Niestety nadal nie jesteśmy przygotowani i gotowi na efektywną edukację włączającą. Brakuje odpowiedniej infrastruktury, sprzętu i doposażonych we właściwy sprzęt i pomoce dydaktyczne szkół, a ponadto wykwalifikowanej kadry i świadomości społecznej na temat potrzeb uczniów ze SPE, w tym uchodźców m.in. z Ukrainy.
Jaki jest cel edukacji włączającej?
Włączenie to proces, który pomaga pokonywać bariery ograniczające obecność, uczestnictwo i osiągnięcia uczniów.
Edukacja włączająca to systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia.
Celem nowego modelu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – w tym z niepełnosprawnościami – jest wypracowanie i wprowadzenie w obrębie praktyki szkolnej zasad tworzenia warunków sprzyjających przygotowaniu tych uczniów do samodzielności w dorosłym życiu oraz rzeczywistemu włączaniu ich w życie społeczne.
Zasady te oparte są na solidarności społecznej oraz na założeniach przyjętych w ratyfikowanych przez Polskę dokumentach promujących politykę rozwijania społeczeństwa włączającego – w szczególności w Konwencji o Prawach Dziecka oraz Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.
- wszechstronne wsparcie w procesie kształcenia i wychowania,
- dostosowane do ich indywidualnych potrzeb – zarówno tych, które wynikają z barier i utrudnień w rozwoju oraz nauce, jak i tych, które powstają w związku z ujawnionymi stopniowo predyspozycjami i kreatywnością,
- ale również takich, które mają charakter zdolności i talentów wybitnych lub wyjątkowych i niepowtarzalnych.
- żadne dziecko nie może zostać odizolowane od swojego naturalnego środowiska,
- uczeń powinien uczestniczyć w bogactwie relacji,
- emocji,
- komunikowania się,
- przyswajania wartości,
- naśladowania wzorcowych zachowań
- w przestrzeni wspierającej rozwijanie podstawowych umiejętności, ale także pasji i zainteresowań.
- nauczyciel współorganizujący,
- ewentualny asystent, "nauczyciel cień", opiekun osoby niepełnosprawnej, pomoc nauczyciela,
- pedagog specjalny,
- nauczyciel,
- wychowawca,
- rodzice,
- uczeń/ koleżanka, kolega, rówieśnicy.
- poczucia bezpieczeństwa,
- wsparcia,
- dostosowań wymagań edukacyjnych,
- akceptacji,
- pomocy w odnalezieniu się w nowym, być może skomplikowanym dla niego, środowisku obfitującym w zmienne sytuacje, takie jak: dzwonki oznaczające początek czy koniec lekcji lub zakończenie zajęć, zmiana sal lekcyjnych czy nauczycieli,
- dostosowanych pomocy dydaktycznych,
- zdiagnozowania ich mocnych stron i trudności,
- spersonalizowanego sprzętu,
- pomocy w komunikacji,
- pomocy w rozwijaniu pasji i zainteresowań,
- i to co najważniejsze NASZEGO LUDZKIEGO ZROZUMIENIA.
- pomóc w poruszaniu się po szkole,
- pomóc w realizacji potrzeb fizjologicznych,
- pomóc w przemieszczaniu się między klasami,
- wspierać podczas zajęć,
- dostosować warunki organizacji nauczania,
- stworzyć warunki do bycia sprawcą,
- wspierać w komunikacji i tłumaczeniu trudnych, obcojęzycznych zwrotów,
- wsłuchać się w potrzeby,
- czasami zwyczajnie odpuścić pewne rzeczy,
- zapewnić dodatkowe zajęcia w ramach PPP oraz zajęcia rewalidacyjne.
- Praca w zespole ds. dokumentacji IPET, WOPFU, przygotowanie tej dokumentacji.
- Opracowanie dostosowań w zakresie wymagań edukacyjnych.
- Pobudzanie aktywności niepełnosprawnego ucznia, włączanie w działania szkoły.
- Pomoc w dostosowaniu zajęć w ramach PPP.
- Zajęcia rewalidacyjne.
- Pomoc w planowaniu dnia podopiecznego.
- Włączanie osób niepełnosprawnych w działania szkoły.
- Diagnozowanie warunków życia ucznia i podejmowanie działań zmierzających do usuwania barier i ograniczeń.
- Diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia.
- Wspieranie ucznia w nawiązywaniu relacji społecznych.
- Pomoc w organizowaniu udziału ucznia w wydarzeniach kulturalnych, rekreacji i integracji ze środowiskiem.
- Rozpoznawanie i pomoc w rozwijaniu zainteresowań ucznia.
- Współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia.
- Pomoc we współpracy z instytucjami.
- Wsparcie rodziców: współpraca w zespole. Porady, warsztaty, konsultacje.
Polecamy szkolenia w ramach realizacji polityki oświatowej państwa
Polecamy także nasze kompleksowe teczki
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz