Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!


W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I


TECZKA ZAWIERA:
🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,
🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,
🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,
🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych, 
🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,
🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,
🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.


TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ



🟥 Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?

Skorzystaj z naszego e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.

Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w  niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.


E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ










                          



Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ




O

Jeżeli jesteś na ścieżce awansu zawodowe i chcesz przygotować się do egzaminu lub rozmowy, przećwiczyć rozwiązywanie hipotetycznych problemów i zastanowić się nad odpowiedziami na pytania, to koniecznie skorzystaj z naszych opracowań. 


📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.

📙Ilość stron: 76

📙E-book w formacie PDF

E-book dostępny TUTAJ

📕 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego.
📕 Ilość stron: 76
📕 E-book w formacie PDF


E-book dostępny TUTAJ



Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.

E-book dostępny TUTAJ




 Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!
TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.

Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.
1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.
2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.
4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.
5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.
6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.
7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.
9. Szablony gotowych prezentacji.
10. Opiekun stażu i jego zadania.
11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.
13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.
14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.
15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.
16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.
17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.
18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.
19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.



TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.

1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.
2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.
3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.
4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.
5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.
6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.
7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.
8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.
9. Mentor i jego zadania.
10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.
11. Przykładowe pytania na egzamin.
12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.
13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.
14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.
15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.
16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.
18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.
OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/

Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:


Szkolenie na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych znajdują się TUTAJ

FERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ







Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz