Celem zajęć korekcyjno - kompensacyjnych jest jest korygowanie i kompensowanie odchyleń rozwojowych i zaburzeń psychoruchowych dziecka lub ucznia. Zajęcia mogą być prowadzone
w przedszkolu, szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne kierowane są do uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Najczęściej są one organizowane dla uczniów:
- z zaburzeniami rozwojowymi
- niesłyszących i niedosłyszących,
- niewidzących i niedowidzących,
- niepełnosprawnych ruchowo,
- niepełnosprawnych intelektualnie,
- ze spektrum autyzmu,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- z chorobami przewlekłymi,
- z zaburzeniami psychicznymi oraz niedostosowanych społecznie
- z odchyleniami rozwojowymi (z inteligencją niższą niż przeciętna)
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią).
Kto może prowadzić takie zajęcia?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są zajęciami specjalistycznymi, wymienionymi w § 6 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Do ich prowadzenia wymagane jest posiadanie kwalifikacji z zakresu terapii pedagogicznej.
Ile trwają takie zajęcia?
Zarówno w szkole, jak i w przedszkolu godzina zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej trwa 45 minut. Trzeba mieć na uwadze, że w przypadku dzieci młodszych czas trwania zajęć powinien być odpowiednio skrócony.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, tak jak wszystkie pozostałe zajęcia specjalistyczne, mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupie.
Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5 osób.
Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne dokumentujemy w dzienniku tych zajęć.
Przykładowe zapisy w dzienniku tych zajęć.
- Kształtowanie słuchu fonematycznego poprzez wystukiwanie np. patyczkiem o bębenek, wyklaskiwanie, wytupywanie
- Odgadywanie odgłosów docierających zza zasłony lub zza ściany.
- Ćwiczenia pamięci słuchowej poprzez słuchanie bajek, opowiadań, wierszyków i zagadek.
- Usprawnianie percepcji wzrokowej poprzez segregowanie kolorowych klocków: pod względem barwy, kształtu czy wielkości.
- Usprawnianie percepcji wzrokowej poprzez układanie obrazków w ustalonej kolejności.
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez utrzymywanie równowagi
- podczas stania na jednej nodze, podczas przechodzenia przez przeszkody itd.
Więcej przykładów znajdziesz w naszej teczce:
Jakie obszary zaburzeń usprawniamy na zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych?
Dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce należy przede wszystkim
podczas zajęć kompensacyjno- korekcyjnych zaplanować na przykład takie ćwiczenia które:
- Kształtują funkcje percepcyjno- motoryczne.
- Ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową.
- Ćwiczą percepcję słuchową.
- Ćwiczą orientację przestrzenną.
- Doskonalą umiejętność klasyfikowania, porównywania przedmiotów.
- Usprawniają umiejętności grafomotoryczne.
- Doskonalą umiejętności rozwiązywania zadań z treścią.
- Rozwijają myślenie i umiejętności matematyczne.
- Aktywizują lewą i prawą półkulę,
- Ćwiczą orientację kierunkową na płaszczyźnie - figury geometryczne.
- Ćwiczą umiejętności mające na celu zorientowanie się w czasie, przestrzeni.
- Doskonalą sprawność manualną i grafomotoryczną.
- Doskonalą technikę czytania i pisania.
- Pomagają w usprawnianiu zaburzeń związanych np. z dysleksją rozwojową.
Jak widzą litery i liczby dzieci z dysleksją przeczytacie TUTAJ
Jak pracować z uczniami z dysleksją rozwojową przeczytacie TUTAJ
Zawartość TECZKI:
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Programy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- Przykładowe wpisy do dziennika
- Oceny efektywności
- Narzędzia TIK w terapii
- Generatory kart pracy
Teczkę kupisz TUTAJ
☺️ Prowadzisz zajęcia z pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w ramach rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych?
☺️ Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania i prowadzenia tych zajęć?
☺️ Skorzystaj z naszej teczki. To kompleksowe wsparcie.
ZAWARTOŚĆ TECZKI:
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Wskazówki i wybrane aktywności.
3. Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
5. Przykładowe wpisy do dziennika.
6. Ocena efektywności.
7. Przegląd wybranych metod aktywizujących.
Ilość stron: 54
E-book w formacie PDF
E-book zakupisz TUTAJ
Prowadzisz zajęcia w zakresie rozwijania umiejętności uczenia się?
Potrzebujesz wskazówek i wsparcia w organizacji tych zajęć?
Polecamy nasz e-obok.
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. Propozycja ćwiczeń.
4. Program zajęć rozwijających umiejętność uczenia się.
5. Przykładowe wpisy do dziennika.
6. Ocena efektywności.
7. Przegląd wybranych metod aktywizujących.
Prowadzisz zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu lub szkole?
Szukasz kompleksowego wsparcia?
Mamy dla Was teczkę z materiałami, przykładową dokumentacją, ćwiczeniami i kartami pracy!
1. Organizacja zajęć rewalidacyjnych.
2. Programy zajęć rewalidacyjnych.
3. Przykładowe wpisy do dziennika zajęć rewalidacyjnych
4. Ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych.
5. Propozycja ćwiczeń i zabaw.
6. Generatory do tworzenia kart pracy.
7. Karty pracy.
Ilość stron: 220
E-book w formacie PDF
Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań,
zabaw i gier podczas zajęć rewalidacyjnych, ale także w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej i jak konstruować karty pracy zakup naszą
teczkę cz. II
ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.
✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 3 Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.
✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.
Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!
W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I
TECZKA ZAWIERA:
🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,
🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,
🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,
🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych,
🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,
🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,
🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ
Jeśli szukacie Państwo profesjonalnych szkoleń z zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych to serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty naszego akredytowanego Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie szkoleń Rad Pedagogicznych.
Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz