Praca z tekstem literackim w grupie uczniów ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim często wymaga dostosowania treści, uproszczenia przekazu oraz wprowadzenia elementów wizualnych. Dlatego świetnie sprawdzają się różnego rodzaju karty pracy oparte na identyfikowaniu informacji, porządkowaniu treści czy pracy z symbolami.
Tym razem proponuję zestaw kart inspirowanych „Opowieścią wigilijną” Karola Dickensa – a dokładnie postaciami duchów, które odwiedzają Ebenezera Scrooge’a. Każdy duch został oznaczony innym kolorem, co ułatwia uczniom orientację w materiale i wspiera proces kategoryzacji informacji.
Dlaczego ta forma pracy jest tak skuteczna?
Wsparcie funkcji poznawczych
Uczniowie analizują krótkie informacje i przypisują je do odpowiedniego ducha. Dzięki temu ćwiczą:
- spostrzegawczość,
- myślenie przyczynowo-skutkowe,
- porządkowanie i kategoryzowanie treści,
- czytanie ze zrozumieniem w formie dostosowanej do ich możliwości.
Ułatwienie dzięki kodowaniu kolorystycznemu
Każdy duch ma własny kolor, a na tablicy prezentowany jest kod z nazwami postaci.
Dla uczniów ze spektrum autyzmu oraz trudnościami w przetwarzaniu wzrokowym jest to ogromne wsparcie — kolory pomagają szybciej odnaleźć właściwą kategorię i zmniejszają obciążenie poznawcze.
Element historii, który angażuje
„Opowieść wigilijna” jest lekturą bogatą w emocje i symbole. Karty pozwalają pracować z fabułą w sposób przyjazny i konkretny, unikając zbyt abstrakcyjnych opisów.
Jak wykorzystać karty w praktyce? Oto kilka propozycji
1. Klasyfikowanie informacji – kto zrobił co?
Uczniowie otrzymują rozsypane karty z krótkimi zdaniami opisującymi działania duchów. Ich zadaniem jest przyporządkowanie ich do odpowiedniego ducha.
- rozwijanie czytania ze zrozumieniem,
- wzmacnianie pamięci operacyjnej,
- porządkowanie informacji w logiczne grupy.
Układanie historii w kolejności zdarzeń
Po przypisaniu kart do odpowiednich duchów uczniowie porządkują wydarzenia w kolejności, w jakiej pojawiają się w książce lub filmie.
Uczniowie z autyzmem często potrzebują jasnych struktur — uporządkowanie wydarzeń wzmacnia rozumienie treści.
Możesz wybrać karty dotyczące emocji Scrooge’a i reakcji innych bohaterów.
Ćwiczenia:
- określanie, jakie emocje wywołał u Scrooge’a dany duch,
- omawianie, jak zmieniło się jego zachowanie,
- rozmowa o tym, jak my reagujemy na trudne sytuacje.
To świetny sposób na budowanie empatii i omawianie emocji w bezpiecznym kontekście literackim.
Karty pracy tego typu:
- upraszczają fabułę, czyniąc ją bardziej przystępną,
- wspierają uczenie się przez działanie,
- nadają treściom wizualną strukturę — ważną dla uczniów ze SPE,
- angażują nawet tych, którzy zwykle mają trudności z pracą na lekcji.
AZNZ.png)







Brak komentarzy:
Prześlij komentarz