O ocenianiu przeczytasz TUTAJ
W tym artykule zwrócimy uwagę na sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, które wpływają na efektywność procesu nauczania, poczucie i możliwość sprawstwa.
Statut szkoły zawiera w szczególności szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ustawy o systemie oświaty.
Wynika z niego, że ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które obejmuje m. in.:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- ustalanie ocen bieżących,
- ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych,
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.
WAŻNE!!!
- To nauczyciele diagnozują i określają maksymalne możliwości ucznia.
- Na tej podstawie różnicują i konstruują zadania, dostosowując ich stopień trudności.
- Każde dziecko ma możliwość otrzymania najwyższej oceny, nawet jeśli stopień trudności lub ilość zadań różni się od innych uczniów.
- Nauczyciel różnicuje sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.
- Dobiera odpowiednie narzędzia do sprawdzania wiedzy i umiejętności.
- Określa odpowiedni czas.
- Kluczowe są dostosowane kryteria oceniania.
- Każde dziecko, również te z niepełnosprawnością intelektualną ma możliwość otrzymania świadectwa z wyróżnieniem i nagrodę za postępy w nauce.
Sposoby i formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów ze SPE:
- Rozmowa indywidualna – ustne odpowiedzi na pytania dostosowane do możliwości ucznia.
- Karty pracy – uproszczone lub obrazkowe zadania, testy wielokrotnego wyboru.
- Prace praktyczne – wykonanie projektu, rysunku, plakatu lub pracy manualnej.
- Prezentacja multimedialna – przygotowanie i omówienie prezentacji na wybrany temat.
- Odgrywanie ról – inscenizacje, dialogi, symulacje sytuacji.
- Portfolio – zbiór prac ucznia jako forma oceny jego postępów.
- Mapy myśli i schematy – graficzne przedstawienie zagadnienia.
- Quizy interaktywne – wykorzystanie aplikacji, np. Kahoot, Quizizz.
- Zadania ustne z podpowiedziami – wskazówki pomagające formułować odpowiedź.
- Ocena obserwacji – analiza procesu wykonania zadania, nie tylko efektu końcowego.
- Ćwiczenia z wykorzystaniem technologii – aplikacje wspierające pisanie, czytanie lub liczenie (czytnik immersyjny, rozszerzenie MOTE, odpowiednie czcionki).
- Testy jednokrotnego wyboru – dostosowane do tempa pracy ucznia.
- Zadania z lukami wyrazoymi lub literowymi.
- Opowiadanie historyjek – tworzenie narracji lub opowiadanie na podstawie obrazków.
- Wybór spośród opcji – dopasowywanie obrazków, tekstów, symboli.
- Dyskusja grupowa – udział w omawianiu zagadnienia w małych grupach.
- Paski i książeczki komunikacyjne. W przypadku uczniów, którzy potrzebują AAC.
- Organizery- schematy, szablony, plany aktywności, instrukcje i checklisty.
O tym jak wykorzystywać organizery, schematy i szablony przeczytasz TUTAJ
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Dostępne są rownież karty o tematyce noworocznej i zimowej.
Klasy 4-8 Zobacz TUTAJ Klasy 1-3 Zobacz TUTAJ Klasy 1-3 Zobacz TUTAJ
KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ
Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?
Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz