Współczesna szkoła to przestrzeń, w której uczą się dzieci o bardzo różnych potrzebach edukacyjnych, rozwojowych i społecznych.
Coraz częściej w jednej klasie spotykają się uczniowie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, uczniowie z doświadczeniem migracyjnym, uczniowie uzdolnieni oraz ci, którzy potrzebują wsparcia w różnych obszarach funkcjonowania. W takiej rzeczywistości edukacyjnej niezwykle istotną rolę odgrywa nauczyciel współorganizujący kształcenie.Podstawa prawna i elastyczność zadań
Zadania nauczyciela współorganizującego określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednakże dyrektor szkoły, w ramach swoich kompetencji, może powierzyć nauczycielowi współorganizującemu również inne obowiązki dostosowane do potrzeb szkoły i uczniów.
Zadania nauczyciela współorganizującego – zgodnie z rozporządzeniem i praktyką szkolną
Na podstawie plakatu i przepisów prawa, możemy wyróżnić pięć głównych zadań nauczyciela współorganizującego:
Prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajProwadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w programie.
✅ Nauczyciel współorganizujący bierze udział w lekcjach. Wspólnie z nauczycielem prowadzącym planuje strategie wyjaśniania zadań i pomaga w dostosowaniu materiałów, aby były bardziej czytelne i zrozumiałe. Pomaga w rozumieniu komunikatów, parafrazuje je, czasami wizualizuje. Jest wsparcie w zakresie tworzenia i zapisywania notatek z lekcji.
Wspólne prowadzenie pracy wychowawczej z uczniami o specjalnych poProwadzenie wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracy wychowawczej z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
✅ Nauczyciel współorganizujący wspiera ucznia z niepełnosprawnością ruchową, pomagając mu uczestniczyć we wszystkich aktywnościach i wspiera jego interakcje z rówieśnikami. Wyjaśnia zasady, inicjuje jego kontakty z rówieśnikami. Pomaga dostosować środowisko. Jest wsparciem podczas wycieczek, czasami przerw międzylekcyjnych. W przedszkolu i w klasach młodszych przygotowuje plany aktywności itd.
Uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych.
✅ Podczas zajęć nauczyciel współorganizujący wspiera uczniów w rozumieniu poleceń i pomaga jej wyrazić siebie za pomocą pracy plastycznej, wzmacniając jej poczucie kompetencji. Pomaga w planowaniu zajęć, ale także przygotowywaniu dokumentacji dla ucznia. Koordynuje i planuje działania z innymi specjalistami i nauczycielami.
Udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
✅ Nauczyciel współorganizujący współtworzy z nauczycielem indywidualne karty pracy, które zawierają krótsze polecenia, piktogramy i przestrzeń na zaznaczenie odpowiedzi obrazkami. Diagnozuje i rozpoznaje potrzeby i możliwości ucznia i na tej podstawie pomaga w ustaleniu strategii i odpowiednich oddziaływań.
Prowadzenie zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.
✅ Nauczyciel, jeśli ma kwalifikacje prowadzi indywidualne zajęcia rewalidacyjne lub w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Inne zadania nauczyciela współorganizującego – zlecone przez dyrektora
Poza zadaniami wynikającymi z rozporządzenia, dyrektor szkoły może zlecić nauczycielowi współorganizującemu dodatkowe obowiązki, takie jak:
- Udział w zespołach ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym planowanie działań wspierających w IPET-ach.
- Prowadzenie obserwacji funkcjonowania uczniów i dzielenie się wnioskami z nauczycielami prowadzącymi.
- Współpraca z rodzicami uczniów z orzeczeniami – przekazywanie informacji, edukacja i doradztwo.
- Tworzenie i dostosowywanie pomocy dydaktycznych (np. obrazkowych instrukcji, kart pracy z większą czcionką).
- Organizacja przestrzeni edukacyjnej przyjaznej sensorycznie (np. kącik wyciszenia dla ucznia z autyzmem).

Narzędzia nauczyciela współorganizującego proces kształcenia - przeczytasz TUTAJ
Nauczyciel współorganizujący to nie „pomoc nauczyciela”, ale równorzędny partner w procesie edukacyjnym, który wnosi specjalistyczną wiedzę, empatię i elastyczność. Wspiera nie tylko uczniów ze specjalnymi potrzebami, ale całą klasę – bo dobrze zaplanowana edukacja włączająca sprzyja wszystkim dzieciom. Warto dostrzec jego rolę, dbać o dobrą współpracę i jasno określać zakres obowiązków, tak aby w pełni wykorzystać jego potencjał.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w planowaniu i ewaluacji pracy nauczyciela współorganizującego, to zamów szkolenie dla Rady Pedagogicznej.
Oferta szkoleń TUTAJ

Szkolenia indywidualne dla nauczycieli wraz z materiałami znajdziesz na stronie: www.szkolenia.specjalni.pl
Szkolenie wraz z materiałami TUTAJ

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz