SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

niedziela, 7 grudnia 2025

,,Opowieść wigilijna" - kolorowe duchy, które pomagają uczniom zrozumieć lekturę


Praca z tekstem literackim w grupie uczniów ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim często wymaga dostosowania treści, uproszczenia przekazu oraz wprowadzenia elementów wizualnych. Dlatego świetnie sprawdzają się różnego rodzaju karty pracy oparte na identyfikowaniu informacji, porządkowaniu treści czy pracy z symbolami.

Tym razem proponuję zestaw kart inspirowanych „Opowieścią wigilijną” Karola Dickensa – a dokładnie postaciami duchów, które odwiedzają Ebenezera Scrooge’a. Każdy duch został oznaczony innym kolorem, co ułatwia uczniom orientację w materiale i wspiera proces kategoryzacji informacji.

Dlaczego ta forma pracy jest tak skuteczna?

Wsparcie funkcji poznawczych

Uczniowie analizują krótkie informacje i przypisują je do odpowiedniego ducha. Dzięki temu ćwiczą:

  • spostrzegawczość,
  • myślenie przyczynowo-skutkowe,
  • porządkowanie i kategoryzowanie treści,
  • czytanie ze zrozumieniem w formie dostosowanej do ich możliwości.


Ułatwienie dzięki kodowaniu kolorystycznemu

Każdy duch ma własny kolor, a na tablicy prezentowany jest kod z nazwami postaci.
Dla uczniów ze spektrum autyzmu oraz trudnościami w przetwarzaniu wzrokowym jest to ogromne wsparcie — kolory pomagają szybciej odnaleźć właściwą kategorię i zmniejszają obciążenie poznawcze.

Element historii, który angażuje

„Opowieść wigilijna” jest lekturą bogatą w emocje i symbole. Karty pozwalają pracować z fabułą w sposób przyjazny i konkretny, unikając zbyt abstrakcyjnych opisów.

Jak wykorzystać karty w praktyce? Oto kilka propozycji

1. Klasyfikowanie informacji – kto zrobił co?

Uczniowie otrzymują rozsypane karty z krótkimi zdaniami opisującymi działania duchów. Ich zadaniem jest przyporządkowanie ich do odpowiedniego ducha.

Efekty edukacyjne:
  • rozwijanie czytania ze zrozumieniem,
  • wzmacnianie pamięci operacyjnej,
  • porządkowanie informacji w logiczne grupy.

Układanie historii w kolejności zdarzeń

Po przypisaniu kart do odpowiednich duchów uczniowie porządkują wydarzenia w kolejności, w jakiej pojawiają się w książce lub filmie.

Dlaczego to działa?

Uczniowie z autyzmem często potrzebują jasnych struktur — uporządkowanie wydarzeń wzmacnia rozumienie treści.

Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne 

Możesz wybrać karty dotyczące emocji Scrooge’a i reakcji innych bohaterów.

Ćwiczenia:

  • określanie, jakie emocje wywołał u Scrooge’a dany duch,
  • omawianie, jak zmieniło się jego zachowanie,
  • rozmowa o tym, jak my reagujemy na trudne sytuacje.

To świetny sposób na budowanie empatii i omawianie emocji w bezpiecznym kontekście literackim.

Dlaczego warto wprowadzić takie karty?

Karty pracy tego typu:

  • upraszczają fabułę, czyniąc ją bardziej przystępną,
  • wspierają uczenie się przez działanie,
  • nadają treściom wizualną strukturę — ważną dla uczniów ze SPE,
  • angażują nawet tych, którzy zwykle mają trudności z pracą na lekcji.











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz