Zbliża się Światowy Dzień Zespołu Downa. W wielu szkołach organizuje się dla uczniów aktywności, które mają na celu nie tylko wzbogacenie wiedzy na temat zespołu Downa, ale przede wszystkim integrację z tymi dziećmi i kształtowanie szacunku oraz tolerancji wobec niepełnosprawności. To również okazja do przypominania, jak ważne jest dbanie o równe szanse w społeczeństwie przy zachowaniu różnorodności.
Symbolem tego dnia stały się kolorowe skarpetki, które mają odzwierciedlać to, że wszyscy jesteśmy różni, a jednak tacy sami.
Warto zatem ten kolorowy dzień wykorzystać do rozwijania świadomości społecznej na temat funkcjonowania osób z zespołem Downa.
Czym jest zespół Downa?
- Zespół wad wrodzonych, który powodowany jest nieprawidłową liczbą chromosomów.
- Osoby z zespołem Downa w przewadze dotknięte są niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekim, umiarkowanym, znacznym, czasami nawet głębokim, ale są też osoby w normie intelektualnej.
- Odznaczają się cechami dysmorfii (zmianami w wyglądzie m.in. mały nos, mała żuchwa, pojedyncza bruzda dłoniowa, duży język, hipoplazja (nieprawidłowy rozwój) zębów, deformacje w obrębie palców, krótka szyja, nisko osadzone małżowiny uszne, niski wzrost,
- Charakterystycznym objawem zespołu Downa jest fałda nad powiekami.
- Bardzo często występują choroby współtowarzyszące.
- Na ogół to bardzo ciepłe, zabawne, serdeczne, empatyczne i przyjazne osoby.
- Widoczne i utrudniające komunikowanie się, różnice w anatomicznej budowie jamy ustnej, niedosłuch, niskie napięcie mięśniowe utrudniają nabywania kompetencji językowych.
Jak funkcjonują uczniowie z zespołem Downa w szkole?
- Każdy z nich jest inny i mają różnorodne temperamenty.
- Cechuje ich najczęściej mniejsza sprawność ruchowa i manualna.
- Są chętne do nawiązywania bliskich relacji, szybko przywiązują się do przyjaznych sobie osób.
- Nadmierne zainteresowanie innymi osobami, czasami zbyt duża potrzeba bycia w bezpośredniej relacji z rówieśnikami, w starszych klasach może być powodem kłopotów i nieporozumień rówieśniczych.
- Są radosne i miłe, mają niezwykle pogodną i uczuciową naturę.
- Mają niższe możliwości poznawcze i intelektualne, dlatego materiał dydaktyczny musi być indywidualnie dostosowany do ich potrzeb.
- Najczęściej występuje opóźniony rozwój mowy i trudności z rozumieniem mowy.
- Widoczny spowolniony rozwój fizyczny, umysłowy i motoryczny.
- W młodszym wieku potrzebują pomocy przy podstawowych czynnościach higienicznych i samoobsługowych.
- Występują czasami zachowania nieprzewidywalne i niepożądane, szczególnie w przypadku dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
- Charakteryzuje ich niska koncentracja na zadaniu, szybka męczliwość, stąd potrzeba częstego przekierowywania aktywności i uwagi.
- Różnice w anatomicznej budowie jamy ustnej, niedosłuch, niskie napięcie mięśniowe nie ułatwiają nabywania kompetencji językowych.
- Ich mocnymi stronami są spostrzegawczość, chęć współpracy i naśladowania zachowań i czynności.
- Czasami widoczne są sensoryzmy, autostymulacje i rutyny.
- U niektórych uczniów pojawiają się trudności w kontaktach społecznych, których przyczyną jest zbytnia bezpośredniość i potrzeba bliskiego kontaktu.
Miałam okazję przeprowadzić z Przemkiem wywiad, który polecam obejrzeć TUTAJ
Jak pracować z uczniem z zespołem Downa?
- W pracy z uczniami z ZD obowiązuje zasada całkowitej indywidualizacji.
- Należy dzielić zadania na etapy.
- Konieczna jest wizualizacja nowych zagadnień.
- Stosujmy proste i krótkie komunikaty.
- Obowiązuje zasada poglądowości i odwoływania się do znanych sytuacji z życia.
- Istnieje duża potrzeba wsparcia przy zadaniach manualnych i w zakresie motoryki małej.
- Mają trudności z wyobrażeniami i abstrahowaniem zatem potrzebna jest praca na materiale konkretnym.
- Należy unikać nadmiaru bodźców.
- Ograniczać nadmierne wrażania.
- Tempo pracy dopasować do możliwości ucznia, często bardzo wolno wykonują zadania.
- Należy stwarzać uczniom warunki do poznania wielozmysłowego.
- Raczej rozpoczynać pracę na dużych przedmiotach, obiektach i płaszczyznach, dopiero później przechodzić do mniejszych elementów.
- Zadania opieramy i treści zasadnicze, rzadziej o szczegóły.
- Częste przekierowywanie i zmienność aktywności, by utrzymać uwagę i koncentrację ucznia.
- Warto wdrożyć wzmocnienia pozytywne motywujące do wykonywania zadania.
- Warto wdrożyć TUS- Trening Umiejętności Społecznych.
- U niektórych uczniów będzie potrzeba włączenia zajęć dotyczących niwelowania zaburzeń sensorycznych.
- Praca nad właściwym napięciem mięśniowym.
- Na każdej lekcji stymulować do rozmowy, wypowiedzi i rozwijania słownictwa.
Warto zatem wykorzystać ten kolorowy dzień do usprawniania zaburzonych funkcji. My przygotowałyśmy kilka ćwiczeń, które z powodzeniem można zaproponować dzieciom na zajęciach rewalidacyjnych, logopedii, czy podczas zorganizowanych integracyjnych zabaw.
Przykłady zabaw skarpetowych:
- segregowanie skarpetek i dobieranie w pary,
- zwijanie skarpetek w rulonik lub rolkę,
- przypinanie skarpetek na suszarce,
- wykonywanie elementów dekoracyjnych ze skarpetek, np. stonoga lub kolorowy wąż,
- ubieranie dwóch różnych skarpetek, a następnie szukanie pary i taniec kolorowych skarpetek,
- przy okazji utrwalanie orientacji w przestrzeni, lewej i prawej strony,
- chodzenie w skarpetkach po wyznaczonych trasach, labiryntach i w określonych kierunkach,
- warto także podnieść temat tolerancji, współpracy, wzajemnego wsparcia i empatii,
- można wykonać słoiki mocy, wsparcia i empatii,
- w starszych klasach warto wykonać lapbooki lub plakaty na temat integracji.
INNE PROPOZYCJE ZABAW, ĆWICZEŃ I AKTYWNOŚCI ZNAJDZIECIE TUTAJ
POLECAMY GRY PLANSZOWE, ANGAŻUJĄCE UCZNIÓW, KTÓRE OPISAŁYŚMY TUTAJ
Polecamy zestaw 16 kart pracy i zadań z elementami skarpetek.
Jeśli szukacie Państwo profesjonalnych szkoleń z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych to serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego akredytowanego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie szkoleń Rad Pedagogicznych.
Oferta materiałów dydaktycznych, kart pracy oraz webinarów
i szkoleń TUTAJ
BEZAPŁATNY WEBINAR- AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
🟧Jesteś nauczycielem na ścieżce awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego na "starych zasadach"?
🟧Podjąłeś pracę w szkole i przygotowujesz się do zawodu?
🟧 A może jesteś w okresie przepracowania i przygotowujesz się do uzyskania stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego?
🟧 Jesteś mentorem lub opiekunem stażu?
🟧Jeśli chociaż na jedno pytanie odpowiedziałaś/ odpowiedziałeś tak, to ten webinar jest dla Ciebie!!!
🟧Serdecznie zapraszamy na bezpłatny webinar, który odbędzie się już 7 marca o godz. 19.00.
🟧ZAPISZ SIĘ TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/
🟧🟧🟧 ZAGADNIENIA NA WEBINAR🟧🟧🟧
1. ABC awansu na nowych i starych zasadach.
2. Monitorowanie ścieżki rozwoju zawodowego nauczyciela, na nowych i starych zasadach.
3. Sprawozdanie z realizacji wymagań za okres stażu na starych zasadach.
4.Dokumentacja przebiegu stażu i przygotowania się do zawodu oraz okresu przepracowania.
5. Prezentacja dorobku zawodowego.
6. Przedstawienie teczek nauczyciela na ścieżce awansu- kompletna dokumentacja i wsparcie na scieżce awansy na starych i nowych zasadach.
🟥 Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!!
Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.
Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!
TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.
Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.
1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.
2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.
4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.
5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.
6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.
7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.
9. Szablony gotowych prezentacji.
10. Opiekun stażu i jego zadania.
11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.
13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.
14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.
15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.
16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.
17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.
18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.
19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.
1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.
2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.
3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.
4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.
5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.
6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.
7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.
8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.
9. Mentor i jego zadania.
10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.
11. Przykładowe pytania na egzamin.
12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.
13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.
14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.
15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.
16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.
18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.
OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/
Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:
Polecamy wiosenne karty pracy
Materiały zawierają 20 kart pracy w formacie PDF. Przeznaczone są dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej , można je wykorzystać na:
zajęciach edukacyjnych,
zajęciach rewalidacyjnych,
zajęciach z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.
Pakiet kart zamówisz TUTAJ
SPARAWOZDANIA PEDAGOGA SPECJALNEGO
TECZKA NR 4
Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań,
zabaw i gier podczas zajęć rewalidacyjnych, ale także w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej i jak konstruować karty pracy zakup naszą
teczkę cz. II
ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.
✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 3 Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.
✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.
Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!
W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I
TECZKA ZAWIERA:
🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,
🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,
🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,
🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych,
🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,
🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,
🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ
Teczkę nr 3 kupisz TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz