SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

wtorek, 16 lipca 2024

EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA



O edukacji włączającej w ostatnim czasie mówimy coraz częściej i śmielej. To obszar, który jest nie tylko ważny, ale bardzo potrzebny. W tym roku szkolnym jest jednym z kierunków polityki oświatowej państwa. Niestety nadal nierozumiany i co najgorsze pomijany. Jaka jest tego przyczyna?

Niestety nadal nie jesteśmy przygotowani i gotowi na efektywną edukację włączającą. Brakuje odpowiedniej infrastruktury, sprzętu i  doposażonych we właściwy sprzęt i pomoce dydaktyczne szkół,  a ponadto wykwalifikowanej kadry i świadomości społecznej na temat potrzeb uczniów ze SPE, w tym uchodźców m.in. z Ukrainy.

Jaki jest cel edukacji włączającej?

Włączenie to proces, który pomaga pokonywać bariery ograniczające obecność, uczestnictwo i osiągnięcia uczniów. 

Edukacja włączająca to systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia. 

Celem nowego modelu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – w tym z niepełnosprawnościami – jest wypracowanie i wprowadzenie w obrębie praktyki szkolnej zasad tworzenia warunków sprzyjających przygotowaniu tych uczniów do samodzielności w dorosłym życiu oraz rzeczywistemu włączaniu ich w życie społeczne. 

Zasady te oparte są na solidarności społecznej oraz na założeniach przyjętych w ratyfikowanych przez Polskę dokumentach promujących politykę rozwijania społeczeństwa włączającego – w szczególności w Konwencji o Prawach Dziecka oraz Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

Pamiętajmy, że szkoła ma obowiązek zapewnić wszystkim uczniom:
  •  wszechstronne wsparcie w procesie kształcenia i wychowania, 
  • dostosowane do ich indywidualnych potrzeb – zarówno tych, które wynikają z barier i utrudnień w rozwoju oraz nauce, jak i tych, które powstają w związku z ujawnionymi stopniowo predyspozycjami i kreatywnością, 
  • ale również takich, które mają charakter zdolności i talentów wybitnych lub wyjątkowych i niepowtarzalnych.
Jakie są założenia edukacji włączającej?

Podstawą edukacji włączającej należy uczynić założenie, że:
  • żadne dziecko nie może zostać odizolowane od swojego naturalnego środowiska,
  • uczeń powinien uczestniczyć w bogactwie relacji, 
  • emocji, 
  • komunikowania się, 
  • przyswajania wartości, 
  • naśladowania wzorcowych zachowań
  • w przestrzeni wspierającej rozwijanie podstawowych umiejętności, ale także pasji i zainteresowań.
Kto zatem jest, a na pewno powinien być wsparciem dla uczniów w edukacji włączającej?
  • nauczyciel współorganizujący,
  • ewentualny asystent, "nauczyciel cień", opiekun osoby niepełnosprawnej, pomoc nauczyciela,
  • pedagog specjalny,
  • nauczyciel,
  • wychowawca,
  • rodzice,
  • uczeń/ koleżanka, kolega, rówieśnicy.
Niezwykle ważne jest umiejętne włączenie ucznia z niepełnosprawnością w życie szkoły oraz odpowiednie przygotowanie grupy rówieśniczej do współpracy z nim.

Czego potrzebują uczniowie ze SPE?
  • poczucia bezpieczeństwa,
  • wsparcia,
  • dostosowań wymagań edukacyjnych,
  • akceptacji,
  • pomocy w odnalezieniu się w nowym, być może skomplikowanym dla niego, środowisku obfitującym w zmienne sytuacje, takie jak: dzwonki oznaczające początek czy koniec lekcji lub zakończenie zajęć, zmiana sal lekcyjnych czy nauczycieli,
  • dostosowanych pomocy dydaktycznych,
  • zdiagnozowania ich mocnych stron i trudności,
  • spersonalizowanego sprzętu,
  • pomocy w komunikacji,
  • pomocy w rozwijaniu pasji i zainteresowań,
  • i to co najważniejsze NASZEGO LUDZKIEGO ZROZUMIENIA.
Jak możemy pomóc i zapewnić  zaspokoić podstawowe potrzeby uczniów ze SPE?
  • pomóc w poruszaniu się po szkole,
  • pomóc w realizacji potrzeb fizjologicznych,
  • pomóc w przemieszczaniu się między klasami,
  • wspierać podczas zajęć,
  • dostosować warunki organizacji nauczania,
  • stworzyć warunki do bycia sprawcą,
  • wspierać w komunikacji i tłumaczeniu trudnych, obcojęzycznych zwrotów,
  • wsłuchać się w potrzeby,
  • czasami zwyczajnie odpuścić pewne rzeczy,
  • zapewnić dodatkowe zajęcia w ramach PPP oraz zajęcia rewalidacyjne.
Nie zapominajmy, że bardzo ważną rolę w procesie edukacji włączającej odgrywają pełnosprawni uczniowie, którym musimy zapewnić jak najlepsze warunki do rozwoju, ale także pomóc odnaleźć się w tych nowych i wcale nie łatwych warunkach. 
Naszym zdaniem- nauczycieli i rodziców jest przygotowanie tych uczniów na spotkanie i współdziałanie z rówieśnikami, którzy wymagają większej atencji, pomocy, zainteresowania, uwagi i uważności. 
Nie wszystkie dzieci są na to gotowe i potrafią od razu odnaleźć się w tej sytuacji, przecież są tylko dziećmi i mają do tego prawo. 
Niektóre z nich mają obawy przed nowym wyzwaniem, nie są pewne swoich kompetencji i tego, czy sobie poradzą, a inne bez problemu odnajdą się w nowej sytuacji. Bądźmy uważnymi obserwatorami tego procesu i w razie potrzeby reagujmy, nie oceniajmy, nie krytykujmy, bądźmy dla nich wsparciem. Włączanie to proces, wszyscy się tego uczymy!

Pamiętajmy jednak, że edukacja włączająca to poszukiwanie różnych form wspierania – adekwatnych do potrzeb – nie zaś wyręczanie.

Istotną rolę w procesie integracji uczniów i włączania w procesie edukacyjnym pełnią specjaliści i nauczyciele. Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia, ale także pedagodzy specjalni mają dużą przestrzeń do współpracy, współdziałania i kreowania przestrzeni inkluzyjnej w szkole i przedszkolu.
Jakie w związku z edukacją włączającą mogą być ich zadania?

  • Praca w zespole ds. dokumentacji IPET, WOPFU, przygotowanie tej dokumentacji.
  • Opracowanie dostosowań w zakresie wymagań edukacyjnych.
  • Pobudzanie aktywności niepełnosprawnego ucznia, włączanie w działania szkoły.
  • Pomoc w dostosowaniu zajęć w ramach PPP.
  • Zajęcia rewalidacyjne.
  • Pomoc w planowaniu dnia podopiecznego.
  • Włączanie osób niepełnosprawnych w działania szkoły.
  • Diagnozowanie warunków życia ucznia i podejmowanie działań zmierzających do usuwania barier i ograniczeń. 
  • Diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia.
  • Wspieranie ucznia w nawiązywaniu relacji społecznych.
  • Pomoc w organizowaniu udziału ucznia w wydarzeniach kulturalnych, rekreacji i integracji ze środowiskiem.
  • Rozpoznawanie i pomoc w rozwijaniu zainteresowań ucznia.
  • Współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia.
  • Pomoc we współpracy z instytucjami.
  • Wsparcie rodziców:  współpraca w zespole. Porady, warsztaty, konsultacje.
Plakat pobierz TUTAJ





Istotnym elementem edukacji włączającej jest dostosowanie do wymagań edukacyjnych.
O  dostosowanych wymaganiach przeczytasz TUTAJ



O ocenianiu uczniów ze SPE przeczytasz TUTAJ 



Polecamy szkolenia w ramach realizacji polityki oświatowej państwa





POLECAMY NASZĄ TECZKĘ Z KOMPLEKSOWYM WSPARCIEM W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIAMI Z UMIARKOWANĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ




Polecamy także nasze kompleksowe teczki





Polecamy naszą nowość


Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ




OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz