Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor szkoły powołuje zespół, który opracowuje dokumentację, ustala zintegrowane działania między nauczycielami, specjalistami i rodzicami, ale także dokonuje oceny efektywności realizowanego programu.
Pierwszym dokumentem, który opracowuje zespół jest WOPFU, a następnie IPET.
Jakie są cele zespołów IPET i WOPFU?
Głównym celem działań zespołów jest wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia z kształceniem specjalnym. Dzięki regularnej współpracy i aktualizacji planu edukacyjno-terapeutycznego, nauczyciele i specjaliści mogą:
skutecznie reagować na zmieniające się potrzeby ucznia,
dostosować metody nauczania, ale także sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności do jego indywidualnych możliwości,
wspierać rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych,
minimalizować trudności edukacyjne poprzez odpowiednie wsparcie terapeutyczne.
Współpraca z rodzicami i uczniem
Kluczowym aspektem skuteczności działań zespołów ds. IPET i WOPFU jest ścisła współpraca z rodzicami i samym uczniem. Rodzice są nie tylko informowani o postępach dziecka, ale również aktywnie uczestniczą w planowaniu jego edukacji. Często to właśnie rodzice dostarczają cennych informacji na temat trudności i osiągnięć dziecka, co pozwala na lepsze dostosowanie działań szkolnych. Warto pamiętać, że sam uczeń również ma prawo do udziału w tworzeniu swojego programu, zwłaszcza w starszych klasach, gdzie jego zdanie może być istotnym elementem budowania wsparcia.
Jak opracować WOPFU?
Wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia opracowuje co najmniej dwa razy w roku szkolnym zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem.
Dokonując WOPFU zespół uwzględnia w szczególności:
- indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia;
- zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli wspomagających, specjalistów lub pomocy nauczyciela, w zależności od potrzeb;
- przyczyny niepowodzeń edukacyjnych bądź trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające to funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu szkolnym;
- w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia w grupie liczącej do 5 uczniów określa także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z klasą oraz efekty działań podejmowanych w celu przezwyciężenia tych trudności.
Jak opracować IPET?
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowujemy dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymują uczniowie:
- niesłyszący,
- słabosłyszący,
- niewidomi,
- słabowidzący,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- z niedostosowaniem społecznym,
- zagrożeni niedostosowaniem społecznym
(§ 1 ust. 1-3 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym).
- Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem, a w przypadku ośrodków, także wychowawcy grup wychowawczych prowadzący zajęcia z wychowankiem w tym ośrodku.
- Zespół opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
- Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny. Program opracowuje się w terminie:
- do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie odpowiednio w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub ośrodku,
- 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub ośrodku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Pracę zespołu koordynuje odpowiednio wychowawca oddziału lub wychowawca grupy wychowawczej, do której uczęszcza uczeń, albo nauczyciel lub specjalista, prowadzący zajęcia z uczniem, wyznaczony przez dyrektora przedszkola, szkoły lub ośrodka, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – przez osobę kierującą inną formą wychowania przedszkolnego.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.
- na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub ośrodka, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – na wniosek osoby kierującej inną formą wychowania przedszkolnego – przedstawiciela,
- na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
- Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu. Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców ucznia – z innymi podmiotami.
Czy IPET należy modyfikować?
Modyfikacji IPET dokonuje się w miarę potrzeb, na przykład gdy:
- nastąpią zmiany w przydziale nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem
- w sytuacji konieczności zmian zaplanowanych dostosowań wymagań edukacyjnych
- kiedy zaistnieje potrzeba zmian w zakresie prowadzonych z uczniem zajęć PPP i zajęć rewalidacyjnych
- chcemy wdrożyć rekomendacje wynikające z ewaluacji IPET i WOPFU
- na prośbę rodziców będzie trzeba zmienić lub uzupełnić przykłady zintegrowanych działań między nauczycielami, specjalistami i rodzicami
- zespół stwierdzi, że należy wdrożyć na wybranych lekcjach, indywidualne zajęcia z uczniem
Skorzystaj ze szkolenia Rady Pedagogicznej
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz