SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

poniedziałek, 10 marca 2025

Charakterystyka Bilbo Bagginsa

Pisanie wypracowań to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stają uczniowie ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Trudności mogą pojawić się na wielu etapach – od formułowania myśli, przez organizację tekstu, aż po zapisanie zdań w logicznej całości. Jak skutecznie wspierać uczniów w tym procesie? Oto kilka wskazówek.

Jakie trudności w pisaniu wypracowań mają uczniowie?

  • ograniczone słownictwo – uczniowie mogą mieć trudności z doborem odpowiednich słów, co sprawia, że ich wypowiedzi są ubogie i powtarzalne.
  • problemy z organizacją tekstu – trudność w ustaleniu, co powinno znaleźć się we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu. Często piszą chaotycznie, nie stosując logicznej kolejności zdań.
  • brak umiejętności rozwijania myśli – ograniczają się do krótkich, schematycznych zdań, nie potrafią rozbudować swoich wypowiedzi.
  • trudności w planowaniu tekstu – nie wiedzą, jak zacząć, jak podzielić tekst na akapity i co w nich zawrzeć.
  • problemy z pamięcią roboczą – uczniowie mogą mieć trudności z jednoczesnym przetwarzaniem treści i zapisywaniem swoich myśli.
  • obniżona motywacja do pisania – ze względu na wcześniejsze trudności i porażki, często niechętnie podejmują próby samodzielnego tworzenia tekstów.

Jak wspieramy uczniów? Sprawdzone strategie.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na rozwój słownictwa i umiejętności myślenia jest rutyna „10x2”, która polega na: 
  • obserwacji – uczniowie oglądają obraz, ilustrację lub krótką scenkę i zapisują 10 słów, które im się kojarzą z tym, co widzą.
  • rozwinięciu myśli – po chwili ponownie zapisują kolejne 10 słów, pogłębiając skojarzenia.

Dlaczego to działa?

  • Uczniowie rozwijają zasób słów, który później mogą wykorzystać w wypracowaniu.
  • Ćwiczenie pomaga im myśleć szerzej i dostrzegać więcej szczegółów.
  • Stopniowo uczą się budować bardziej rozbudowane zdania i opisy.

Przykład:

Pierwsze skojarzenia: mały, hobbit, włochate stopy, lękliwy, domator, fajka, spokojny, torba, jaskinia, jedzenie.
Drugie skojarzenia: odważny, lojalny, sprytny, podróżnik, pierścień, przyjaciel krasnoludów, uczciwy, ciekawski, mądry, przemiana.

Dzięki temu uczniowie zgromadzili bogaty zasób słów, który ułatwił im późniejsze tworzenie zdań w charakterystyce.

Aby pomóc uczniom w organizacji tekstu, przygotowałyśmy interaktywny szablon w Genially, który składa się z kilku sekcji. 

Dzięki interaktywnemu ćwiczeniu uczniowie mieli przed sobą czytelny schemat, który ułatwił im uporządkowanie informacji i napisanie pełnej charakterystyki postaci.


Zastosowanie tych metod przyniosło wymierne korzyści. Uczniowie zyskali większą motywację do pisania, ponieważ jasna struktura zadania ułatwiła im rozpoczęcie pracy. Ich słownictwo stało się bardziej różnorodne i precyzyjne, co przełożyło się na bogatsze opisy. Organizacja tekstu znacznie się poprawiła – interaktywne szablony pomogły im uporządkować myśli i zachować spójną strukturę wypracowania. Co równie ważne, pisanie stało się mniej stresujące, ponieważ przewidywalny schemat działania ograniczył lęk i zwiększył poczucie pewności.


Polecamy komplet naszych materiałów. teczki i opracowania praz przykładowe wzory dokumentów, które ułatwią Państwu przygotowanie się do egzaminu lub rozmowy

Posiadamy teczki dla nauczycieli realizujących awans na starych, ale także 
nowych zasadach.

Materiały znajdują się TUTAJ

Szczególnie polecamy przykładowe pytania i przykłady problemów do rozwiązania w oparciu o przepisy prawa. 



Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Opisane ćwiczenia to doskonały sposób na rozwijanie percepcji wzrokowej, logicznego myślenia i rozwijanie mowy. Dzięki dostosowaniu metod i pomocy edukacyjnych, każdy uczeń – niezależnie od poziomu umiejętności – może aktywnie uczestniczyć w zajęciach i czerpać radość z nauki. 

Niezbędne informacje, dokumenty i druki związane z awansem zawodowym dyrektorzy szkół i placówek znajdą w naszych materiałach. Są one dostępne TUTAJ
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


Polecamy również ,,Zajęcia rewalidacyjne – spektrum autyzmu”  są one nie tylko bogatym źródłem gotowych dokumentów,  narzędzi i pomysłów, ale również inspirują do kreatywnego podejścia w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Dzięki nim nauczyciele i terapeuci mogą efektywniej wspierać rozwój swoich podopiecznych, tworząc dla nich przyjazne i dostosowane środowisko edukacyjne. To niezastąpione kompendium w codziennej pracy z uczniami ze spektrum autyzmu w szkołach ponadpodstawowych, które przyczynia się do budowania bardziej inkludującej i wspierającej szkoły.
  






Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


Wyjątkowe materiały do pracy na zajęciach świetlicowych, mnóstwo inspiracji i gotowych kart pracy, scenariuszy gazetek. Plan pracy świetlicy i materiały na poszczególne miesiące znajdzisz TUTAJ


Jeżeli jesteś na ścieżce awansu zawodowe i chcesz przygotować się do egzaminu lub rozmowy, przećwiczyć rozwiązywanie hipotetycznych problemów i zastanowić się nad odpowiedziami na pytania, to koniecznie skorzystaj z naszych opracowań. 


📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.


Materiały dostępne TUTAJ

Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego.

Materiały dostępne  TUTAJ



Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.

Materiały dostępne  TUTAJ




 Już dzisiaj możesz nabyć taką teczkę!!!
TECZKA 1: AWANS ZAWODOWY NA STARCYH ZASADACH.

Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.
1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.
2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.
4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.
5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.
6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.
7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.
9. Szablony gotowych prezentacji.
10. Opiekun stażu i jego zadania.
11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.
13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.
14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.
15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.
16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.
17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.
18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.
19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.



TECZKA 2: AWANS ZAWODOWY NA NOWYCH ZASADACH.

1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.
2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.
3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.
4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.
5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.
6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.
7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.
8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.
9. Mentor i jego zadania.
10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.
11. Przykładowe pytania na egzamin.
12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.
13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.
14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.
15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.
16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.
18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.
OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/

Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:


Szkolenie na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych znajdują się TUTAJ



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz