SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

piątek, 4 października 2024

ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI- MITY NA TEMAT DYSLEKSJI



W dniu 8 października, zgodnie z ustaleniami Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, będzie szczególnie wyróżniony Dzień Świadomości Dysleksji. Zachęcamy do relacjonowania obchodów w swoich mediach i oznaczania ich hashtagiem #dyslexiaday.


Mity na temat dysleksji i jak efektywnie pracować z uczniami z dysleksją

Dysleksja to temat, który od lat budzi emocje i jest źródłem wielu mitów. W edukacji nauczyciele często spotykają się z uczniami, u których stwierdzono dysleksję, ale zrozumienie tej trudności oraz odpowiednie podejście do pracy z tymi dziećmi wymaga świadomości i rozwiewania nieprawdziwych przekonań. W artykule przyjrzymy się najczęstszym mitom na temat dysleksji oraz przedstawimy skuteczne strategie wsparcia uczniów z tym zaburzeniem.

1. Mit: Dysleksja to po prostu problemy z czytaniem

Często uważa się, że dysleksja dotyczy wyłącznie trudności w czytaniu. Prawda jest jednak bardziej złożona. Dysleksja wpływa nie tylko na umiejętność czytania, ale także na pisanie, ortografię, a czasami nawet na organizację myśli czy zapamiętywanie informacji. Problemy mogą dotyczyć także przetwarzania fonologicznego (czyli rozpoznawania i manipulowania dźwiękami w słowach), co wpływa na rozwój mowy i naukę języków obcych.

2. Mit: Dysleksja jest wynikiem braku inteligencji lub lenistwa

Jednym z najczęściej spotykanych mitów jest przekonanie, że uczniowie z dysleksją są mniej inteligentni lub po prostu nie starają się wystarczająco mocno. Nic bardziej mylnego! Dysleksja nie ma związku z inteligencją, a osoby nią dotknięte często mają przeciętny lub nawet ponadprzeciętny iloraz inteligencji. Ich trudności wynikają z problemów z przetwarzaniem językowym, słuchowym i wzrokowanym, a nie z braku zdolności do nauki.

3. Mit: Dysleksję można "wyleczyć"

Dysleksja nie jest chorobą, a więc nie można jej "wyleczyć". To zaburzenie neurologiczne, które towarzyszy uczniowi przez całe życie. Jednakże odpowiednie wsparcie edukacyjne i terapia mogą znacznie poprawić funkcjonowanie dziecka w zakresie czytania i pisania, a także podnieść jego samoocenę i pewność siebie.

4. Mit: Uczniowie z dysleksją nie mogą nauczyć się poprawnie pisać

Choć uczniowie z dysleksją mogą mieć poważne trudności z ortografią i gramatyką, to dzięki odpowiednim metodom i narzędziom mogą osiągać sukcesy w pisaniu. Kluczem jest indywidualne podejście, korzystanie z technologii wspierających (jak korektory tekstu) oraz systematyczna praca nad rozwijaniem umiejętności.

5. Mit: Dysleksja występuje tylko w językach z trudną ortografią

Często można usłyszeć, że dysleksja to problem języków, w których zasady ortograficzne są skomplikowane, jak angielski czy polski. W rzeczywistości dysleksja dotyka osoby we wszystkich językach, choć stopień trudności może się różnić w zależności od struktury języka.


Jak efektywnie pracować z uczniami z dysleksją?

1. Dostosowanie materiałów dydaktycznych

Jednym z najważniejszych elementów wsparcia uczniów z dysleksją jest dostosowanie materiałów edukacyjnych. Ważne jest, aby teksty były dostosowane do ich możliwości – unikanie zbyt długich, skomplikowanych fragmentów, korzystanie z większych czcionek, a także używanie tekstów z wyraźnymi przerwami między liniami.

Więcej o trudnościach przeczytasz TUTAJ





2. Wykorzystanie technologii

Nowoczesne technologie oferują szereg narzędzi, które mogą pomóc uczniom z dysleksją. Programy do czytania tekstów na głos, aplikacje do rozpoznawania mowy i pisania, a także korektory ortograficzne i gramatyczne mogą znacznie ułatwić naukę.

O narzędziach wspierających pracę z uczniem z dysleksją przeczytasz TUTAJ



3. Zastosowanie polisensorycznych metod nauczania

Dzieci z dysleksją często lepiej uczą się, gdy informacje są przedstawiane na różne sposoby. Metody polisensoryczne, które angażują różne zmysły, takie jak słuch, wzrok i dotyk, mogą pomóc w utrwaleniu materiału. Na przykład, podczas nauki liter i słów, uczniowie mogą rysować litery na piasku, na materiale sypkim, słuchać wymowy lub wykonywać proste ćwiczenia ruchowe związane z dźwiękami i literami.

4. Tworzenie atmosfery wsparcia

Uczniowie z dysleksją często odczuwają frustrację z powodu swoich trudności. Kluczowe jest, aby nauczyciel stworzył atmosferę wsparcia i akceptacji, w której uczniowie nie boją się popełniać błędów i czerpać radość z nauki. Zachęcanie uczniów, nagradzanie ich wysiłków oraz budowanie ich pewności siebie może znacznie wpłynąć na ich postępy.

5. Współpraca z rodzicami i specjalistami

Praca z uczniami z dysleksją wymaga współpracy całego zespołu: nauczycieli, specjalistów (logopedów, pedagogów specjalnych) oraz rodziców. Regularne konsultacje i wymiana informacji pozwolą na spójne wsparcie dziecka zarówno w szkole, jak i w domu.

Dysleksja to specyficzne zaburzenie, które wymaga zrozumienia i odpowiednich metod wsparcia. Ważne jest, aby nauczyciele byli świadomi mitów i stereotypów związanych z tą trudnością, ponieważ ich obalanie pomoże lepiej pracować z uczniami i wspierać ich rozwój. Pamiętajmy, że każdy uczeń ma unikalne potrzeby i mocne strony, a odpowiednie podejście może sprawić, że nawet największe trudności staną się do pokonania.



Dla wszystkich państwa, którzy pracują z dziećmi z grupy ryzyka dysleksji polecamy tę publikację z ORE




Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz  szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ







Polecamy także szkolenie dla nauczycieli- organizacji zajęć rewalidacyjnych










Jeśli chcesz dowiedzieć się jak planować pracę nauczyciela współorganizującego kształcenie to przeczytaj nasz posty TUTAJ











Materiały i szkolenia dla nauczycieli 


Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ


Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ






Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.


Co zawiera szkolenie?

Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.

Materiały składają się z 6 części:

Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.


Przykładowe strony z materiałów.









Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?

Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.

Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w  niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.


E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie










                          



Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ




OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ







Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji
















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz