Czym jest STEAM i czy można go wykorzystać w pracy z uczniami ze SPE?
Edukacja w duchu STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) to podejście, które promuje interdyscyplinarność i integrację różnych dziedzin nauki i sztuki. Dzięki temu uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę teoretyczną, ale również uczą się praktycznego jej zastosowania poprzez doświadczenie i współpracę. To szczególnie ważne w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), którzy wymagają spersonalizowanego podejścia oraz elastycznych, dostosowanych do ich możliwości metod nauczania.
1. Dostosowanie sprzętu i pomocy dydaktycznych
Uczniowie ze SPE często potrzebują odpowiednio dostosowanych narzędzi i pomocy dydaktycznych, aby skutecznie angażować się w działania STEAM. Przykłady dostosowania sprzętu to:
- Komputery z oprogramowaniem wspomagającym. Używanie programów ułatwiających pracę z tekstem, takich jak syntezatory mowy lub oprogramowania do tworzenia modeli 3D, które pozwala uczniom na wizualizację pojęć z zakresu inżynierii i technologii.
- Specjalistyczne urządzenia, takie jak drukarki 3D. Uczniowie z trudnościami manualnymi mogą projektować obiekty cyfrowo, a następnie drukować je na drukarce 3D, co pozwala na uniknięcie barier związanych z precyzją manualną. Mogą one zastąpić elementy budowanych przedmiotów.
- Wykorzystanie robotów edukacyjnych. Roboty mogą być programowane nawet przez uczniów z ograniczoną mobilnością za pomocą prostych interfejsów graficznych, co wspiera naukę programowania i logicznego myślenia.
2. Planowanie aktywności krok po kroku
Aby uczniowie ze SPE mogli w pełni korzystać z zajęć STEAM, ważne jest, aby zadania były jasno określone i podzielone na małe kroki i osiągalne, przystankowe cele. Przydatne narzędzia w tym zakresie to:
- Plany aktywności. Graficzne schematy, które krok po kroku pokazują, co należy zrobić. Mogą one być szczególnie przydatne dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy lepiej funkcjonują, gdy mają jasną strukturę, rutynę, plan i przewidywalność.
- Instrukcje w formie wizualnej. Uczniowie z trudnościami w czytaniu mogą korzystać z instrukcji ilustrowanych, które ułatwiają zrozumienie kolejnych kroków projektu.
- Organizery zadaniowe. Pomagają w planowaniu i śledzeniu postępów w realizacji zadań. Uczniowie mogą np. odznaczać wykonane kroki, co nie tylko daje poczucie kontroli, ale także satysfakcję z osiągnięć.
3. Wsparcie w organizacji czasu
Zarządzanie czasem jest kluczowe podczas realizacji projektów STEAM, zwłaszcza w przypadku uczniów, którzy mają trudności z koncentracją lub z organizacją własnej pracy. Wsparcie w tym zakresie może obejmować:
- Kontrolery i timery. Urządzenia te pomagają uczniom monitorować upływający czas i zarządzać swoimi zadaniami w określonych ramach czasowych. Na przykład, timer ustawiony na 10 minut może przypominać uczniowi o konieczności zakończenia jednego etapu pracy i przejścia do kolejnego.
- Aplikacje do zarządzania czasem. Aplikacje mobilne lub na tablety, które pozwalają na ustawianie przypomnień i harmonogramów. Mogą być one szczególnie przydatne dla uczniów z ADHD i autyzmem, którzy często potrzebują dodatkowych bodźców do utrzymania uwagi na zadaniu.
4. Przykłady działań STEAM dla uczniów ze SPE
W kontekście uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, działania STEAM mogą być
wyjątkowo angażujące i rozwijające.
Oto kilka przykładów projektów i aktywności STEAMowych:
- Budowa mostu, budynków, pojazdów i innych z prostych materiałów: Uczniowie mogą pracować w grupach, aby zaprojektować i zbudować most z papieru, taśmy i patyczków. W trakcie pracy uczniowie rozwijają umiejętności inżynieryjne, matematyczne (mierzenie długości, obliczanie nośności) oraz artystyczne (projektowanie estetyczne). Dla uczniów z trudnościami manualnymi, narzędzia takie jak nożyczki z ergonomicznym uchwytem mogą ułatwić pracę.
- Projektowanie aplikacji mobilnej: Uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą stworzyć aplikację mobilną służącą do monitorowania nastroju. Używając prostych narzędzi do programowania, takich jak Scratch lub App Inventor, mogą rozwijać umiejętności techniczne, a jednocześnie pracować nad samoświadomością emocjonalną.
- Eksperymenty chemiczne na przykład z barwnikami: Uczniowie mogą przeprowadzać eksperymenty z mieszaniem barwników, co łączy naukę o reakcjach chemicznych z kreatywnym działaniem. Dla uczniów z ograniczoną mobilnością, przeprowadzanie eksperymentów przy użyciu specjalnych uchwytów na probówki lub pipety może być ułatwieniem.
- Przygotowywanie kiermaszy z ozdobami i stroikami: Uczniowie mogą zaprojektować stroiki i ozdoby okolicznościowe. Następnie zakupić niezbędne materiały, obliczyć koszt wykonania tych elementów, przygotować je własnoręcznie, a następnie zorganizować wystawę lub kiermasz. Więcej przeczytasz TUTAJ
- Przygotowanie szkolnej spiżarni: Uczniowie mogą przygotowywać przetwory z warzyw i owoców. Opracować wirtualną książkę kucharską lub album z przepisami. Następnie w szkole przygotować "szkolną spiżarnię". Więcej dowiesz się TUTAJ
- Przygotowanie wirtualnego i stacjonarnego biura podróży: Uczniowie opracowują ulotki, informatory i albumy na temat państw UE, albo na temat najciekawszych miast w Polsce. Opracowują teksty, grafikę, filmy wideo i inne. Obliczają trasę dojazdu, koszt wycieczki. Mogą przygotować wirtualne biuro podróżny na przykład w aplikacji genially lub stacjonarne w szkole, do którego będą przychodzić uczniowie, aby poznać bliżej ciekawe miejsca. Więcej dowiesz się TUTAJ
- Kreatywne pomoce 3D: Uczniowie przygotowują za pomocą długopisów 3D pomoce dydaktyczne i terapeutyczne, które później wykorzystują podczas zajęć edukacyjnych i rewalidacyjnych. Przygotowują szablony za pomocą programu graficznego, a następnie prototypy. Więcej zobaczysz TUTAJ
- Budowa makiety miasta, lasów deszczowych lub pojazdu kosmicznego: Uczniowie mogą zaplanować, zaprojektować i wykonać makietę lub pojazd z różnych materiałów. Obliczają konkretne proporcje, koszty zakupu potrzebnych elementów ich wielkość itd. Więcej przeczytasz TUTAJ
Integracja metody STEAM w edukacji uczniów ze SPE to nie tylko sposób na rozwijanie ich umiejętności, ale także na zwiększenie ich zaangażowania i motywacji do nauki. Kluczowe jest, aby pamiętać o dostosowaniu narzędzi i metod do indywidualnych potrzeb uczniów, zapewniając im wsparcie w organizacji pracy, zrozumieniu zadań oraz zarządzaniu czasem. Dzięki takiemu podejściu, edukacja staje się bardziej inkluzywna, a uczniowie mają możliwość pełnego uczestnictwa w procesie uczenia się i odkrywania swoich mocnych stron.
Na platformie STEAMOWE ABC znajdują się bezpłatne kursy i szkolenia dotyczące STEAM< w tym w pracy z uczniami ze SPE.
Jesteśmy ich współautorkami. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami TUTAJ
Na powyższej stronie znajdują się także artykuły, które na potrzeby STEAMOWEGO ABC napisałam.
1. STEAM w 3D, czyli jak kreatywnie wykorzystać długopisy 3D w edukacji i terapii.
2. STEAM na SPEcjalne zamówienie, jak wykorzystać tę metodę w pracy z uczniami ze SPE
3. Jak zaplanować, wdrożyć i realizować projekt edukacyjny w duchu STEAM w pracy z uczniami ze SPE?
4.Schematy, szablony i instrukcje w działaniach STEAMowych w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu
5.Jak rozwijać kompetencje emocjonalno-społeczne przez STEAM?
Zapraszam także do wysłuchania podcastu na temat pracy w duchu STEAM z uczniami ze SPE. Podcast nagrany wraz z Marleną Plebańską. Nagranie znajdziesz TUTAJ
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz