SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

wtorek, 12 grudnia 2023

HIGIENA CYFROWA W CZASIE ŚWIĄT



Zbliżają się święta Bożego Narodzenia i przerwa świąteczna od zajęć dydaktycznych. Nie wszystkie dzieci wyjadą do swoich najbliższych. Nie wszyscy uczniowie będą mogli spędzić ten czas poza domem, na uprawianiu sportów, na zabawach z rodzicami czy przyjaciółmi. 

To zatem czas, w którym szczególnie bliska powinna być nam - nauczycielom, pedagogom i rodzicom tematyka związana z bezpieczeństwem w sieci i higieną cyfrową. Warto porozmawiać z uczniami na temat tego jak ważna jest higiena cyfrowa i balans między życiem offline, a tym online. 

Znajdźmy czas na odłączenie się od urządzeń elektronicznych i skupmy się na relacjach rodzinnych i świątecznych tradycjach.

Drodzy Rodzice i opiekunowie, warto, aby mimo wszystko przygotować dla dzieci jakieś analogowe atrakcje, zadania, zabawy i mimo wszystko poświęcić swój wolny czas.

Brak zajęcia, brak planu, pomysłu na aktywności będzie pretekstem dla dzieci, by ten wolny od nauki czas spędzić przed komputerem. Wielu rodziców z obawy przed tym, na wszelki wypadek wyłączy internet, schowa sprzęt komputerowy, wprowadzi zakaz korzystania z niego,  a to najgorsze co mogłoby się wydarzyć. Zawsze podstawą jest edukacja, relacja i bycie z dzieckiem. Ich świadomość i wiedza na temat tego jak ważne jest, abyśmy mieli alternatywę poza światem cyfrowym jest kluczowa. Nie zakazy, nie kontrola i kary, ale bycie razem i współuczestniczenie w życiu dziecka jest niezwykle ważne.

Bardzo często przyczyną przebywania tak dużo i długo w sieci jest szukanie uwagi i akceptacji innych, szukanie towarzystwa i wsparcia. Szukanie bliskości, szybkiej nagrody i poczucia sprawstwa, które dają im chociażby gry.


Przykłady analogowych gier i zabaw TUTAJ

TARCZE SPINNEROWE DO WYDRUKU TUTAJ

ZABAWY Z KABOOM TUTAJ

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Niestety nie tylko uczniowie, ale także my- dorośli, mamy problem z przestrzeganiem higieny cyfrowej. Wielu z nas w ogóle nie wie czym ona jest. Mylimy ją z bezpieczeństwem w sieci, które jest oczywiście jej elementem. Brak higieny to nie jest problem dzieci i młodzieży, to także nasz problem. Nowe technologie są niezwykle cenne, pomocne w nauce, w rozwoju zawodowym, funkcjonowaniu społecznym itd., ale na wszystko w życiu powinna być przestrzeń. Wszystkim nam potrzebny jest sen, odpoczynek, aktywność fizyczna, dobry sen, właściwe odżywanie, spotkania z przyjaciółmi, bycie ze sobą offline.

Większość z nas:

- za dużo czasu spędza przed ekranem komputera, tabletu czy smartfona,

- za dużo czasu poświęcamy na skrolowanie treści w mediach społecznościowych,

- zatraciliśmy równowagę między czasem offline i online,

- nie potrafimy odłożyć sprzętów multimedialnych w czasie przygotowania posiłków, w czasie rozmów ze znajomymi, w czasie pobytu w restauracji, kinie, w czasie zabawy z dziećmi, tuż przed snem, od razu po przebudzeniu, a to wszystko wpływa na przemęczenie i brak higieny cyfrowej,

- okłamuje albo tłumaczy siebie, że przecież nie zawsze jesteśmy on- line, ale czy na pewno?

Gdybyśmy tak uczciwie przeanalizowali dzień pod kątem tego, kiedy jesteśmy on-line, a kiedy of- line okazałoby się, że różnica między tym co nam się wydaje, a tym co jest rzeczywistością jest zadziwiająca.

Higiena cyfrowa to postawa, której celem jest ograniczenie negatywnego wpływu nowych technologii na Twoje życie. Zachowując higienę cyfrową, nie musisz rezygnować z Internetu, po prostu świadomie z niego korzystaj dbając też o właściwe nawyki.

Pamiętajmy!!!

  • Dzieci uczą się przez naśladowanie.
  • Rodzice bardzo często bagatelizują problem.
  • Brak higieny wpływa na zdrowie psychiczne, fizyczne, społeczne i duchowe.

Skutki braku higieny cyfrowej u dzieci i na co wpływa?

- apatia

- niska samoocena

- unikanie kontaktów offline

- niezadowolenie z życia

- negatywne myślenie i stany depresyjne

- problemy ze snem

- problemy w szkole

- myśli samobójcze

- utrata więzi z rodzin

- przestępstwa

- trudności w szkole i w pracy

- izolacja od rodziny

Technologie nie są ani dobre ani złe, to kolejne narzędzie, które możemy albo dobrze, albo źle używać. Problemem nie są nowe technologie, tylko to w jaki sposób je wykorzystujemy.

Pod tym względem świat cyfrowy nie różni się niczym od świata fizycznego. W przestrzeni miejskiej może na dzieci czyhać wiele niebezpieczeństw, dlatego drodzy rodzice, nauczyciele uczycie je, jak się w niej odnajdywać: jak przechodzić przez ulicę, na co uważać, jakich miejsc unikać i z kim nie rozmawiać. 

To samo powinno dotyczyć przebywania w sieci. Czy wręczając swoim dzieciom pierwszy smartfon, pierwszy tablet lub pierwszy komputer z dostępem do internetu, wyjaśniliście im, jak te urządzenia działają, i pokazaliście, jak z nich korzystać? 

Czy zanim założyliście swojemu dziecku profil w danym medium społecznościowym, przeczytaliście wspólnie jego regulamin i wytłumaczyliście mu, w jaki sposób ów serwis działa? 

O tym , ale też o sposobach wykorzystania nowych technologii pisałam z Mikołajem Marcelą w książce "Jak nie zgubić dziecka w sieci", o której pisałam TUTAJ.

Książkę można nabyć w każdej księgarni i tutaj




Co należy zrobić, aby spopularyzować wśród uczniów bezpieczeństwo w sieci i przestrzeganie higieny cyfrowej?

  • Na pewno należy wspólnie z dziećmi przygotować kanon właściwych zachowań w sieci.
  • Opracować katalog bezpiecznych, wartościowych aplikacji i programów edukacyjnych.
  • Rozmawiać z uczniami na temat tego jak powinniśmy korzystać z sieci i w jaki sposób poruszać się w tej ogromnej, wirtualnej przestrzeni.
  • Warto dać głos samym uczniom, którzy np. w formie klasowych, czy szkolnych debat sami wymieniliby się spostrzeżeniami i doświadczeniami wynikającymi z użytkowania wspólnej cyfrowej przestrzeni.
  • Na pewno wartościowe okaże się spotkanie z ekspertami z tej dzieciny, między innymi np. z edukatorami, trenerami, terapeutami czy np. policjantami. 
  • Nie może w tych działaniach zabraknąć również rodziców, którzy nie tylko powinni być świadomi swojej roli w kształtowaniu właściwych, bezpiecznych zachowań dzieci, ale sami również powinni taką wiedzę posiąść. 
  • Stworzyć domowe i klasowe zasady używania sprzętu.
  • Zaplanować czas na wspólne rozmowy, zabawy, spacery.
  • Ustalić, że w czasie posiłków nie korzystamy z nowych technologii.
  • Na godzinę przed snem odkładać telefony do pudełka czy w ustalone miejsce. 
  • Tuż po przebudzeniu nie sięgać po telefon.
  • Wyłączyć powiadomienia z sieci.
  • Organizować wspólne spacery, wycieczki rowerowe.
  • Dbać o zdrowe odżywanie i aktywność fizyczną.
  • Towarzyszyć dzieciom w sieci, bądźmy dla nich przewodnikami, interesujemy się tym co w sieci robią.
  • Zadbać o właściwe relacje.
  • Wspierać dzieci, jeśli zdarzy się coś złego w sieci, tak aby wiedziały, że zawsze mogą na nas liczyć i zwrócić się do nas z każdym problemem.
  • Pokazywać ciekawe miejsca w sieci, z których mogą korzystać w procesie uczenia się, rozwijania swoich pasji i zainteresowań.
  • Uważajmy na udostępnianie zbyt wielu prywatnych informacji w mediach społecznościowych. 
  • Unikajmy udostępniania informacji o swoich planach podróży, szczególnie jeśli opuszczamy dom na czas świąt.
  • Monitorujmy aktywność dzieci w internecie i sprawdźmy, czy korzystają z odpowiednich treści online.
  • Skonfigurujmy rodzicielskie ustawienia filtrów treści, aby chronić dzieci przed nieodpowiednimi materiałami.

Grafika została wykonana w aplikacji Canva, która daje ogromne możliwości tworzenia plakatów, ogłoszeń, zaproszeń  i materiałów edukacyjnych.






Polecamy pakiet kart pracy w tematyce Bożego Narodzenia. Zapraszamy do zakupu.

Karty kupisz TUTAJ


Polecam bazgrolnik dostępny TUTAJ





Na prośbę Państwa przygotowałyśmy teczkę do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.
Co zawiera nasza teczka?

ZAWARTOŚĆ TECZKI: 1.Specyfika i charakterystyka funkcjonowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2.Organizacja pracy z uczniem z z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3.Dostosowanie wymagań edukacyjnych. 4.WOPFU. 5.IPET. 6.Program zajęć rewalidacyjnych. 7.Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 8.Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne 9.Przykładowe aktywności i ćwiczenia do pracy z uczniem. 10.Karty pracy.
Ilość stron: 196. E-book w formacie PDF






KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ






Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz