Zajęcia rewalidacyjne w klasie 8 to spore wyzwanie. Młodzież w tym wieku jest w trudnym momencie rozwojowym – mierzy się z emocjami, szuka swojej tożsamości i często potrzebuje dodatkowego wsparcia, by poczuć się pewniej. Dlatego tak ważne jest, by na tych zajęciach pomagać uczniom dostrzegać swoje mocne strony, wzmacniać poczucie własnej wartości i budować zasoby, na których mogą się oprzeć.
Świetnym narzędziem do tego są proste, wizualne karty – takie jak „Moje mocne strony” i „Co mnie wyróżnia?”. Dzięki nim uczeń w lekkiej, kreatywnej formie może przyjrzeć się sobie i odkryć, co czyni go wyjątkowym.
Dlaczego warto?
Terapeutyczne podejście - karty dają uczniowi okazję, by spojrzał na siebie z innej perspektywy – zamiast skupiać się na trudnościach, może zauważyć swoje mocne strony i to, co naprawdę w nim wartościowe.
Bezpieczna forma - dzięki graficznemu stylowi sketchnotek zadania wydają się mniej formalne i bardziej „luźne” niż typowe testy czy ćwiczenia.
- Element rozmowy - każda uzupełniona karta może być punktem wyjścia do indywidualnej rozmowy z młodym człowiekiem.
Jak można wykorzystać karty?
Uczeń uzupełnia pola dotyczące:
umiejętności szkolnych,
talentów,
cech charakteru,
zainteresowań.
Wskazówka: zachęcaj ucznia, aby w każdej kategorii podał minimum 2 przykłady. Jeśli ma trudność, możesz wesprzeć pytaniami pomocniczymi: „Co sprawia Ci łatwość w szkole?”, „Co lubisz robić w wolnym czasie?”, „Za co inni Cię chwalą?”.
Karta prowadzi ucznia przez pytania refleksyjne np.:
„Moi przyjaciele uważają, że jestem wyjątkowy, ponieważ…”
„Jedną z rzeczy, z których jestem naprawdę dumny, jest…”
„Sprawiam radość mojej rodzinie, gdy…”
Wskazówka: ta karta świetnie nadaje się do pracy nad samoświadomością emocjonalną. Możesz wykorzystać ją także w ćwiczeniu w parach – uczeń wypełnia część samodzielnie, a kolega dopisuje jedno pozytywne zdanie o nim.
Dzięki tym zajęciom uczeń:
- rozwija umiejętność pozytywnego myślenia o sobie,
- wzmacnia poczucie sprawczości i samoocenę,
- łatwiej podejmuje rozmowę o swoich wartościach i zasobach,
- uczy się otwartości i empatii – zwłaszcza wtedy, gdy wymienia się kartami z innymi i dopisuje coś miłego o koledze czy koleżance.
W pracy z ósmoklasistą nie chodzi już tylko o ćwiczenie umiejętności szkolnych – ale o budowanie fundamentów poczucia własnej wartości, które będą procentować w dorosłości.
Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.
Materiały możesz kupić TUTAJ
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
📙Ilość stron: 76
📙E-book w formacie PDF
Materiały dostępne TUTAJ

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz