Zajęcia rewalidacyjne to nie tylko dobra praktyka – to obowiązek prawny szkoły, wynikający z przepisów oświatowych. Choć temat bywa traktowany "po macoszemu", prawo jasno określa, kiedy, jak długo i dla kogo takie zajęcia muszą być realizowane.
Kto ma prawo do zajęć rewalidacyjnych?
Zajęcia te przysługują każdemu uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – niezależnie od rodzaju niepełnosprawności. Powinny być one uwzględnione w IPET-cie (Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym) – mówi o tym rozporządzenia o organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych
Ile godzin rewalidacji przysługuje uczniowi?
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania, każdy uczeń z niepełnosprawnością powinien mieć zapewnione minimum 2 godziny zajęć rewalidacyjnych tygodniowo, a w oddziale specjalnym – 10 lub 12 godzin na oddział. To nie "propozycja", ale wymóg – zawarty w załącznikach do wspomnianego rozporządzenia.
Jak długo trwa jedna godzina zajęć?
Z w rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli wynika, że jedna godzina zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu powinnna wynosić około 15 minut – z dziećmi w wieku 3-4 lata, a z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut, a w szkole 60 minut! Jednak w uzasadnionych przypadkach (np. ze względu na możliwości ucznia), czas jednej lekcji można skrócić, pod warunkiem że w tygodniu zostanie zrealizowany pełny wymiar godzin.
Indywidualnie czy grupowo?
Przepisy nie narzucają, czy zajęcia mają być prowadzone indywidualnie, czy w grupie. To decyzja zespołu specjalistów i nauczycieli – w zależności od potrzeb ucznia, celów zajęć i zaleceń w orzeczeniu.
Jakie mogą być formy zajęć rewalidacyjnych?
Rozporządzenie o organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych wskazuje na:
- naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Braille'a lub innych alternatywnych metod komunikacji - w przypadku ucznia niewidomego;
- naukę języka migowego lub innych sposobów komunikowania się, w szczególności wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) - w przypadku ucznia niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy lub jej brakiem;
- zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne - w przypadku ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
W praktyce mogą to być również zajęcia usprawniające funkcje poznawcze, ćwiczenia grafomotoryczne, treningi umiejętności społecznych czy praca nad samoregulacją emocjonalną.
Podsumowanie: co musi wiedzieć każdy nauczyciel?
- Rewalidacja to nie opcja, to prawo ucznia.
- Czas trwania: 60 minut (można skracać z uzasadnieniem).
- IPET musi je zawierać.
- Forma? Zależna od potrzeb ucznia – indywidualnie lub grupowo.
Chcesz pobrać gotowe materiały do zajęć rewalidacyjnych, aktywności i wzory dokumentacji?
Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.
Materiały możesz kupić TUTAJ
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
📙Ilość stron: 76
📙E-book w formacie PDF
Materiały dostępne TUTAJ

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz