SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

niedziela, 11 maja 2025

EWALUACJA NA STRONIE CLASSROOMSCREEN

Ewaluacja po lekcji – nie tylko dla ucznia, ale i dla nauczyciela

Ewaluacja to nie tylko modny termin w edukacji, ale przede wszystkim narzędzie, które pomaga nam – nauczycielom – świadomie rozwijać warsztat pracy i lepiej odpowiadać na potrzeby naszych uczniów. Często skupiamy się na sprawdzeniu, co uczniowie zapamiętali z lekcji, czy osiągnęli cele – i słusznie. Ale równie istotna jest refleksja nad tym, jak ja sam poprowadziłem zajęcia: co zadziałało, co wymaga zmiany, czy zaproponowane metody i środki dydaktyczne były skuteczne.

Dobrze zaplanowana i regularnie prowadzona ewaluacja:

  • wzmacnia relację uczeń–nauczyciel,

  • podnosi jakość lekcji,

  • pozwala szybko reagować na potrzeby uczniów,

  • zwiększa zaangażowanie i współodpowiedzialność uczniów za proces uczenia się.

Narzędzi do ewaluacji mamy wiele – od tradycyjnych karteczek po aplikacje online.

Jednym z prostych i efektownych rozwiązań jest ClassroomScreen – interaktywna tablica online, która oferuje różnorodne widgety wspierające organizację lekcji, aktywizację uczniów, a także szybką ewaluację.

 Tablica znajduje się na tej stronie: classroomscreen.com

W kilka chwil możesz uruchomić:

  • pytania otwarte,

  • głosowanie,

  • liczniki i timery,

  • wybór losowy ucznia,

  • oraz – co szczególnie przydatne przy ewaluacji – graficzne emotki do szybkiego wyrażania opinii.

Graficzna ewaluacja – emotki na tablicy

Po zakończonej lekcji uruchom na tablicy ClassroomScreen widget „Wyrażanie emocji”. Uczniowie mogą za pomocą tabletów, telefonów lub komputera kliknąć w wybraną ikonkę,      która najlepiej oddaje ich odczucia po zajęciach:


😀 – podobało mi się, było ciekawie
😐 – było w porządku, ale czegoś mi brakowało
☹️ – nie rozumiałem/łam, było trudno















Jak przeprowadzić ewaluację lekcji za pomocą emotek na  Classroomscreen:

  1. Otwórz stronę classroomscreen.com
    Uruchom przeglądarkę i wejdź na stronę, gdzie dostępne są interaktywne narzędzia do   prowadzenia zajęć.

  2. Wybierz ikonę „Sondaż” (Poll)
    Na dolnym pasku narzędzi kliknij ikonę z trzema postaciami – „Sondaż”.

  3. Kliknij „Smileys” (emotki)
    Z dostępnych typów sondaży wybierz opcję ze „smileys” – zieloną uśmiechniętą, żółtą neutralną     i czerwoną smutną buźką.

  4. Ustal pytanie do ewaluacji
    Możesz wpisać pytanie np. „Jak oceniasz dzisiejszą lekcję?” albo „Jak się dziś czujesz    po zajęciach?”.

  5. Udostępnij kod uczniom
    Uczniowie wchodzą na joincrs.com i wpisują widoczny na ekranie kod (np. 5131 340),    aby zagłosować.

  6. Uczniowie oddają głos
    Wybierają jedną z trzech buziek odpowiadającą ich odczuciom.

  7. Wyświetl wyniki na ekranie
    Po zakończeniu głosowania możesz zaprezentować wyniki klasie, co ułatwia szybką analizę nastrojów lub refleksję nad lekcją.

  8. Omów rezultaty z uczniami (opcjonalnie)
    Zachęć uczniów do krótkiego komentarza – dlaczego wybrali daną emotkę. To dobry moment na rozmowę o emocjach i efektywności nauki.

To szybki, intuicyjny i nienachalny sposób na zebranie informacji zwrotnej od uczniów – zwłaszcza tych mniej chętnych do wypowiedzi ustnych.

A co z ewaluacją własnej pracy?

Warto po każdej lekcji zadać sobie kilka prostych pytań:

  • Czy uczniowie byli zaangażowani?

  • Czy cele lekcji zostały zrealizowane?

  • Co mogę poprawić następnym razem?

  • Czy uczniowie potrzebują dodatkowego wsparcia?

Zachęcam, aby prowadzić swój dziennik refleksji lub tygodniowe podsumowania – choćby w formie kilku zdań.

Ewaluacja to nie kontrola. To nawigacja – byśmy nie dryfowali jako nauczyciele, lecz  świadomie płynęli z naszymi uczniami w stronę rozwoju.





Polecamy nasze opracowanie dotyczące narzędzi ewaluacji. 







Polecamy także nasze kompleksowe teczki






Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.

Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ







Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ











NASZE MATERIAŁY


PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA













































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz