SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

wtorek, 22 października 2024

Jak zrozumieć i wspierać ucznia ze spektrum autyzmu w klasie?


Praca z uczniem ze spektrum autyzmu wymaga od nauczyciela stworzenia wspierającego środowiska, które będzie sprzyjać jego rozwojowi. Wymaga to dodatkowego zaangażowania i elastyczności ze strony nauczyciela, ale korzyści dla ucznia są nieocenione – poczucie akceptacji, lepsze wyniki w nauce i rozwijanie mocnych stron. 
Pracując z uczniem ze spektrum autyzmu warto pamiętać o kilku kluczowych zasadach.
Zapoznaj sie  z dokumentacją ucznia
Jeśli w Twojej klasie jest uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, dla którego zespół nauczycieli opracował Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, niezwykle ważne jest, abyś aktywnie uczestniczył w tworzeniu tego dokumentu oraz dokładnie zapoznał się z jego treścią. IPET zawiera kluczowe informacje dotyczące specyficznych potrzeb ucznia, jego celów edukacyjnych oraz szczegółowych dostosowań i metod wsparcia, które są niezbędne do jego prawidłowego rozwoju i uczestnictwa w zajęciach. Twoja rola w tym procesie jest istotna, ponieważ współpraca zespołowa przyczynia się do skuteczniejszego wsparcia ucznia
Wprowadzaj odpowiednie dostosowania

Pamiętaj, że dostosowania zapisane w IPET-cie lub wskazane w orzeczeniu to nie przywileje, ale prawa ucznia. Są one wprowadzone po to, aby wyrównać szanse edukacyjne i zapewnić uczniowi warunki, które odpowiadają jego indywidualnym potrzebom. Wdrażanie tych dostosowań nie jest wyborem, lecz koniecznością i obowiązkiem, który zapewnia uczniowi pełny i równy dostęp do procesu edukacyjnego.


Przykładowe dostosowania znajdziesz TUTAJ


Uszanuj i respektuj preferowaną przez ucznia metodę komunikacji


Niektórzy uczniowie z spektrum autyzmu dostosowują sposób komunikacji do sytuacji i otoczenia. Na przykład uczeń, który swobodnie mówi podczas indywidualnych rozmów, może w większej grupie nie komunikować się werbalny. Ważne jest, aby nie naciskać na komunikację, jeśli uczeń nie czuje się komfortowo w danym momencie.


 


Współpracuj z nauczyciel współorganizującym proces kształcenia


Wszyscynauczyciele  powinni działać zespołowo, pracując razem dla  dobra ucznia. To nie jest „twój” czy „mój” uczeń – to nasz wspólny podopieczny. Zespołowe podejście pozwala na stworzenie spójnego i skoordynowanego systemu wsparcia, który najlepiej odpowiada na potrzeby ucznia i wspiera jego rozwój.


Materiały ze szkoleniem dla nauczyciela współorganizującego proces kształcenia dostępne są TUTAJ

Trudności społeczne

Wielu uczniów ze spektrum autyzmu zmaga się z lękiem społecznym, szczególnie w relacjach
z rówieśnikami. Ważne jest, aby nigdy nie naciskać na nich, by nawiązywali interakcje, jeśli nie czują się na to gotowi. Warto skonsultować z rodzicami oraz samym uczniem ich preferencje dotyczące miejsca w klasie, ponieważ te mogą się różnić w zależności od przedmiotu, czy grupy. Dostosowanie przestrzeni do indywidualnych potrzeb ucznia może znacząco poprawić jego komfort i poczucie bezpieczeństwa. 
W sytuacjach wymagających pracy w parach lub grupach, dobieraj pozostałych uczniów z rozwagą. Nie zakładaj automatycznie, że połączenie ucznia ze spektrum autyzmu z towarzyskim rówieśnikiem będzie idealnym rozwiązaniem. Ważne jest również, aby uczeń miał jasno określone zadania, dostosowane do jego możliwości, co pozwoli mu aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej i odnieść sukces.

Przerwy, swobodne rozmowy, czy czas posiłków, mogą być dla uczniów trudne. Choć wielu z nich chce nawiązywać relacje z rówieśnikami, często mają trudności z interakcjami. Ważne jest, aby obserwować, czy uczniowie nie izolują się w takich momentach. Dobrym pomysłem może być na przykład tworzenie grup złożonych z uczniów o podobnych zainteresowaniach lub przydzielanie im prostych zadań, które zachęcą ich do zaangażowania się w interakcje z innymi.




Karty ułatwiające rozpoczęcie rozmowy znajdziesz TUTAJ

Utrzymuj regularny kontakt z rodzicami ucznia i specjalistami

Jeśli pojawi się problem dotyczący funkcjonowania ucznia ze spektrum autyzmu, natychmiast powiadom rodziców i szkolnych specjalistów. Otwarta komunikacja pomoże lepiej zrozumieć potrzeby ucznia i szybciej wprowadzić konieczne zmiany. Pamiętaj, że lepiej jest zbyt często dzielić się informacjami, niż ryzykować brak odpowiedniego wsparcia w trudnej sytuacji.


Praca z uczniem ze spektrum autyzmem wymaga indywidualnego podejścia, empatii i zaangażowania. Twoje wsparcie może odegrać ogromną rolę w ich edukacji oraz budowaniu pozytywnych doświadczeń szkolnych. Wspierając uczniów ze spektrum autyzmu, nie tylko pomagamy im lepiej funkcjonować w szkole, ale też rozwijamy nasze umiejętności  zawodowe tworząc bardziej inkluzywne środowisko edukacyjne.

Więcej materiałów na zajęcia, propozycji ćwiczeń i przykładowej dokumentacji znajdziesz w naszych szkoleniach z materiałami. 


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ




















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz