Awans na stopień nauczyciela mianowanego to ważny etap w ścieżce zawodowej nauczyciela. W świetle nowego rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 6 września 2022 r. (Dz. U. poz. 1914), egzamin składa się m.in. z dwóch części wymagających od nauczyciela szczególnego przygotowania:
-
Odpowiedzi na pytania członków komisji egzaminacyjnej.
-
Rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Czego dotyczą pytania komisji?
Zgodnie z § 10 rozporządzenia, pytania komisji dotyczą wymagań określonych w § 6, czyli sześciu obszarów kompetencji zawodowych nauczyciela. Warto się im przyjrzeć:
-
Znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
-
Umiejętność realizacji podstawy programowej i zadań statutowych szkoły.
-
Rozpoznawanie potrzeb uczniów i indywidualizacja nauczania.
-
Stosowanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki.
-
Znajomość środowiska uczniów i uwzględnianie problemów społecznych i cywilizacyjnych.
-
Umiejętność korzystania z narzędzi multimedialnych i informatycznych.
Przykładowe 15 pytań, jakie może zadać komisja egzaminacyjna
-
Jakie są podstawowe dokumenty regulujące funkcjonowanie szkoły i jakie są ich funkcje?
-
Jakie przepisy regulują organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole?
-
Co zawiera statut szkoły i jakie znaczenie ma dla nauczyciela?
-
Jakie działania podejmujesz w celu indywidualizacji pracy z uczniem z trudnościami edukacyjnymi?
-
Jak planujesz i dokumentujesz realizację podstawy programowej?
-
Jakie są zasady organizacji wycieczek szkolnych i jak je realizujesz?
-
W jaki sposób diagnozujesz potrzeby uczniów i jak wpływa to na proces dydaktyczny?
-
Jakie metody aktywizujące stosujesz i dlaczego?
-
JW jaki sposób dostosowujesz wymagania edukacyjne?
-
Jakie masz doświadczenia we współpracy z rodzicami uczniów?
-
Jakie działania podejmujesz na rzecz integracji klasy?
-
Jak reagujesz na przypadki cyberprzemocy w klasie?
-
Jakie znasz i stosujesz narzędzia TIK w pracy dydaktycznej?
-
Jak uwzględniasz środowisko lokalne w swojej pracy wychowawczej?
-
Jakie znaczenie ma dla Ciebie edukacja globalna i obywatelska?
Rozwiązywanie problemu z zastosowaniem przepisów prawa
To zadanie to test praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności w kontekście realnych wyzwań zawodowych. Nauczyciel otrzymuje opis sytuacji i powinien wskazać sposób jej rozwiązania – opierając się na obowiązujących przepisach (np. ustawa Prawo oświatowe, Karta Nauczyciela, rozporządzenia MEiN, statut szkoły).
10 przykładowych problemów do rozwiązania
-
Uczeń notorycznie nie przynosi zeszytów i podręczników. Jakie działania podejmiesz jako wychowawca i na jakich przepisach się oprzesz?
-
Rodzic nie zgadza się na ocenę niedostateczną na koniec roku. Jakie masz obowiązki i jak rozstrzygniesz sytuację?
-
W klasie pojawił się konflikt między uczniami z elementami przemocy psychicznej. Jakie kroki podejmujesz jako nauczyciel i wychowawca?
-
Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nie otrzymuje odpowiedniego wsparcia. Co robisz i jakie przepisy przywołujesz?
-
Zgłoszenie incydentu podejrzenia przemocy domowej – jakie działania podejmujesz jako nauczyciel i w oparciu o jakie przepisy prawa?
-
Szkoła organizuje rekolekcje – jakie masz obowiązki jako nauczyciel i jak zapewniasz uczniom prawo do uczestnictwa lub nie?
-
Dyrektor zleca Ci prowadzenie dodatkowych zajęć bez Twojej zgody – jak reagujesz i w oparciu o jakie przepisy prawa?
-
Uczeń przychodzi do szkoły w stanie nietrzeźwym – jakie działania podejmujesz i w oparciu o jakie przepisy prawa?
-
Uczeń publikuje w Internecie obraźliwe treści o nauczycielach – jak rozwiążesz problem w oparciu o jakie przepisy prawa?
-
Zgłoszenie od rodzica dotyczące rzekomej dyskryminacji jego dziecka – jak prowadzisz postępowanie wyjaśniające i w oparciu o jakie przepisy prawa?
Wskazówki do przygotowania
-
Analizuj konkretne akty prawne: Karta Nauczyciela, ustawa Prawo oświatowe, rozporządzenie w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, statut szkoły.
-
Przygotuj swoją „biblioteczkę prawną” – najlepiej mieć skrócone notatki z najważniejszych zapisów.
-
Ćwicz odpowiedzi ustne – symuluj egzamin z koleżanką/kolegą nauczycielem.
-
Zbieraj przykłady z własnej praktyki – egzaminatorzy cenią konkret i autentyczność.
-
Śledź zmiany w prawie oświatowym – weryfikuj aktualność zapisów!
Egzamin na stopień nauczyciela mianowanego to nie tylko test wiedzy, ale przede wszystkim sprawdzenie dojrzałości zawodowej. Umiejętność rozwiązania problemu w oparciu o prawo oraz rzeczowe odpowiedzi na pytania komisji stanowią o gotowości do dalszego rozwoju w zawodzie nauczyciela.
Zadbaj o przygotowanie merytoryczne, znajomość prawa, refleksyjność i jasność wypowiedzi – a egzamin stanie się okazją do pokazania Twojej profesjonalnej tożsamości.
Więcej o przygotowaniach do egzaminu i zakończeniu okresu
przygotowania do zawodu nauczyciela przeczytasz TUTAJ
Kompleksowe wsparcie- szkolenia i materiały do edycji znajdziesz TUTAJ
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Materiały dostępne TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz