SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

środa, 8 stycznia 2025

Dostosowanie wymagań dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną



Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z  2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

Zatem każdy nauczyciel na podstawie analizy dokumentacji ucznia, jego wytworów, analizy sprawdzianów, postępów, ale także na bazie obserwacji i konsultacji z innymi nauczycielami i specjalistami dostosowuje wymagania edukacyjne.

Podstawowym celem dostosowania wymagań jest przede wszystkim wyrównanie szans edukacyjnych uczniów oraz zapobieganie wtórnym zaburzeniom sfery emocjonalno-motywacyjnej. Dostosowanie polega przede wszystkim na modyfikacji procesu edukacyjnego, umożliwiającego uczniom sprostanie wymaganiom.

Dla kogo zatem konstruujemy dostosowania?


  • dla ucznia  posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym,
  • posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
  • posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;

  1. nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów;

  • posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii.

  1. Dostosowania konstruowane przez nauczycieli powinny dotyczyć głównie form i metod pracy z uczniem, zdecydowanie rzadziej treści nauczania. 
  2. Nie mogą polegać na takiej zmianie treści nauczania, która powoduje obniżanie wymagań wobec uczniów z normą intelektualną. Nie oznaczają pomijania zagadnień zawartych w podstawie  programowej, tylko ewentualne realizowanie ich na poziomie wymagań koniecznych lub podstawowych.
  3. Nie mogą prowadzić do zejścia poniżej podstawy programowej, a zakres wiedzy i umiejętności powinien dać szansę uczniowi na sprostanie wymaganiom kolejnego etapu edukacyjnego.



Obszary dostosowania obejmują między innymi:

– warunki procesu edukacyjnego tj. zasady, metody, formy, środki dydaktyczne, pomoce dydaktyczne...

– organizację procesu nauczania (dostosowanie przestrzeni klasowej, dobór sprzętu, akcesoriów, wyeliminowanie dystraktorów, np. posadzenie ucznia słabosłyszącego w pierwszej ławce),

– warunki i sposoby sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności (metody i formy sprawdzania wiedzy i umiejętności i odpowiednio skonstruowane kryteria oceniania).





Przykłady zapisów dostosowań, które ułatwią pracę z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną:

1. Uproszczenie treści programowych, ale nie eliminowanie.

Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną często mają trudności z przyswajaniem materiału o wysokim stopniu abstrakcji lub złożoności. Dlatego ważnym dostosowaniem jest upraszczanie treści – skupianie się na najważniejszych zagadnieniach, które mają kluczowe znaczenie dla opanowania danego tematu. Nie skupianie się na szczegółach i dostosowanie sposobów na realizację tych treści, ale także dobór czasu, który na nie poświęcamy,

Przykład: Podczas lekcji historii zamiast wymagać szczegółowej analizy wielu wydarzeń historycznych, nauczyciel może skupić się na kilku głównych wydarzeniach i przedstawić je w formie narracji lub opowiadania. Uczeń może otrzymać uproszczone materiały w postaci kolorowych ilustracji, map lub schematów, które pomagają lepiej zrozumieć chronologię wydarzeń.

Uzasadnienie: Uczeń z LNI może mieć ograniczoną zdolność do przetwarzania dużej ilości informacji, a uproszczenie materiału pozwala mu lepiej zrozumieć i zapamiętać kluczowe elementy. Dzięki temu uczeń nie jest przytłoczony nadmiarem informacji, co może wpłynąć na zwiększenie jego zaangażowania i motywacji do nauki.

2. Wydłużenie czasu na wykonanie zadań praktycznych, ale tylko kiedy uczeń jest w stanie skupić uwagę i utrzymać odpowiednią koncentrację na zadaniu.

Obszar z LNI może mieć problemy z koncentracją, a także wolniejsze tempo przetwarzania informacji. korzystaniem jest więc zapewnienie dodatkowego czasu na wykonanie zadań.

Przykład: Podczas sprawdzianu lub wykonania zadania praktycznego uczeń może otrzymać 50% więcej czasu na rozwiązanie zadań. Dodatkowo, nauczyciel może umożliwić uczniowi wykonywanie zadań w mniejszych porcjach, z przerwami, aby uniknąć nadmiernego obciążenia psychicznego.

Uzasadnienie: Zwiększenie czasu na wykonanie zadań pomaga uczniom z LNI zmniejszyć stres związany z presją czasową, która może negatywnie wpływać na ich zdolność do koncentracji. Dzięki temu uczniowie mogą spokojnie przemyśleć rozwiązania i uniknąć popełniania błędów wynikających z pośpiechu.

3. Zadania praktyczne zamiast teoretycznych

Uczniowie z LNI często lepiej radzą sobie z zadaniami praktycznymi niż teoretycznymi, ponieważ mają trudności z operowaniem pojęciami abstrakcyjnymi. Dlatego ważne jest, aby wprowadzać do procesu nauczania jak najwięcej zadań, które angażują zmysły i umożliwiają manipulowanie przedmiotami.

Przykład: Podczas lekcji biologii zamiast wymagać od ucznia teoretycznej wiedzy na temat fotosyntezy, można zaproponować mu wykonanie prostego eksperymentu – np. obserwowanie, jak roślina w wodzie zabarwionej na różne kolory przyjmuje barwę cieczy. Uczeń może zapisać obserwacje i wnioskować na ich podstawie.

Uzasadnienie: Uczniowie z LNI często potrzebują wizualnych i praktycznych przykładów, aby lepiej zrozumieć trudniejsze pojęcia. Eksperymenty i zadania praktyczne sprawiają, że materiał staje się bardziej namacalny i zrozumiały.

4. Wspomaganie z użyciem technologii

Technologia może być bardzo pomocnym narzędziem w pracy z uczniami z LNI, szczególnie jeśli chodzi o organizację pracy, komunikację oraz naukę. Dostosowaniem może być umożliwienie uczniom korzystania z tabletów, aplikacji edukacyjnych czy programów ułatwiających naukę.

Przykład: Uczeń, który ma trudności z czytaniem długich tekstów, może korzystać z oprogramowania, które zamienia tekst na mowę (syntezator mowy), co umożliwia mu słuchanie treści zamiast ich czytania. W przypadku trudności z pisaniem, można umożliwić uczniowi korzystanie z edytora tekstu z funkcją podpowiedzi i autokorekty. W przypadku trudności z czytaniem lektur można zaproponować skorzystanie z audiobooków.

Uzasadnienie: Wykorzystanie technologii pozwala uczniowi z LNI na większą samodzielność oraz umożliwia dostęp do treści, które byłyby dla niego trudne do przyswojenia w tradycyjny sposób. Technologia ułatwia przetwarzanie informacji i może wspierać ucznia w nauce na różnych etapach edukacji.

5. Ocena z naciskiem na proces, a nie wynik

Dla uczniów z LNI ważnym elementem dostosowań jest także zmiana sposobu oceniania. Warto skupić się na ocenie procesu nauki i wysiłku włożonego w wykonanie zadania, a nie tylko na ostatecznym wyniku.

Przykład: W przypadku sprawdzianu z języka polskiego nauczyciel może bardziej docenić próbę samodzielnego napisania wypracowania, uwzględniając poprawność konstrukcji zdań i logikę wywodu, a nie błędy ortograficzne, które mogą być efektem trudności poznawczych ucznia.

Uzasadnienie: Taki sposób oceniania motywuje ucznia do podejmowania wysiłku i prób, a jednocześnie nie zniechęca go, jeśli wynik nie jest doskonały. Dla uczniów z LNI ocena powinna być wsparciem, a nie źródłem frustracji.

Więcej o ocenianiu przeczytasz TUTAJ


Ponadto w pracy z uczniami z LNI świetnie sprawdzą się szablony, schematy, instrukcje, plany aktywności i możliwość korzystania z tablic manipulacyjnych. Taka forma pracy pomaga w organizacji zadań, kolejności wykonywania działań.

O wykorzystaniu tych pomocy przeczytasz TUTAJ

Przykłady takich schematów i szablonów:








O tym jak pracować z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną przeczytasz TUTAJ



Obszary do rozwoju i usprawniania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.










Polecamy nasze szkolenie i materiały szkoleniowe w formie teczki do pracy z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Szkolenie z materiałami kupisz TUTAJ.




Polecamy szkolenie wraz z materiałami na temat dostosowań wymagań edukacyjnych
Kupisz `TUTAJ

















Jeśli chcesz dowiedzieć się jak planować pracę nauczyciela współorganizującego kształcenie to przeczytaj nasz posty TUTAJ











Materiały i szkolenia dla nauczycieli 


Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ


Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ






Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.


Co zawiera szkolenie?

Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.

Materiały składają się z 6 części:

Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.


Przykładowe strony z materiałów.









Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?

Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.

Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w  niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.


E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie










                          



Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ




OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ







Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz