SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

środa, 14 sierpnia 2024

Zabawy integrujące uczniów po powrocie do szkół.



Nasi uczniowie, ale też nauczyciele wrócą niebawem do   szkół po dłuższym czasie wakacji i urlopu.Warto, abyśmy te pierwsze kilka dni wykorzystali na integrację,  odnowienie relacji, wspólnoty i kształtowanie właściwych stosunków społecznych.
Niezbędne  będzie oczywiście ustalenie i omówienie zasad bezpiecznego przebywania w szkole.

W związku z tym przygotowałyśmy kilka propozycji swobodnych, integrujących aktywności, które przydadzą się na początku roku szkolnego.

1. Lizaki z emocjami

Warto przygotować lizaki z buźkami emocji. Zapytajmy uczniów z jakimi emocjami przyszli do szkoły. Poprośmy o wybór sygnalizatora z buźką, która odpowiada ich samopoczuciu.   Nie wracajmy do tego co było, nie pytajmy o ich odczucia z edukacji zdalnej, pracujemy nad tym czego chcą i czego oczekują po powrocie do szkoły. Niech opowiedzą o swoich nadziejach, o tym czego chcieliby się nauczyć, z kim zaprzyjaźnić itd. Propozycję przygotowania lizaków opisywałyśmy tutaj. 



2. Słoik oczekiwań.

Przygotujemy z uczniami kolorowy, ozdobny słoik do którego będą wrzucać  anonimowo karteczki z opisami tego czego chcieliby się w nowym roku nauczyć. Jeśli nie potrafią pisać niech narysują. Następnie nauczyciel będzie losował karteczki i odpowiadał w jaki sposób można spełnić te propozycje. Uczniowie również mogą podawać swoje sugestie. Wdrażajmy uczniów do prowadzenia dyskusji, do rozumienia potrzeb innych, a przy okazji stawiajmy do rozwijanie słownictwa i logicznego myślenia.

3. Moje imię, moją mocą.

Ćwiczenie mające na celu rozpoznawanie i przypomnienie imion dzieci oraz nauczycieli. Każdy uczestnik zabawy pisze na kartce swoje imię pionowo. Następnie wymienia się kartką ze swoją koleżanką lub kolegą i do każdej litery imienia kolegi dopisuje wyraz, który przedstawi jego dobre cechy,  talenty, mocne strony, zabawne cechy, coś co u nich lubimy, szanujemy, może ich motto życiowe. Oddajemy następnie kartki autorom i czytamy je na głos. Oprócz przyjaznej atmosfery w klasie doskonalimy technikę czytania i wystąpień publicznych.

4. Kapelusz pytań.

Każdy uczestnik zabawy pisze na małej kartce swoje pytanie, na które chciałby uzyskać odpowiedź od innych uczestników zabawy. Nie nominuje nikogo, ponieważ te karteczki będziemy losować z kapelusza, do którego trafią. Pytania nie mogą być obraźliwe i zbyt osobiste, zwłaszcza jeżeli uczestnicy jeszcze się niezbyt dobrze znają.  Zabawa sprzyja wzajemnemu poznaniu się i integracji w klasie, ale także stworzenie pozytywnej atmosfery.

5. Moja supermoc.

Tworzymy koło fortuny z imionami uczniów i nauczyciela. Następnie losujemy je kolejno i prosimy wylosowaną osobę o wskazanie swojej supermocy. Taka zabawa pozwala na lepsze poznanie się, kształtowanie pozytywnego wizerunku i wzajemnego szacunku do siebie. Jeśli nie chcemy mówić o sobie, to wylosowany uczeń może wybrać innego ucznia w klasie i opowiedzieć o jego supermocy. Inny pomysł na zastosowanie koła to zaproponowanie wyzwania, który wcześniej wpisujemy do koła, a zadaniem ucznia jest wylosowanie i ewentualnie przedstawienie pomysłów na jego realizację. 




6. Dzieci uwielbiają technologię, dlatego dobrym pomysłem na pierwszą lekcję w nowej klasie, będzie stworzenie wirtualnych, spersonalizowanych  kart na stronie  BigHugeLabs. Narzędzie to pozwala tworzyć cyfrowych treści z obrazów i tekstu. Wystarczy dodać swoje zdjęcie, wpisać imię i najważniejsze informacje o sobie, Można również dodać ikonki, które będą nawiązywały do tego, czym się interesujemy. Karty pobieramy w formacie jpg lub wysyłamy mailem z wygenerowanym linkiem. Cyfrowe wizytówki można umieścić na Padlecie i udostępnić klasie. Dzięki takiej galerii, dzieci będą mogły się lepiej poznać.  Z BigHugeLabs można również stworzyć karty bohaterom omawianych lektur, na lekcji historii karty znanych postaciach historycznych, na geografii karty ciekawych miejsc.Narzędzie to nie wymaga logowania, jeżeli jednak zdecydujemy się założyć konto, będziemy mieli dostęp do stworzonych materiałów.
Więcej o narzędziu pisałyśmy TUTAJ.



7. Integracyjna kostka.

Uczniowie siedzą w kole. Jeśli mamy możliwość to na dywanie, jeśli nie, warto tak ustawić ławki, by każdy uczeń widział innych kolegów i koleżanki. To dobra zabawa integracyjna, kiedy klasa się już trochę poznała i ma ochotę odkryć się przed innymi na forum. Nie róbmy jej jako pierwszej spośród gier i zabaw na integrację. Przygotujmy kolorową kostkę, taką która dodatkowo wyzwoli emocje i zachęci do zabawy.
Każda osoba, która rzuci kostką musi podać tyle informacji o sobie, ile wypadnie oczek.
W innej wersji uczestnik zabawy może np. podawać tyle swoich umiejętności, ile wypadnie oczek. Tyle obszarów do rozwoju, które uważa za ważne w procesie jego edukacji. Może podać też tematy, które go interesują, a które warto poruszyć na lekcjach z wychowawcą. Wszystko zależy od tego, jaki cel chcemy osiągnąć.



8. Kołujące karteczki.

Uczniowie siedzą w kole  na dywanie  lub w ławkach ustawionych w koło. Na swoich małych karteczkach zapisują pytanie, które chcieliby zadać swoim kolegom w klasie. Następnie kładą karteczki przed siebie i wybrana osoba lub nauczyciel losuje za pomocą kostki liczbę oczek, która wskaże nam liczbę przesunięć karteczki w prawo lub lewo. W tym samym momencie, wszyscy głośno licząc, rytmicznie przekładają karteczkę leżąco przed sobą o tyle miejsc ile wyrzucono kostką. Następnie każdy uczeń zabiera kartkę, odczytuje pytanie i na nie odpowiada. Losujemy ponownie i kartki wędrują znów w określonym kierunku. 


9. Ludzkie Bingo Każdy uczeń otrzymuje kartkę z tabelą, w której znajdują się różne cechy lub doświadczenia, np. „Ktoś, kto ma rodzeństwo”, „Ktoś, kto był na wakacjach za granicą”. Zadaniem uczniów jest znalezienie osoby, która spełnia dane kryterium i wpisanie jej imienia w odpowiednią kratkę. Gra kończy się, gdy ktoś wypełni całą tabelę. 10. Pajęczyna Uczniowie siadają w kole, a nauczyciel trzyma kłębek wełny. Zaczyna od siebie, mówi swoje imię i jedną ciekawostkę o sobie, a następnie rzuca kłębek do innej osoby, trzymając koniec nici. Ta osoba robi to samo, i tak dalej, aż powstanie „pajęczyna”. Zabawa pomaga uczniom lepiej się poznać. 11. Dwa prawdy, jedno kłamstwo Każdy uczeń mówi o sobie trzy rzeczy – dwie prawdziwe i jedną fałszywą. Pozostali uczniowie próbują odgadnąć, która informacja jest nieprawdziwa. Zabawa uczy uważnego słuchania i jest okazją do poznania interesujących faktów o sobie nawzajem. 12. Poszukiwanie skarbów Nauczyciel przygotowuje listę rzeczy, które uczniowie muszą znaleźć lub osoby, z którymi muszą porozmawiać, np. „Znajdź kogoś, kto mieszka blisko ciebie” albo „Znajdź kogoś, kto ma takie samo ulubione jedzenie jak ty”. Uczniowie poruszają się po klasie, rozmawiając ze sobą, aby wypełnić listę. 13. Kto jest kim? Każdy uczeń na kartce pisze trzy fakty o sobie, nie podając swojego imienia. Nauczyciel losowo
czyta te informacje na głos, a reszta klasy próbuje odgadnąć, kto jest autorem danego opisu.
To pomaga uczniom dowiedzieć się więcej o sobie nawzajem. 14. Mój plecak Uczniowie przynoszą ze sobą jeden przedmiot, który jest dla nich ważny i opowiadają o nim reszcie
klasy. To świetny sposób, aby podzielić się osobistymi historiami i zbudować więzi między uczniami.
15. Grupa rzeźbiarzy Uczniowie dzielą się na małe grupy i dostają zadanie stworzenia z siebie „rzeźby”
przedstawiającej określony temat, np. „szkoła”, „przyjaźń”. Następnie każda grupa prezentuje
swoją rzeźbę reszcie klasy. Zabawa rozwija kreatywność i umiejętność współpracy. 16. Kolejka pytań Uczniowie ustawiają się w dwóch rzędach, naprzeciwko siebie. Nauczyciel zadaje pytanie, np.
„Co lubisz robić w wolnym czasie?”. Uczniowie odpowiadają swojemu partnerowi z
naprzeciwka. Następnie jeden rząd przesuwa się o jedno miejsce, tworząc nowe pary, i zabawa zaczyna
się od nowa z nowym pytaniem. 17. Zgadnij, kto to? Każdy uczeń pisze krótką charakterystykę siebie na kartce (np. „Lubię grać w piłkę nożną i mam
kota”). Kartki są mieszane, a następnie odczytywane przez nauczyciela. Klasa zgaduje, kto jest
autorem danego opisu. Zabawa pomaga w lepszym poznaniu nowych osób w klasie. 18. Taniec imion Uczniowie stoją w kręgu. Każdy z nich mówi swoje imię, wykonując przy tym jakiś ruch
lub gest. Następna osoba powtarza imię i ruch poprzednika, a następnie dodaje swoje imię i ruch.
Zabawa kontynuuje się, aż wszyscy wykonają swoje ruchy i powtórzą ruchy innych.
To zabawa, która rozwija pamięć i koordynację.





JEŚLI CHCESZ DOWIEDZIEĆ SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT STOSOWANIA NOWYCH TECHNOLOGII, TEGO JAKI MAJĄ WPŁYW NA ROZWÓJ UCZNIÓW, W TYM ZE SPE TO KONIECZNIE SIĘGNIJ PO KSIĄŻKĘ, KTÓREJ JESTEM WSPÓŁAUTORKĄ.

"Jak nie zgubić dziecka w sieci?" KLIKNIJ TUTAJ













Jeśli chcesz dowiedzieć się jak planować pracę nauczyciela współorganizującego kształcenie to przeczytaj nasz posty TUTAJ











Materiały i szkolenia dla nauczycieli 


Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ


Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ






Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.


Co zawiera szkolenie?

Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.

Materiały składają się z 6 części:

Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.


Przykładowe strony z materiałów.









Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?

Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.

Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w  niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.


E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie










                          



Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ




OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ







Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji







1 komentarz:

  1. Jakoś trzeba wrócić na dobre tory, a zacząć zabawą to bardzo dobry scenariusz. Może tak planszówki będą spoko opcją? My u nas w domu bardzo często gramy w dobble ale też i w inne gry.

    OdpowiedzUsuń