Emocje bywają jak… dynie. Każda wygląda inaczej, każda coś „mówi”, ale czasem trudno ją nazwać lub zrozumieć. Dlatego podczas zajęć rewalidacyjnych oraz TUS warto wykorzystać jesienną grę terapeutyczną „Dyniowe emocje”, która w angażujący i bezpieczny sposób wspiera rozwój emocjonalno-społeczny uczniów.
Co znalazło się w grze?
Karty z dyniowymi emocjami – każda dynia przedstawia inną emocję (radość, smutek, złość, strach, zaskoczenie, rozbawienie, niepewność, zachwyt…).
Karty z zadaniami – ponumerowane zadania, dopasowane do pracy z emocjami (np. pokaż emocję mimiką, opowiedz sytuację, kiedy ją czułeś/aś, odegraj scenkę…).
Kostka emocji – kostka do losowania
Cele terapeutyczne
- Rozpoznawanie emocji i nazywanie ich.
- Rozwijanie świadomości emocjonalnej („Kiedy tak się czuję?”).
- Ćwiczenie empatii („Co może czuć inna osoba?”).
- Poszukiwanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami.
- Budowanie poczucia sprawczości i pewności siebie.
- Trening komunikacji i ekspresji (mimika, gest, słowo).
- Umacnianie relacji w grupie.
- dzieci z trudnościami emocjonalnymi,
- uczniowie w spektrum autyzmu,
- podczas TUS-u – świetny element integracyjny,
- uczniowie młodszych klas, którzy uczą się nazywania uczuć,
- dzieci z nieśmiałe lub z nadwrażliwością emocjonalną,
- jako forma rozgrzewki emocjonalnej lub „burzy uczuć” na początku zajęć.
Przebieg gry na zajęciach
- Uczestnik losuje kartę z dyniową emocją.
- Nazywa ją.
- Następnie rzuca kostką.
- Wybiera kartę z zadaniem o numerze wskazanym przez kostkę.
- Wykonuje zadanie – indywidualnie lub w parach/grupie.
Gra może być świetnym rytuałem otwierającym zajęcia lub formą podsumowania cyklu zajęć o emocjach. Dyniowy klimat sprawia, że idealnie wpisuje się w jesienną atmosferę i zachęca uczniów do udziału. Poza tym dzieci chętniej mówią o emocjach „dyni”, niż o sobie, co staje się bezpiecznym punktem wyjścia do rozmowy o własnych uczuciach. Losowość dodaje zabawy, a ruch (rzut kostką, wybór kart) obniża napięcie.
Więcej materiałów na zajęcia rewalidacyjne znajdziesz w naszych szkleniach z materiałami
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szkolenie na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych znajdują się TUTAJ
FERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ

Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?
Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ
Szkolenie na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych znajdują się TUTAJ

Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?
Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ
Na prośbę Państwa przygotowałyśmy teczkę do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.
Teczka dostępna TUTAJ
KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ






























Brak komentarzy:
Prześlij komentarz