Coraz więcej nauczycieli, pedagogów i terapeutów podejmuje działania innowacyjne w szkołach i placówkach oświatowych. Poprzez niestandardowe działania chcą podnosić jakość i efektywność edukacji. Chcą stworzyć przyjazne, nowoczesne i aktywne przestrzenie do rozwijania przeróżnych kompetencji.
Czym zatem jest innowacja pedagogiczna?
- Innowacja to: robienie czegoś innego lub zrobienie czegoś inaczej. Należy pamiętać, że każda innowacja jest zmianą, lecz nie każda zmiana jest innowacją!
- Innowacja to każde nowatorskie rozwiązanie programowe, organizacyjne lub metodyczne, którego celem jest poprawa jakości pracy szkoły.
Działanie innowacyjne powinno być:
● celowe – ma jasno określone efekty, które można dzięki niej uzyskać,
● planowe – zawiera przemyślany harmonogram działań i aktywności,
● zorganizowane – przewiduje potrzebne zasoby, ludzi i środki,
● kontrolowane – ma określony sposób ewaluacji.
Jakie są rodzaje innowacji?
Programowe – dotyczą zmian lub modyfikacji programów kształcenia i wiążą się często ze zmianami systemu szkolnego wprowadzanymi przez władze oświatowe.
– Metodyczne – dotyczą doskonalenia metod nauczania, uczenia się i wychowania oraz wiążą się bezpośrednio z warsztatem pracy nauczyciela, w tym również z zastosowaniem środków dydaktycznych w procesie nauczania (nowoczesna technologia kształcenia).
– Organizacyjne – dotyczą strony organizacyjnej procesu dydaktyczno- wychowawczego, organizacji życia szkoły i współpracy ze środowiskiem oraz organizacji zarządzania w oświacie, wychowawczego, organizacji życia szkoły i współpracy ze środowiskiem oraz organizacji zarządzania w oświacie.
Po co wdrażać innowacje w szkole?
1. Stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych jest jednym z zadań systemu oświaty. Dlatego wspieranie nauczycieli w stosowaniu nowatorskich rozwiązań wpisuje się w obowiązki dyrektora szkoły.
2. Innowacja występuje także w wymaganiach kwalifikacyjnych w awansie zawodowym nauczyciela.
3. Uatrakcyjniają i wzbogacają proces dydaktyczno- terapeutyczny.
4. Promują szkołę i podnoszą jakość jej funkcjonowania.
5. Włączają w funkcjonowanie placówki rodziców, instytucje i społeczność lokalną.
6. Aktywizują uczniów, nauczycieli i rodziców.
7. Są impulsem do zmiany.
Materiały zawierają 15 kart pracy w formacie PDF. Przeznaczone są dla dzieci w przedszkolu i uczniów szkoły podstawowej, można je wykorzystać na:
- zajęciach edukacyjnych,
- zajęciach rewalidacyjnych,
- zajęciach z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Karty pobierz TUTAJ
Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci:
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zaplanować i jak wdrożyć innowację pedagogiczną skorzystaj z naszego szkolenia
Szkolenie zakupisz TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz