Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) jest kluczowym dokumentem wspierającym edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Aby upewnić się, że działania realizowane w ramach IPET są skuteczne i adekwatne do potrzeb ucznia, konieczne jest dokonywanie okresowej oceny efektywności programu.
Podstawa prawna
Podstawą prawną dla tworzenia IPET oraz jego oceny jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Zgodnie z rozporządzeniem:
- IPET powinien być regularnie oceniany w celu dostosowania go do zmieniających się potrzeb ucznia.
- Ocena efektywności IPET jest obowiązkowa i stanowi element monitorowania postępów ucznia.
Kto dokonuje oceny efektywności IPET?
Oceny dokonuje zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. W skład zespołu wchodzą:
- wychowawca klasy,
- nauczyciele przedmiotowi,
- specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem (np. pedagog, psycholog, logopeda),
- inni pracownicy szkoły wspierający ucznia.
W pracach zespołu powinni uczestniczyć także rodzice ucznia, a w przypadku starszych uczniów – również sam uczeń, jeżeli jest to możliwe.
Kiedy i ile razy należy oceniać efektywność IPET?
- Minimalna częstotliwość: Ocena powinna być dokonywana co najmniej raz w roku szkolnym.
- Dodatkowe oceny: W przypadku istotnych zmian w funkcjonowaniu ucznia lub okoliczności wymagających modyfikacji IPET (np. po uzyskaniu nowych diagnoz) ocena może być przeprowadzana częściej.
Dla kogo konstruuje się ocenę?
Ocena efektywności IPET jest przygotowywana:
- Dla ucznia – by lepiej dopasować metody i formy wsparcia.
- Dla rodziców – aby mieli wgląd w postępy dziecka i mogli współpracować ze szkołą.
- Dla organu prowadzącego i nadzorującego – jako dokument potwierdzający realizację obowiązków szkoły wobec uczniów z SPE.
Na co zwrócić uwagę w ocenie efektywności IPET?
Ocena powinna obejmować:
Postępy ucznia:
- w zakresie celów edukacyjnych (np. osiągnięcie podstawy programowej),
- w rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych,
- w rozwijaniu samodzielności i funkcjonowania w środowisku szkolnym.
- Czy metody dydaktyczne i terapeutyczne były adekwatne?
- Jakie formy wsparcia były najbardziej efektywne?
- Jakie bariery napotkał uczeń?
- Czy zaplanowane wsparcie było wystarczające?
- Czy IPET wymaga modyfikacji?
- Jakie działania należy kontynuować, a jakie zmienić?
Na naszej platformie znajdują się wzory okresowych ocen IPET/ ewaluacja IPET, ale także inna dokumentacja, w tym sprawozdania i oceny efektywności zajęć rewalidacyjnych i zajęć z PPP.
Oferta szkoleń akredytowanego ośrodka doskonalenia zawodowego nauczyciela
znajduje się TUTAJ
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Dostępne są rownież karty o tematyce noworocznej i zimowej.
Klasy 4-8 Zobacz TUTAJ Klasy 1-3 Zobacz TUTAJ Klasy 1-3 Zobacz TUTAJ
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz