SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

środa, 2 marca 2022

MOJE EMOCJE W SYTUACJI KRYZYSOWEJ



 Każdy nasz uczeń, ale również my dorośli przeżywamy bardzo trudny czas. Targają nami różnorodne emocje. Aby ułatwić nam wszystkim poradzenie sobie z nimi, warto z dziećmi i młodzieżą rozmawiać. Zapewnić, że wszystkie emocje są ważne, potrzebne i należy o nich mówić. 

Dlaczego definiowanie emocji i ich okazywanie w sytuacjach tak traumatycznych jak np. wojna w Ukrainie jet potrzebne?

Ponieważ bez względu na to jakie one są,  przyjemne czy nieprzyjemne, emocje dają energię i sprawiają, że myśli zaczynają się przeistaczać w konkretne działania. Bardzo często są impulsem do rekacji na to co je wywołuje.  Motywują do podjęcia działania, intensyfikują wybrane doświadczenia i sygnalizują, że dana reakcja jest szczególnie ważna w danej chwili. 

Pozwalają oczyścić myśli, wyrzucić niepokoje, lęki, obawy, ale także mają moc wpływania na zmianę naszych zachowań i spostrzegania rzeczywistości. Ponadto przeżywanie niektórych z nich może wydawać się trudne, szczególnie dla dzieci i młodych ludzi,  ponieważ identyfikujemy i kojarzymy je z niepokojącymi i czasami nawet traumatycznymi sytuacjami i wydarzeniami w naszym życiu. 

Ale nawet te nieprzyjemne myśli, emocje i doznania mogą pomóc nam wyciągnąć cenne wnioski na temat tego co nam zagraża,  co możemy  lub co już straciliśmy i są impulsem do chęci zmiany sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Dlatego ogromna rola nas dorosłych, rodziców, nauczycieli, by nie tylko pomóc uczniom  rozumieć nasze emocje, ale przede wszystkim, by  uczyć się ich każdego dnia i w każdej sytuacji. 

Nie unikajmy zatem rozmów z uczniami o tym co się dzieje teraz w Ukrainie, jakie to ma skutki dla naszego państwa, świata, ale również dla naszych rodzin. Szczere zdefiniowanie tego co czujemy, czego się boimy i co mamy chęć zrobić pomoże w zniwelowaniu stresu, obaw i często nieuzasadnionych lęków. 

Nie oceniajmy, nie wyśmiewajmy, nie bagatelizujmy tego co czują nasze dzieci, okażmy zrozumienie, wsparcie i po prostu bądźmy z nimi i dla nich.

Jeśli dla niektórym pomocne jest działanie, włączenie się nawet w najdrobniejsze akcje pomocowe, charytatywne, to pozwólmy na to i wspierajmy. 

My podczas zajęć również podejmujemy tematykę związaną z emocjami, z nastrojami, które teraz wszystkim nam towarzyszą i dlatego udostępniamy również Państwu kilka naszych materiałów, które mogą być pomocne w określeniu swoich emocji i tym samym doskonalenia treningu umiejętności społecznych.

KARTY MOŻNA DOSTOSOWAĆ DO SWOICH UCZNIÓW. 



MATERIAŁY DO POBRANIA TUTAJ



Wykonajcie z uczniami słoiki mocy, dla siebie dla kolegów koleżanek, dla Ukrainców. Włóżcie do nich takie gadżety które będą symbolizowały konkretną poprawę emocji. Możecie także skorzystać z kart pracy, na której jest słoik. Niech uczniowie zapisują w nim swoje propozycje.





Aplikacja do rozpoznawania emocji TUTAJ


Sygnalizatory emocji TUTAJ





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz