Pracując z uczniem ze spektrum autyzmu warto pamiętać o kilku kluczowych zasadach.
Pamiętaj, że dostosowania zapisane w IPET-cie lub wskazane w orzeczeniu to nie przywileje, ale prawa ucznia. Są one wprowadzone po to, aby wyrównać szanse edukacyjne i zapewnić uczniowi warunki, które odpowiadają jego indywidualnym potrzebom. Wdrażanie tych dostosowań nie jest wyborem, lecz koniecznością i obowiązkiem, który zapewnia uczniowi pełny i równy dostęp do procesu edukacyjnego.
Przykładowe dostosowania znajdziesz TUTAJ
Uszanuj i respektuj preferowaną przez ucznia metodę komunikacji
Niektórzy uczniowie z spektrum autyzmu dostosowują sposób komunikacji do sytuacji i otoczenia. Na przykład uczeń, który swobodnie mówi podczas indywidualnych rozmów, może w większej grupie nie komunikować się werbalny. Ważne jest, aby nie naciskać na komunikację, jeśli uczeń nie czuje się komfortowo w danym momencie.
Współpracuj z nauczyciel współorganizującym proces kształcenia
Wszyscynauczyciele powinni działać zespołowo, pracując razem dla dobra ucznia. To nie jest „twój” czy „mój” uczeń – to nasz wspólny podopieczny. Zespołowe podejście pozwala na stworzenie spójnego i skoordynowanego systemu wsparcia, który najlepiej odpowiada na potrzeby ucznia i wspiera jego rozwój.
Materiały ze szkoleniem dla nauczyciela współorganizującego proces kształcenia dostępne są TUTAJ
Wielu uczniów ze spektrum autyzmu zmaga się z lękiem społecznym, szczególnie w relacjach
z rówieśnikami. Ważne jest, aby nigdy nie naciskać na nich, by nawiązywali interakcje, jeśli nie czują się na to gotowi. Warto skonsultować z rodzicami oraz samym uczniem ich preferencje dotyczące miejsca w klasie, ponieważ te mogą się różnić w zależności od przedmiotu, czy grupy. Dostosowanie przestrzeni do indywidualnych potrzeb ucznia może znacząco poprawić jego komfort i poczucie bezpieczeństwa. W sytuacjach wymagających pracy w parach lub grupach, dobieraj pozostałych uczniów z rozwagą. Nie zakładaj automatycznie, że połączenie ucznia ze spektrum autyzmu z towarzyskim rówieśnikiem będzie idealnym rozwiązaniem. Ważne jest również, aby uczeń miał jasno określone zadania, dostosowane do jego możliwości, co pozwoli mu aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej i odnieść sukces.
Przerwy, swobodne rozmowy, czy czas posiłków, mogą być dla uczniów trudne. Choć wielu z nich chce nawiązywać relacje z rówieśnikami, często mają trudności z interakcjami. Ważne jest, aby obserwować, czy uczniowie nie izolują się w takich momentach. Dobrym pomysłem może być na przykład tworzenie grup złożonych z uczniów o podobnych zainteresowaniach lub przydzielanie im prostych zadań, które zachęcą ich do zaangażowania się w interakcje z innymi.
Karty ułatwiające rozpoczęcie rozmowy znajdziesz TUTAJ
Utrzymuj regularny kontakt z rodzicami ucznia i specjalistami
Jeśli pojawi się problem dotyczący funkcjonowania ucznia ze spektrum autyzmu, natychmiast powiadom rodziców i szkolnych specjalistów. Otwarta komunikacja pomoże lepiej zrozumieć potrzeby ucznia i szybciej wprowadzić konieczne zmiany. Pamiętaj, że lepiej jest zbyt często dzielić się informacjami, niż ryzykować brak odpowiedniego wsparcia w trudnej sytuacji.
Praca z uczniem ze spektrum autyzmem wymaga indywidualnego podejścia, empatii i zaangażowania. Twoje wsparcie może odegrać ogromną rolę w ich edukacji oraz budowaniu pozytywnych doświadczeń szkolnych. Wspierając uczniów ze spektrum autyzmu, nie tylko pomagamy im lepiej funkcjonować w szkole, ale też rozwijamy nasze umiejętności zawodowe tworząc bardziej inkluzywne środowisko edukacyjne.
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Teczka dostępna TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz