Czym jest TUS i dla kogo przeznaczony?
Trening Umiejętności Społecznych to ważny element zajęć w pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie, z osobami ze spektrum autyzmu, ale także z zespołem Downa i wszystkimi, którzy mają trudności w funkcjonowaniu społecznym.
Trening umiejętności społecznych polega na nabywaniu i podnoszeniu konkretnych umiejętności społecznych (czyli konkretnych zachowań, które znajdą zastosowanie w konkretnej/ zaistniałej sytuacji społecznej –ZACHOWANIA DOCELOWE).
Ponadto na zastępowaniu zachowań nieadekwatnych społecznie (czyli tworzeniu zachowań pożądanych, akceptowanych społecznie –ZACHOWANIA ZASTĘPCZE / PRZYSTANKOWE / PLASTROWE).
Celem TUS jest modyfikacja zachowań na bardziej aprobowane społecznie. Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania w sytuacjach społecznych przez zmianę zachowań nieakceptowanych na pożądane i społecznie akceptowane. Powyższe cele osiągane są przez:
- uczenie rozpoznawania emocji i potrzeb,
- trening umiejętności komunikacyjnych,
- wyrażanie krytyki i reagowania na krytykę,
- odmawianie i stawianie granic, asertywność,
- zmianę zachowań na bardziej efektywne społecznie,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- poznanie metod radzenia sobie z emocjami,
- pracę nad przestrzeganiem zasad,
- uczenie odreagowania napięć emocjonalnych,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Jak zaplanować zajęcia z TUS ?
- wcześniej należy zdiagnozować potrzeby, trudności, ale też mocne strony,
- warto organizować zajęcia grupowe,
- stworzyć właściwą atmosferę,
- przygotować odpowiednie pomieszczenie,
- tematykę i rodzaj ćwiczeń ustalać na bieżąco do potrzeb uczestników,
- określić to, nad jaką umiejętnością będziemy pracować,
- demonstrować i modelować właściwie daną umiejętność,
- określić cele przystankowe,
- nagradzać, wzmacniać i dawać informację zwrotną,
- czas dostosować do kompetencji uczestnika zajęć.
Elementy zajęć z TUS
- Podstawowe umiejętności prospołeczne: postawa ciała, głos, kontakt wzrokowy, mimika.
- Wspólna zabawa, czyli wybór, odkładanie zabawki, kontrola czasu, porządkowanie po sobie miejsca zabawy. Nauka wygrywania, przegrywania, kompromisu, gratulowania wygranemu.
- Emocje: nazywanie, określanie, mówienie o emocjach, panowanie nad emocjami, radzenie sobie z nimi.
- Komunikacja werbalna i niewerbalna. Dyskutowanie, zadawanie pytań.
- Reagowanie i rozwiązyanie trudnych sytuacji w szkolem, w domu i poza nim. (zaczepki, podpuszczanie, asertywność, radzenie sobie z sytuacjami trudnymi).
Tydzień z Treningiem Umiejętności Społecznych w klasie 1Pb rozpoczęliśmy od przygotowania pomocy dydaktycznych- emotikonów, które będziemy wykorzystywać w ramach takich zajęć, ale także na podczas zajęć rewalidacyjnych polegających na rozwijaniu umiejętności emocjonalno- społecznych. Satysfakcja z wykonanych zadań, do których samodzielnie przygotowaliśmy pomoce znacząco wzrasta. Jutro kolejne aktywności.
Do przygotowania takich emotek potrzebujemy:
- drewniane krążki
- farby
Efekty poniżej:
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat TUS? Wykup nasze szkolenie z półrocznym dostępnem do nagrania i pakietem materiałów TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz