Co to są matematyczne frytki?
„Matematyczne frytki” to pomoce dydaktyczne w formie papierowych/wytworzonych z tektury pasków (żółtego koloru, imitujących frytki), umieszczonych w pudełkach – przypominających frytki z fast-foodu. Na paskach można napisać liczby, działania, wzory, nazwy figur lub inne treści matematyczne. Uczniowie losują „frytkę” i wykonują zadanie lub ją odczytują, porównują itp. Metoda aktywizująca, manipulacyjna, angażująca wzrokowo i dotykowo.
Dlaczego działa dobrze u uczniów SPE?
-
Wspiera percepcję wzrokową: wyraźne kształty, kolory kontrastowe, prosty układ.
-
Ułatwia koncentrację uwagi: ograniczenie bodźców rozpraszających, jasny cel ‒ co losuję, co robię.
-
Rozwija motorykę mała: chwytanie, manipulowanie paskami ‒ przydatne także w innych obszarach.
-
Wprowadza element zabawy i losowości, co zwiększa motywację.
-
Umożliwia stopniowanie trudności i indywidualizację: łatwo dostosować poziom („liczby do 10”, „liczby do 100”, działania pisemne, wzory geometryczne, nazwy figur itd.).
-
Wspiera rozwój umiejętności językowych: czytanie, mówienie, opisywanie, porównywanie („większy/mniejszy”, „co się dzieje, jeśli…”, „ile więcej”).
Jak przygotować zestaw „Matematyczne Frytki”
-
Materiały:
-
Żółty karton lub brystol albo papier kolorowy intensywnego koloru, najlepiej matowy (żółty lub żółto-złoty) dla „frytek”.
-
Tektura lub grubszy karton na pudełka – takie, które utrzymają paski/frytki.
-
Nożyczki lub gilotyna do papieru.
-
Marker czarny, cienkopisy czarne lub pisaki permanentne – dobrze widoczne litery/liczby/wzory.
-
Ewentualnie laminat lub folie samoprzylepne, jeśli chcemy, żeby frytki były trwałe.
-
Klej, taśma, opcjonalnie spinacze lub gumki – by spiąć pudełka lub ozdobić.
-
-
Wykonanie:
-
Pudełka: można użyć gotowych opakowań z kartonu po frytkach (czyste i przystosowane), albo zrobić własne: przeciąć, skleić karton tak, żeby przypominał klasyczne pudełeczko frytek; dodać etykietę, nazwę („Matematyczne Frytki”) – może być ilustracja, emotikon, prosty symbol matematyczny.
-
Frytki (paski): pociąć żółty karton na paski o wymiarach np. 2–3 cm × 10–15 cm (lub dostosowane do wieku ręki dziecka). Na każdym pasku napisać zadanie, liczbę, wzór, nazwę figury itd.
-
Laminowanie (opcjonalnie): jeśli mają być używane długo, laminowanie pasków i/lub całych pudełek zwiększa trwałość.
-
Organizacja zestawów: można mieć kilka pudełek z różnymi kategoriami (np. liczby / działania / figury / wzory). Etykiety kolorystyczne pomogą uczniom orientować się, z którego pudelka biorą zadanie.
-
-
Stopniowanie trudności:
-
Najłatwiej zacząć od liczb (np. 1-10) – rozpoznawanie, porządkowanie.
-
Potem działania proste: dodawanie, odejmowanie bez przekraczania progu dziesiątkowego; mnożenie i dzielenie prostych; proste wzory geometryczne, definiowanie nazw.
-
Następnie bardziej abstrakcyjne działania: działania z przekraczaniem progu, działania pisemne, wzory, nazwy figur + własności, obwód/pole etc.
-
Uczniowie ze SPE często potrzebują powtarzania, multisensorycznych bodźców, wizualizacji.
-
Jak integrujemy to z planem pracy i innymi zaburzeniami
Zaburzone obszary, które można rozwijać
-
Dyskalkulia: trudności w liczeniu, rozumieniu pojęć liczbowych, operacji – frytki manipulacyjne pomagają konkretyzować pojęcia, wielokrotnie powtarzać i wizualizować.
-
Trudności z percepcją wzrokową: rozróżnianie cyfr, liter, figur. Podział na czytelne paski, duża czcionka, kontrast kolorów.
-
Zaburzenia uwagi / koncentracji: angażująca forma zmniejsza znudzenie, krótkie zadania, element losowości, nagroda za wysiłek.
-
Słaba pamięć operacyjna: zapamiętywanie wzorów, kolejności działań, cyfr. Powtarzanie, odtwarzanie, gra kojarzeniowa, wspomaganie wizualne (“frytki-wzory” + ilustracje).
-
Trudności językowe / słownikowe: nazwy figur, pojęć, wzorów – ćwiczenie mowy, opisów, opowiadania, używania słów matematycznych.
-
Motywacja i emocje: uczniowie często w wyniku wcześniejszych niepowodzeń mają obniżoną motywację. Forma zabawy, sukces przy małych zadaniach dodaje pewności siebie.
Jak włączyć do lekcji i planu rewalidacyjnego
-
Zaplanuj w kalendarzu tygodnia: np. „Frytkowy czwartek” – raz w tygodniu ćwiczenia z frytkami.
-
Ustal cele indywidualne: np. „rozpoznaje liczby do 20”, „poprawnie wykonuje działania dodawania z przekroczeniem progu dziesiątkowego”, „zna i opisuje cztery podstawowe figury geometryczne”.
-
Zrób ocenę wstępną: co uczeń potrafi, co sprawia trudność – dobierz odpowiednie zestawy „frytek”.
-
Stopniowanie i dostosowywanie: zacznij od bardzo prostych zadań, przechodź do trudniejszych, dając odpowiednie wsparcie (np. pomoc nauczyciela, ilustracje, manipulanty).
-
Utrwalanie przez powtarzanie: regularne ćwiczenia, przypominanie wzorów, porządków.
-
Włącz elementy społecznościowe: praca w parach, grupach, udział w grach, rywalizacja przyjazna, nagrody, pochwały.
Wskazówki praktyczne, żeby było skutecznie
-
Czcionka i czytelność: liczby, wzory i napisy dużą, prostą czcionką, kontrast: czarny tusz na żółtym tle to dobry wybór.
-
Ilość pasków: zacznij od małej liczby (np. 5-10 frytek) w jednej kategorii, potem rozszerzaj. Jeśli za dużo, uczniowie mogą się zniechęcać lub gubić.
-
Kolorystyka: żółty pasek + inny kolor pudełka + etykiety kolorystyczne ułatwiają orientację.
-
Trwałość: jeśli planujesz używać wielokrotnie, laminuj lub użyj kartonu. Uczniowie dotykowo manipulują – łatwo się zużywa.
-
Elastyczność: frytki można modyfikować: zmieniać kategorię, zadania; można też użyć obrazków dla uczniów, którzy lepiej reagują na wizualizacje.
-
Wsparcie i scaffolding: dla uczniów, którzy mają trudności, warto podać wzór, model, albo pół-rozwiązanie; stopniowo usuwać pomoc w miarę postępów.
-
Celebracja małych sukcesów: pochwały, certyfikaty, pokazy klasowe – sprawiają, że uczniowie czują się kompetentni i chcą dalej pracować.
MATERIAŁY I SZKOLENIE DLA KLAS 1-3
Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ



.jpg)












.png)




.jpg)
.jpg)

.jpg)







.png)
.jpg)








Brak komentarzy:
Prześlij komentarz