- Zespół wad wrodzonych, który powodowany jest nieprawidłową liczbą chromosomów.
 - Osoby z zespołem Downa w przewadze dotknięte są niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekim, umiarkowanym, znacznym, czasami nawet głębokim, ale są też osoby w normie intelektualnej.
 - Odznaczają się cechami dysmorfii (zmianami w wyglądzie m.in. mały nos, mała żuchwa, pojedyncza bruzda dłoniowa, duży język, hipoplazja (nieprawidłowy rozwój) zębów, deformacje w obrębie palców, krótka szyja, nisko osadzone małżowiny uszne, niski wzrost,
 - Charakterystycznym objawem zespołu Downa jest fałda nad powiekami.
 - Bardzo często występują choroby współtowarzyszące.
 - Na ogół to bardzo ciepłe, zabawne, serdeczne, empatyczne i przyjazne osoby.
 - Widoczne i utrudniające komunikowanie się, różnice w anatomicznej budowie jamy ustnej, niedosłuch, niskie napięcie mięśniowe utrudniają nabywania kompetencji językowych.
 
- Każdy z nich jest inny i mają różnorodne temperamenty.
 - Cechuje ich najczęściej mniejsza sprawność ruchowa i manualna.
 - Są chętne do nawiązywania bliskich relacji, szybko przywiązują się do przyjaznych sobie osób.
 - Nadmierne zainteresowanie innymi osobami, czasami zbyt duża potrzeba bycia w bezpośredniej relacji z rówieśnikami, w starszych klasach może być powodem kłopotów i nieporozumień rówieśniczych.
 - Są radosne i miłe, mają niezwykle pogodną i uczuciową naturę.
 - Mają niższe możliwości poznawcze i intelektualne, dlatego materiał dydaktyczny musi być indywidualnie dostosowany do ich potrzeb.
 - Najczęściej występuje opóźniony rozwój mowy i trudności z rozumieniem mowy.
 - Widoczny spowolniony rozwój fizyczny, umysłowy i motoryczny.
 - W młodszym wieku potrzebują pomocy przy podstawowych czynnościach higienicznych i samoobsługowych.
 - Występują czasami zachowania nieprzewidywalne i niepożądane, szczególnie w przypadku dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
 - Charakteryzuje ich niska koncentracja na zadaniu, szybka męczliwość, stąd potrzeba częstego przekierowywania aktywności i uwagi.
 - Różnice w anatomicznej budowie jamy ustnej, niedosłuch, niskie napięcie mięśniowe nie ułatwiają nabywania kompetencji językowych.
 - Ich mocnymi stronami są spostrzegawczość, chęć współpracy i naśladowania zachowań i czynności.
 - Czasami widoczne są sensoryzmy, autostymulacje i rutyny.
 - U niektórych uczniów pojawiają się trudności w kontaktach społecznych, których przyczyną jest zbytnia bezpośredniość i potrzeba bliskiego kontaktu.
 
Jak pracować z uczniem z zespołem Downa?
- W pracy z uczniami z ZD obowiązuje zasada całkowitej indywidualizacji.
 - Należy dzielić zadania na etapy.
 - Konieczna jest wizualizacja nowych zagadnień.
 - Stosujmy proste i krótkie komunikaty.
 - Obowiązuje zasada poglądowości i odwoływania się do znanych sytuacji z życia.
 - Istnieje duża potrzeba wsparcia przy zadaniach manualnych i w zakresie motoryki małej.
 - Mają trudności z wyobrażeniami i abstrahowaniem zatem potrzebna jest praca na materiale konkretnym.
 - Należy unikać nadmiaru bodźców.
 - Ograniczać nadmierne wrażania.
 - Tempo pracy dopasować do możliwości ucznia, często bardzo wolno wykonują zadania.
 - Należy stwarzać uczniom warunki do poznania wielozmysłowego.
 - Raczej rozpoczynać pracę na dużych przedmiotach, obiektach i płaszczyznach, dopiero później przechodzić do mniejszych elementów.
 - Zadania opieramy i treści zasadnicze, rzadziej o szczegóły.
 - Częste przekierowywanie i zmienność aktywności, by utrzymać uwagę i koncentrację ucznia.
 - Warto wdrożyć wzmocnienia pozytywne motywujące do wykonywania zadania.
 - Warto wdrożyć TUS- Trening Umiejętności Społecznych.
 - U niektórych uczniów będzie potrzeba włączenia zajęć dotyczących niwelowania zaburzeń sensorycznych.
 - Praca nad właściwym napięciem mięśniowym.
 - Na każdej lekcji stymulować do rozmowy, wypowiedzi i rozwijania słownictwa.
 
Szkolenie oraz materiały do pracy z uczniem ze spektrum autyzmu znajdziesz TUTAJ

Skorzystaj ze szkolenia Rady Pedagogicznej

Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w
sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu
do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie

Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
 - przykładowych wpisów do dziennika,
 - przykładowych ćwiczeń,
 - oceny efektywności,
 - gotowych zadań.
 
![]()  | ![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 
- programu zajęć,
 - przykładowych wpisów do dziennika,
 - przykładowych ćwiczeń,
 - oceny efektywności,
 - gotowych zadań.
 
![]()  | ![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 
![]()  | ![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 
![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 
![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 
![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 




.jpg)
%20(3)%20(1).jpg)
AZNZ.png)
%20(14).jpg)
.jpg)
.png)
%20(15).jpg)
.png)






.png)

















Brak komentarzy:
Prześlij komentarz