SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

poniedziałek, 7 października 2024

STEAM W PRACY Z UCZNIAMI ZE SPE- WSKAZÓWKI I DOBRE PRAKTYKI




Czym jest STEAM i czy można go wykorzystać w pracy z uczniami ze SPE?

Edukacja w duchu STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) to podejście, które promuje interdyscyplinarność i integrację różnych dziedzin nauki i sztuki. Dzięki temu uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę teoretyczną, ale również uczą się praktycznego jej zastosowania poprzez doświadczenie i współpracę. To szczególnie ważne w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), którzy wymagają spersonalizowanego podejścia oraz elastycznych, dostosowanych do ich możliwości metod nauczania.

1. Dostosowanie sprzętu i pomocy dydaktycznych

Uczniowie ze SPE często potrzebują odpowiednio dostosowanych narzędzi i pomocy dydaktycznych, aby skutecznie angażować się w działania STEAM. Przykłady dostosowania sprzętu to:

  • Komputery z oprogramowaniem wspomagającym. Używanie programów ułatwiających pracę z tekstem, takich jak syntezatory mowy lub oprogramowania do tworzenia modeli 3D, które pozwala uczniom na wizualizację pojęć z zakresu inżynierii i technologii.
  • Specjalistyczne urządzenia, takie jak drukarki 3D. Uczniowie z trudnościami manualnymi mogą projektować obiekty cyfrowo, a następnie drukować je na drukarce 3D, co pozwala na uniknięcie barier związanych z precyzją manualną. Mogą one zastąpić elementy budowanych przedmiotów.
  • Wykorzystanie robotów edukacyjnych. Roboty mogą być programowane nawet przez uczniów z ograniczoną mobilnością za pomocą prostych interfejsów graficznych, co wspiera naukę programowania i logicznego myślenia.

2. Planowanie aktywności krok po kroku

Aby uczniowie ze SPE mogli w pełni korzystać z zajęć STEAM, ważne jest, aby zadania były jasno określone i podzielone na małe kroki i osiągalne, przystankowe cele.  Przydatne narzędzia w tym zakresie to:

  • Plany aktywności. Graficzne schematy, które krok po kroku pokazują, co należy zrobić. Mogą one być szczególnie przydatne dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy lepiej funkcjonują, gdy mają jasną strukturę, rutynę, plan i przewidywalność.
  • Instrukcje w formie wizualnej. Uczniowie z trudnościami w czytaniu mogą korzystać z instrukcji ilustrowanych, które ułatwiają zrozumienie kolejnych kroków projektu.
  • Organizery zadaniowe. Pomagają w planowaniu i śledzeniu postępów w realizacji zadań. Uczniowie mogą np. odznaczać wykonane kroki, co nie tylko daje poczucie kontroli, ale także satysfakcję z osiągnięć.

3. Wsparcie w organizacji czasu

Zarządzanie czasem jest kluczowe podczas realizacji projektów STEAM, zwłaszcza w przypadku uczniów, którzy mają trudności z koncentracją lub z organizacją własnej pracy. Wsparcie w tym zakresie może obejmować:

  • Kontrolery i timery. Urządzenia te pomagają uczniom monitorować upływający czas i zarządzać swoimi zadaniami w określonych ramach czasowych. Na przykład, timer ustawiony na 10 minut może przypominać uczniowi o konieczności zakończenia jednego etapu pracy i przejścia do kolejnego. 
  • Aplikacje do zarządzania czasem. Aplikacje mobilne lub na tablety, które pozwalają na ustawianie przypomnień i harmonogramów. Mogą być one szczególnie przydatne dla uczniów z ADHD i autyzmem, którzy często potrzebują dodatkowych bodźców do utrzymania uwagi na zadaniu.

4. Przykłady działań STEAM dla uczniów ze SPE

W kontekście uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, działania STEAM mogą być 

wyjątkowo angażujące i rozwijające. 

Oto kilka przykładów projektów i aktywności STEAMowych:

  • Budowa mostu, budynków, pojazdów i innych z prostych materiałów: Uczniowie mogą pracować w grupach, aby zaprojektować i zbudować most z papieru, taśmy i patyczków. W trakcie pracy uczniowie rozwijają umiejętności inżynieryjne, matematyczne (mierzenie długości, obliczanie nośności) oraz artystyczne (projektowanie estetyczne). Dla uczniów z trudnościami manualnymi, narzędzia takie jak nożyczki z ergonomicznym uchwytem mogą ułatwić pracę.
  • Projektowanie aplikacji mobilnej: Uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą stworzyć aplikację mobilną służącą do monitorowania nastroju. Używając prostych narzędzi do programowania, takich jak Scratch lub App Inventor, mogą rozwijać umiejętności techniczne, a jednocześnie pracować nad samoświadomością emocjonalną.

  • Eksperymenty chemiczne na przykład z barwnikami: Uczniowie mogą przeprowadzać eksperymenty z mieszaniem barwników, co łączy naukę o reakcjach chemicznych z kreatywnym działaniem. Dla uczniów z ograniczoną mobilnością, przeprowadzanie eksperymentów przy użyciu specjalnych uchwytów na probówki lub pipety może być ułatwieniem.
  • Przygotowywanie kiermaszy z ozdobami i stroikami: Uczniowie mogą zaprojektować stroiki i ozdoby okolicznościowe. Następnie zakupić niezbędne materiały, obliczyć koszt wykonania tych elementów, przygotować je własnoręcznie, a następnie zorganizować wystawę lub kiermasz. Więcej przeczytasz TUTAJ


  • Przygotowanie szkolnej spiżarni: Uczniowie mogą przygotowywać przetwory z warzyw i owoców. Opracować wirtualną książkę kucharską lub album z przepisami. Następnie w szkole przygotować "szkolną spiżarnię". Więcej dowiesz się TUTAJ

  • Przygotowanie wirtualnego i stacjonarnego biura podróży: Uczniowie opracowują ulotki, informatory i albumy na temat państw UE, albo na temat najciekawszych miast w Polsce. Opracowują teksty, grafikę, filmy wideo i inne. Obliczają trasę dojazdu, koszt wycieczki. Mogą przygotować wirtualne biuro podróżny na przykład w aplikacji genially lub stacjonarne w szkole, do którego będą przychodzić uczniowie, aby poznać bliżej ciekawe miejsca. Więcej dowiesz się TUTAJ


  • Kreatywne pomoce 3D: Uczniowie przygotowują za pomocą długopisów 3D pomoce dydaktyczne i terapeutyczne, które później wykorzystują podczas zajęć edukacyjnych i rewalidacyjnych. Przygotowują szablony za pomocą programu graficznego, a następnie prototypy. Więcej zobaczysz TUTAJ


  • Budowa makiety miasta, lasów deszczowych lub pojazdu kosmicznego: Uczniowie mogą zaplanować, zaprojektować i wykonać makietę lub pojazd z różnych materiałów. Obliczają konkretne proporcje, koszty zakupu potrzebnych elementów ich wielkość itd. Więcej przeczytasz TUTAJ

Integracja metody STEAM w edukacji uczniów ze SPE to nie tylko sposób na rozwijanie ich umiejętności, ale także na zwiększenie ich zaangażowania i motywacji do nauki. Kluczowe jest, aby pamiętać o dostosowaniu narzędzi i metod do indywidualnych potrzeb uczniów, zapewniając im wsparcie w organizacji pracy, zrozumieniu zadań oraz zarządzaniu czasem. Dzięki takiemu podejściu, edukacja staje się bardziej inkluzywna, a uczniowie mają możliwość pełnego uczestnictwa w procesie uczenia się i odkrywania swoich mocnych stron.

Na platformie STEAMOWE ABC znajdują się bezpłatne kursy i szkolenia dotyczące STEAM< w tym w pracy z uczniami ze SPE. 

Jesteśmy ich współautorkami. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami TUTAJ


Na powyższej stronie znajdują się także artykuły, które na potrzeby STEAMOWEGO ABC napisałam. 

1. STEAM w 3D, czyli jak kreatywnie wykorzystać długopisy 3D w edukacji i terapii.

2. STEAM na SPEcjalne zamówienie, jak wykorzystać tę metodę w pracy z uczniami ze SPE

3. Jak zaplanować, wdrożyć i realizować projekt edukacyjny w duchu STEAM w pracy z uczniami ze SPE?

4.Schematy, szablony i instrukcje w działaniach STEAMowych w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu

5.Jak rozwijać kompetencje emocjonalno-społeczne przez STEAM?


Zapraszam także do wysłuchania podcastu na temat pracy w duchu STEAM z uczniami ze SPE. Podcast nagrany wraz z Marleną Plebańską. Nagranie znajdziesz TUTAJ




Polecamy także szkolenie dla nauczycieli- organizacji zajęć rewalidacyjnych










Jeśli chcesz dowiedzieć się jak planować pracę nauczyciela współorganizującego kształcenie to przeczytaj nasz posty TUTAJ











Materiały i szkolenia dla nauczycieli 


Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ


Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ






Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.


Co zawiera szkolenie?

Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.

Materiały składają się z 6 części:

Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.


Przykładowe strony z materiałów.









Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?

Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.

Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w  niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.


E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie










                          



Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ




OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ







Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz