SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

czwartek, 20 lutego 2025

Jak dostosować wymagania na lekcji wychowania fizycznego? Kluczowe obszary wsparcia uczniów ze SPE.



Często  otrzymujemy zapytania dotyczące tego jak dostosowywać wymagania edukacyjne i planować lekcje wychowania fizycznego, by każdy uczeń bez względu na swoje dysfunkcje i trudności miał szansę na sukces i poczucie sprawstwa.

Lekcja wychowania fizycznego powinna być przestrzenią, w której każdy uczeń, niezależnie od swoich możliwości, czuje się kompetentny, zmotywowany i zaangażowany. Dostosowanie wymagań dla uczniów ze spektrum autyzmu, ADHD, niepełnosprawnością intelektualną czy innymi trudnościami rozwojowymi jest niezbędne, by zapewnić im równe szanse w uczestnictwie w zajęciach. 

Jakie obszary dostosowań są kluczowe i na jakiej podstawie nauczyciele powinni ich dokonywać?

Dostosowanie wymagań na lekcji wychowania fizycznego wynika z:

  • Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,

  • Opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,

  • Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET),

  • Indywidualnego rozpoznania potrzeb i możliwości ucznia,

  • Wskazań zawartych w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.

Kluczowe obszary dostosowań na zajęciach z wychowania fizycznego:

1. Formy organizacji zajęć

  • Możliwość uczestnictwa w mniejszych grupach,

  • Indywidualne podejście do ucznia (np. asystent wspierający, instrukcje jednoznaczne i krótkie),

  • Możliwość uczestnictwa w wybranych ćwiczeniach zgodnie z możliwościami ucznia.

2. Modyfikacja aktywności ruchowych

  • Zastępowanie ćwiczeń wymagających dużej koordynacji ruchowej prostszymi wariantami.

  • Wybór ćwiczeń dostosowanych do siły i wydolności ucznia.

  • Umożliwienie wykonywania ćwiczeń w wolniejszym tempie.

3. Zmiana kryteriów oceny

  • Ocenianie postępu i zaangażowania zamiast porównywania wyników z normami.

  • Wprowadzenie ocen opisowych zamiast liczbowych dla uczniów, którzy mają trudności z wykonywaniem ćwiczeń zgodnie z ogólnymi wymaganiami.

  • Docenianie wysiłku i współpracy zamiast wyniku końcowego.

4. Dostosowanie komunikacji

  • Proste, jasne instrukcje (najlepiej poparte demonstracją, czasami wielokrotną).

  • Unikanie presji czasowej i nadmiernej ilości bodźców.

  • Możliwość zastosowania alternatywnych form komunikacji (np. piktogramy, karty z instrukcjami).

5. Eliminowanie barier sensorycznych

  • Możliwość używania własnego sprzętu sportowego, jeśli uczeń ma trudności sensoryczne.

  • Redukowanie głośnych dźwięków i hałasu na sali gimnastycznej, w miarę możliwości.

  • Możliwość korzystania z cichych stref odpoczynku.

6. Wsparcie emocjonalne i społeczne

  • Tworzenie atmosfery akceptacji i motywacji.

  • Zachęcanie do współpracy i wzmacnianie relacji rówieśniczych.

  • Wprowadzenie zasad fair play i akceptacji różnorodności.

  • Zachęcanie ucznia do bycia asystentem nauczyciela w sytuacji, kiedy ćwiczenia są zbyt trudne lub zbyt wymagające.

  • Angażowanie ucznia do prowadzania lub asystencji przy rozgrzewce, porządkowaniu sprzętu, planowaniu i organizacji zawodów.

  • Zastępowanie praktycznych ćwiczeń formą prezentacji i wygłoszeniem np. wykładu na temat dyscypliny sportowej.

7. Struktura i przewidywalność

  • Jasno określony plan lekcji.
  • Stały schemat zajęć.
  • Można używać wizualnego planera na tablicy lub kartki z kolejnością ćwiczeń.


8. Ruch jako regulacja

  • Pozwolenie na chwilę ruchu przed rozpoczęciem ćwiczeń (np. bieg w miejscu, skakanie).
9. Zasady i konsekwencje

  • Przed każdą grą przypomnienie zasad w sposób jasny i zwięzły, np. "Zaczynamy na sygnał gwizdka. Zatrzymujemy się, gdy usłyszymy STOP."


Dostosowanie wymagań na lekcji wychowania fizycznego nie oznacza rezygnacji z aktywności fizycznej, lecz jej odpowiedniego zaplanowania i indywidualizacji. Kluczem do sukcesu jest elastyczność nauczyciela, uważność na potrzeby uczniów oraz otwartość na różnorodne formy aktywności. Dzięki odpowiedniemu dostosowaniu uczniowie ze SPE mogą czerpać radość z ruchu i rozwijać swoje umiejętności w przyjaznym środowisku.


Kompleksowe wsparcie dla nauczycieli w kontekście dostosowań wymagań edukacyjnych. Przykłady dostosowań dla uczniów z opinią i orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.


Szczegóły TUTAJ



Jeśli szukacie Państwo profesjonalnych szkoleń z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych to serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego akredytowanego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie szkoleń  Rad Pedagogicznych.


Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ




















Oferta materiałów dydaktycznych, kart pracy oraz webinarów
 i szkoleń TUTAJ



 ☺️ Prowadzisz zajęcia z pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w ramach rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych?

☺️ Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania i prowadzenia tych zajęć?

☺️ Skorzystaj z naszej teczki. To kompleksowe wsparcie.

ZAWARTOŚĆ TECZKI:
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Wskazówki i wybrane aktywności.
3. Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
5. Przykładowe wpisy do dziennika.
6. Ocena efektywności.
7. Przegląd wybranych metod aktywizujących.
Ilość stron: 54
E-book w formacie PDF

E-book zakupisz TUTAJ




Prowadzisz zajęcia w zakresie rozwijania umiejętności uczenia się?
Potrzebujesz wskazówek i wsparcia w organizacji tych zajęć?
Polecamy nasz e-obok.


1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Wybrane strategie uczenia się.
3. Propozycja ćwiczeń.
4. Program zajęć rozwijających umiejętność uczenia się.
5. Przykładowe wpisy do dziennika.
6. Ocena efektywności.
7. Przegląd wybranych metod aktywizujących.







Prowadzisz zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu lub szkole?

Szukasz kompleksowego wsparcia?
Mamy dla Was teczkę z materiałami, przykładową dokumentacją, ćwiczeniami i kartami pracy!
ZAWARTOŚĆ TECZKI:
1. Organizacja zajęć rewalidacyjnych.
2. Programy zajęć rewalidacyjnych.
3. Przykładowe wpisy do dziennika zajęć rewalidacyjnych
4. Ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych.
5. Propozycja ćwiczeń i zabaw.
6. Generatory do tworzenia kart pracy.
7. Karty pracy.
Ilość stron: 220
E-book w formacie PDF

E-book zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu i szkole podstawowej dostępny TUTAJ
 





E-book zajęcia rewalidacyjne w szkole ponadpodstawowej dostępny TUTAJ










Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne


🛑 Zawartość TECZKI:

     - Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
     - Propozycja ćwiczeń i zabaw
     - Programy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
     - Przykładowe wpisy do dziennika
     - Oceny efektywności
     - Narzędzia TIK w terapii
     - Generatory kart pracy
     - Metody aktywizujące
🛑 Teczkę do zajęć korekcyjno-komensacyjnych znajdziesz na 







🟥 Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.



Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!
TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.

Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.
1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.
2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.
4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.
5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.
6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.
7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.
9. Szablony gotowych prezentacji.
10. Opiekun stażu i jego zadania.
11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.
13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.
14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.
15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.
16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.
17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.
18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.
19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.



TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.

1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.
2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.
3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.
4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.
5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.
6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.
7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.
8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.
9. Mentor i jego zadania.
10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.
11. Przykładowe pytania na egzamin.
12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.
13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.
14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.
15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.
16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.
18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.
OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/

Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:







Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.


Pakiet kart zamówisz TUTAJ






SPARAWOZDANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO

TECZKA NR 4

KUP TUTAJ I TUTAJ





Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań,
 zabaw i gier podczas zajęć rewalidacyjnych, ale także w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej i jak konstruować karty pracy zakup naszą 
teczkę cz. II


ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.
✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 3  Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.
✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.

TECZKĘ  CZ. II ZAKUPISZ TUTAJ I TUTAJ

Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!


W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I


TECZKA ZAWIERA:
🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,
🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,
🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,
🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych, 
🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,
🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,
🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.


TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ




Teczkę nr 3 kupisz TUTAJ



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz