SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

niedziela, 18 maja 2025

Co mówi prawo? Podstawy prawne rewalidacji – przystępnie i konkretnie!


Zajęcia rewalidacyjne to nie tylko dobra praktyka – to obowiązek prawny szkoły, wynikający z przepisów oświatowych. Choć temat bywa traktowany "po macoszemu", prawo jasno określa, kiedy, jak długo i dla kogo takie zajęcia muszą być realizowane.

Kto ma prawo do zajęć rewalidacyjnych?

Zajęcia te przysługują każdemu uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – niezależnie od rodzaju niepełnosprawności. Powinny być one uwzględnione w IPET-cie (Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym) – mówi o tym rozporządzenia o organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych

Ile godzin rewalidacji przysługuje uczniowi?

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania, każdy uczeń z niepełnosprawnością powinien mieć zapewnione minimum 2 godziny zajęć rewalidacyjnych tygodniowo, a w oddziale specjalnym – 10 lub 12 godzin na oddział.  To nie "propozycja", ale wymóg – zawarty w załącznikach do wspomnianego rozporządzenia.

Jak długo trwa jedna godzina zajęć?

 w rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli wynika, że  jedna godzina zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu  powinnna wynosić około 15 minut – z dziećmi w wieku 3-4 lata, a z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut, a w szkole 60 minut! Jednak w uzasadnionych przypadkach (np. ze względu na możliwości ucznia), czas jednej lekcji można skrócić, pod warunkiem że w tygodniu zostanie zrealizowany pełny wymiar godzin.

Indywidualnie czy grupowo?

Przepisy nie narzucają, czy zajęcia mają być prowadzone indywidualnie, czy w grupie. To decyzja zespołu specjalistów i nauczycieli – w zależności od potrzeb ucznia, celów zajęć i zaleceń w orzeczeniu

Jakie mogą być formy zajęć rewalidacyjnych?

Rozporządzenie o organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych wskazuje na:

  • naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Braille'a lub innych alternatywnych metod komunikacji - w przypadku ucznia niewidomego; 
  • naukę języka migowego lub innych sposobów komunikowania się, w szczególności wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) - w przypadku ucznia niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy lub jej brakiem; 
  • zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne - w przypadku ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.

W praktyce mogą to być również zajęcia usprawniające funkcje poznawcze, ćwiczenia grafomotoryczne, treningi umiejętności społecznych czy praca nad samoregulacją emocjonalną.

Podsumowanie: co musi wiedzieć każdy nauczyciel?

  • Rewalidacja to nie opcja, to prawo ucznia.
  • Czas trwania: 60 minut (można skracać z uzasadnieniem).
  • IPET musi je zawierać.
  • Forma? Zależna od potrzeb ucznia – indywidualnie lub grupowo.

Chcesz pobrać gotowe materiały do zajęć rewalidacyjnych, aktywności i wzory dokumentacji?

Jeśli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne i chcesz mieć gotowe materiały, wzory dokumentów i inspiracje – sprawdź nasze materiały.





Szczególnie polecamy przykładowe pytania i przykłady problemów do rozwiązania w oparciu o przepisy prawa. 



Materiały dostępne TUTAJ


KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Niezbędne informacje, dokumenty i druki związane z awansem zawodowym dyrektorzy szkół i placówek znajdą w naszych materiałach. Są one dostępne TUTAJ

Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.


Materiały możesz kupić TUTAJ






Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.

📙Ilość stron: 76

📙E-book w formacie PDF

Materiały dostępne TUTAJ

📕 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego.
📕 Ilość stron: 76
📕 E-book w formacie PDF


Materiały dostępne  TUTAJ



Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.

Materiały dostępne  TUTAJ








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz