SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

sobota, 11 stycznia 2025

SPOSOBY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW ZE SPE



O ocenianiu uczniów ze SPE już wielokrotnie pisałyśmy, ponieważ to bardzo ważny temat, który jest niewątpliwie elementem dostosowań do wymagań edukacyjnych.


O ocenianiu przeczytasz TUTAJ

W tym artykule zwrócimy uwagę na sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, które wpływają na efektywność procesu nauczania, poczucie i możliwość sprawstwa.


Statut szkoły zawiera w szczególności szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ustawy o systemie oświaty. 

Wynika z niego, że ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które obejmuje m. in.: 

  • formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, 
  • ustalanie ocen bieżących, 
  • ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych,  
  • ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.

WAŻNE!!!

  • To nauczyciele diagnozują i określają maksymalne możliwości ucznia.
  • Na tej podstawie różnicują i konstruują zadania, dostosowując ich stopień trudności.
  • Każde dziecko ma możliwość otrzymania najwyższej oceny, nawet jeśli stopień trudności lub ilość zadań różni się od innych uczniów.
  • Nauczyciel różnicuje sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.
  • Dobiera odpowiednie narzędzia do sprawdzania wiedzy i umiejętności.
  • Określa odpowiedni czas.
  • Kluczowe są dostosowane kryteria oceniania.
  • Każde dziecko, również te z niepełnosprawnością intelektualną ma możliwość otrzymania świadectwa z wyróżnieniem i nagrodę za postępy w nauce.

Sposoby i formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów ze SPE:


  • Rozmowa indywidualna – ustne odpowiedzi na pytania dostosowane do możliwości ucznia.
  • Karty pracy – uproszczone lub obrazkowe zadania, testy wielokrotnego wyboru.
  • Prace praktyczne – wykonanie projektu, rysunku, plakatu lub pracy manualnej.
  • Prezentacja multimedialna – przygotowanie i omówienie prezentacji na wybrany temat.
  • Odgrywanie ról – inscenizacje, dialogi, symulacje sytuacji.
  • Portfolio – zbiór prac ucznia jako forma oceny jego postępów.
  • Mapy myśli i schematy – graficzne przedstawienie zagadnienia.
  • Quizy interaktywne – wykorzystanie aplikacji, np. Kahoot, Quizizz.
  • Zadania ustne z podpowiedziami – wskazówki pomagające formułować odpowiedź.
  • Ocena obserwacji – analiza procesu wykonania zadania, nie tylko efektu końcowego.
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem technologii – aplikacje wspierające pisanie, czytanie lub liczenie (czytnik immersyjny, rozszerzenie MOTE, odpowiednie czcionki).
  • Testy jednokrotnego wyboru – dostosowane do tempa pracy ucznia.
  • Zadania z lukami wyrazoymi lub literowymi.
  • Opowiadanie historyjek – tworzenie narracji lub opowiadanie na podstawie obrazków.
  • Wybór spośród opcji – dopasowywanie obrazków, tekstów, symboli.
  • Dyskusja grupowa – udział w omawianiu zagadnienia w małych grupach.
  • Paski i książeczki komunikacyjne. W przypadku uczniów, którzy potrzebują AAC.
  • Organizery- schematy, szablony, plany aktywności, instrukcje i checklisty.

O tym jak wykorzystywać organizery, schematy i szablony przeczytasz TUTAJ






Na naszej platformie znajdziesz także inne karty pracy, które uatrakcyjnią przedświąteczne zajęcia.

Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


Dostępne są rownież karty o tematyce noworocznej i zimowej.

  

                             Klasy 4-8 Zobacz TUTAJ    Klasy 1-3 Zobacz TUTAJ      Klasy 1-3 Zobacz TUTAJ









KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ






Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png




Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ











Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz