SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

czwartek, 26 grudnia 2024

OKRESOWA OCENA EFEKTYWNOŚCI IPET - wskazówki dla nauczycieli i specjalistów



Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) jest kluczowym dokumentem wspierającym edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Aby upewnić się, że działania realizowane w ramach IPET są skuteczne i adekwatne do potrzeb ucznia, konieczne jest dokonywanie okresowej oceny efektywności programu. 

Podstawa prawna

Podstawą prawną dla tworzenia IPET oraz jego oceny jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Zgodnie z rozporządzeniem:

  1. IPET powinien być regularnie oceniany w celu dostosowania go do zmieniających się potrzeb ucznia.
  2. Ocena efektywności IPET jest obowiązkowa i stanowi element monitorowania postępów ucznia.

Kto dokonuje oceny efektywności IPET?

Oceny dokonuje zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. W skład zespołu wchodzą:

  • wychowawca klasy,
  • nauczyciele przedmiotowi,
  • specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem (np. pedagog, psycholog, logopeda),
  • inni pracownicy szkoły wspierający ucznia.

W pracach zespołu powinni uczestniczyć także rodzice ucznia, a w przypadku starszych uczniów – również sam uczeń, jeżeli jest to możliwe.

Kiedy i ile razy należy oceniać efektywność IPET?

  • Minimalna częstotliwość: Ocena powinna być dokonywana co najmniej raz w roku szkolnym.
  • Dodatkowe oceny: W przypadku istotnych zmian w funkcjonowaniu ucznia lub okoliczności wymagających modyfikacji IPET (np. po uzyskaniu nowych diagnoz) ocena może być przeprowadzana częściej.

Dla kogo konstruuje się ocenę?

Ocena efektywności IPET jest przygotowywana:

  1. Dla ucznia – by lepiej dopasować metody i formy wsparcia.
  2. Dla rodziców – aby mieli wgląd w postępy dziecka i mogli współpracować ze szkołą.
  3. Dla organu prowadzącego i nadzorującego – jako dokument potwierdzający realizację obowiązków szkoły wobec uczniów z SPE.

Na co zwrócić uwagę w ocenie efektywności IPET?

Ocena powinna obejmować:

Postępy ucznia:

  • w zakresie celów edukacyjnych (np. osiągnięcie podstawy programowej),
  • w rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych,
  • w rozwijaniu samodzielności i funkcjonowania w środowisku szkolnym.
Skuteczność stosowanych metod:
  • Czy metody dydaktyczne i terapeutyczne były adekwatne?
  • Jakie formy wsparcia były najbardziej efektywne?
Ewentualne trudności:
  • Jakie bariery napotkał uczeń?
  • Czy zaplanowane wsparcie było wystarczające?
Rekomendacje na przyszłość:
  • Czy IPET wymaga modyfikacji?
  • Jakie działania należy kontynuować, a jakie zmienić?







Okresowa ocena efektywności IPET jest nie tylko obowiązkiem, ale przede wszystkim narzędziem umożliwiającym zapewnienie uczniowi wsparcia na miarę jego potrzeb. Systematyczna analiza postępów i wyzwań pozwala na bieżące dostosowywanie programu, co jest kluczowe dla efektywnej pracy z uczniem ze SPE.
Dokonując oceny, pamiętajmy, że jej celem nie jest jedynie formalne wypełnienie obowiązku, ale realne wsparcie ucznia w jego rozwoju i edukacji.


Na naszej platformie znajdują się wzory okresowych ocen IPET/ ewaluacja IPET, ale także inna dokumentacja, w tym sprawozdania i oceny efektywności zajęć rewalidacyjnych i zajęć z PPP.



Zachęcamy szkoły i przedszkola do skorzystania z oferty ośrodka, w zakresie dokumentacji dla uczniów ze SPE, ale także metodyki i dostosowań wymagań edukacyjnych.


Oferta szkoleń akredytowanego ośrodka doskonalenia zawodowego nauczyciela

znajduje się TUTAJ







Na naszej platformie znajdziesz także inne karty pracy, które uatrakcyjnią przedświąteczne zajęcia.

Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


Dostępne są rownież karty o tematyce noworocznej i zimowej.

  

                             Klasy 4-8 Zobacz TUTAJ    Klasy 1-3 Zobacz TUTAJ      Klasy 1-3 Zobacz TUTAJ









KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ






Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png




Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ











Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz