SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

wtorek, 1 października 2024

Karty emocji – klucz do zrozumienia i wyrażania uczuć


Wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci i młodzieży z autyzmem to zadanie, które wymaga odpowiednich narzędzi i metod. Jednym z takich narzędzi są Karty emocji – proste, ale niezwykle efektywne rozwiązanie, które pomaga w nauce rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji. Jak działają te karty i dlaczego warto je wykorzystać?

Dlaczego Karty Emocji są tak ważne?

Dzieci z autyzmem często mają trudności w rozpoznawaniu i rozumieniu emocji – zarówno swoich, jak i innych ludzi. Mogą nie wiedzieć, jak reagować na różne sytuacje społeczne, co prowadzi do frustracji, stresu, a czasem izolacji. Karty emocji pomagają przełamać te bariery, oferując wizualne wsparcie i jasne wskazówki, które ułatwiają nawigację w świecie emocji.

Główne korzyści z użycia kart emocji

  • dzieci uczą się identyfikować swoje uczucia i nazywać je, co jest kluczowe dla rozwoju emocjonalnego.
  • karty pomagają również zrozumieć emocje innych ludzi, co wspiera budowanie relacji z rówieśnikami.
  • dzieci, które lepiej rozumieją swoje emocje, mają większą łatwość w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, co zmniejsza poziom napięcia.
  • karty mogą stać się narzędziem komunikacji dla dzieci, które mają trudności z werbalnym wyrażaniem emocji.
Jak wykorzystać karty emocji w pracy z dziećmi i młodzieżą?

Karty emocji mogą być używane w różnych kontekstach – zarówno w domu, jak i w szkole czy na zajęciach terapeutycznych. Poniżej kilka praktycznych pomysłów, jak wprowadzić je do codziennej pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu:

1. Gry i zabawy z emocjami

Karty można wykorzystać w formie gry, w której dziecko losuje kartę emocji i dopasowuje ją do karty sytuacji. Taka zabawa nie tylko rozwija umiejętności społeczne, ale także pozwala ćwiczyć konkretne reakcje emocjonalne w kontrolowanym środowisku. Można również zachęcić dzieci do odgrywania scenek przedstawiających sytuacje z kart.

2. Rozmowa o uczuciach

W codziennej pracy terapeutycznej lub edukacyjnej karty mogą być punktem wyjścia do rozmowy o emocjach. Na przykład, gdy dziecko odczuwa złość lub smutek, warto sięgnąć po odpowiednią kartę i razem omówić sytuację, która wywołała te emocje. Dziecko uczy się w ten sposób rozpoznawać, co je zdenerwowało, i nazywać swoje uczucia.

3. Codzienne refleksje emocjonalne

Karty emocji mogą być także używane jako narzędzie do codziennych refleksji. Na koniec dnia, dziecko może wybrać kartę, która najlepiej oddaje jego emocje z danego dnia, i opowiedzieć, co je wywołało. To nie tylko pomaga w rozwijaniu umiejętności nazywania emocji, ale także buduje nawyk refleksji nad własnymi uczuciami.

Karty emocji to narzędzie, które w prosty sposób może wesprzeć rozwój emocjonalny dzieci z autyzmem. Pomagają one w zrozumieniu emocji, poprawiają umiejętności społeczne, a także ułatwiają komunikację. Wykorzystując je regularnie, możemy nie tylko pomóc uczniom lepiej radzić sobie z trudnymi sytuacjami, ale także wzmocnić ich pewność siebie w nawiązywaniu relacji z innymi.

    Karty emocji pobierzesz TUTAJ



    Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE



    Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
    • programu zajęć, 
    • przykładowych wpisów do dziennika,
    • przykładowych ćwiczeń,
    • oceny efektywności,
    • gotowych zadań.

    54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
    Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

    Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
    • programu zajęć, 
    • przykładowych wpisów do dziennika,
    • przykładowych ćwiczeń,
    • oceny efektywności,
    • gotowych zadań.
    b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
    Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

    W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

    c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
    Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

    a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
    Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

    Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

    43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
    Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

    Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


    a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
    Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ






    Szkolenie na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych znajdują się TUTAJ

    FERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ







    Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

    Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



    Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji







    Na prośbę Państwa przygotowałyśmy teczkę do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. 

    Teczka dostępna TUTAJ







    KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

    Teczka dostępna TUTAJ







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz