Pisanie wypracowań to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stają uczniowie ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Trudności mogą pojawić się na wielu etapach – od formułowania myśli, przez organizację tekstu, aż po zapisanie zdań w logicznej całości. Jak skutecznie wspierać uczniów w tym procesie? Oto kilka wskazówek.
Jakie trudności w pisaniu wypracowań mają uczniowie?
- ograniczone słownictwo – uczniowie mogą mieć trudności z doborem odpowiednich słów, co sprawia, że ich wypowiedzi są ubogie i powtarzalne.
- problemy z organizacją tekstu – trudność w ustaleniu, co powinno znaleźć się we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu. Często piszą chaotycznie, nie stosując logicznej kolejności zdań.
- brak umiejętności rozwijania myśli – ograniczają się do krótkich, schematycznych zdań, nie potrafią rozbudować swoich wypowiedzi.
- trudności w planowaniu tekstu – nie wiedzą, jak zacząć, jak podzielić tekst na akapity i co w nich zawrzeć.
- problemy z pamięcią roboczą – uczniowie mogą mieć trudności z jednoczesnym przetwarzaniem treści i zapisywaniem swoich myśli.
- obniżona motywacja do pisania – ze względu na wcześniejsze trudności i porażki, często niechętnie podejmują próby samodzielnego tworzenia tekstów.
Jak wspieramy uczniów? Sprawdzone strategie.
- obserwacji – uczniowie oglądają obraz, ilustrację lub krótką scenkę i zapisują 10 słów, które im się kojarzą z tym, co widzą.
- rozwinięciu myśli – po chwili ponownie zapisują kolejne 10 słów, pogłębiając skojarzenia.
Dlaczego to działa?
- Uczniowie rozwijają zasób słów, który później mogą wykorzystać w wypracowaniu.
- Ćwiczenie pomaga im myśleć szerzej i dostrzegać więcej szczegółów.
- Stopniowo uczą się budować bardziej rozbudowane zdania i opisy.
Przykład:
Pierwsze skojarzenia: mały, hobbit, włochate stopy, lękliwy, domator, fajka, spokojny, torba, jaskinia, jedzenie.
Drugie skojarzenia: odważny, lojalny, sprytny, podróżnik, pierścień, przyjaciel krasnoludów, uczciwy, ciekawski, mądry, przemiana.
Dzięki temu uczniowie zgromadzili bogaty zasób słów, który ułatwił im późniejsze tworzenie zdań w charakterystyce.
Aby pomóc uczniom w organizacji tekstu, przygotowałyśmy interaktywny szablon w Genially, który składa się z kilku sekcji.
Dzięki interaktywnemu ćwiczeniu uczniowie mieli przed sobą czytelny schemat, który ułatwił im uporządkowanie informacji i napisanie pełnej charakterystyki postaci.
Zastosowanie tych metod przyniosło wymierne korzyści. Uczniowie zyskali większą motywację do pisania, ponieważ jasna struktura zadania ułatwiła im rozpoczęcie pracy. Ich słownictwo stało się bardziej różnorodne i precyzyjne, co przełożyło się na bogatsze opisy. Organizacja tekstu znacznie się poprawiła – interaktywne szablony pomogły im uporządkować myśli i zachować spójną strukturę wypracowania. Co równie ważne, pisanie stało się mniej stresujące, ponieważ przewidywalny schemat działania ograniczył lęk i zwiększył poczucie pewności.
Polecamy komplet naszych materiałów. teczki i opracowania praz przykładowe wzory dokumentów, które ułatwią Państwu przygotowanie się do egzaminu lub rozmowy
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Opisane ćwiczenia to doskonały sposób na rozwijanie percepcji wzrokowej, logicznego myślenia i rozwijanie mowy. Dzięki dostosowaniu metod i pomocy edukacyjnych, każdy uczeń – niezależnie od poziomu umiejętności – może aktywnie uczestniczyć w zajęciach i czerpać radość z nauki.
Niezbędne informacje, dokumenty i druki związane z awansem zawodowym dyrektorzy szkół i placówek znajdą w naszych materiałach. Są one dostępne TUTAJ
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.



Szczegóły TUTAJ Szczegóły TUTAJ Szczegóły TUTAJ
Polecamy również ,,Zajęcia rewalidacyjne – spektrum autyzmu” są one nie tylko bogatym źródłem gotowych dokumentów, narzędzi i pomysłów, ale również inspirują do kreatywnego podejścia w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Dzięki nim nauczyciele i terapeuci mogą efektywniej wspierać rozwój swoich podopiecznych, tworząc dla nich przyjazne i dostosowane środowisko edukacyjne. To niezastąpione kompendium w codziennej pracy z uczniami ze spektrum autyzmu w szkołach ponadpodstawowych, które przyczynia się do budowania bardziej inkludującej i wspierającej szkoły.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


Szczegóły TUTAJ Szczegóły TUTAJ
Wyjątkowe materiały do pracy na zajęciach świetlicowych, mnóstwo inspiracji i gotowych kart pracy, scenariuszy gazetek. Plan pracy świetlicy i materiały na poszczególne miesiące znajdzisz TUTAJ
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Jeżeli jesteś na ścieżce awansu zawodowe i chcesz przygotować się do egzaminu lub rozmowy, przećwiczyć rozwiązywanie hipotetycznych problemów i zastanowić się nad odpowiedziami na pytania, to koniecznie skorzystaj z naszych opracowań.
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
Materiały dostępne TUTAJ
Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego.Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.
Materiały dostępne TUTAJ
Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.
Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.9. Szablony gotowych prezentacji.10. Opiekun stażu i jego zadania.11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.
1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.9. Mentor i jego zadania.10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.11. Przykładowe pytania na egzamin.12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/
📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.
Materiały dostępne TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz