Dlaczego dzieci ze SPE mają trudności w komunikacji?
Powodów jest wiele, to zależy od rodzaju trudności, diagnozy i indywidualnych możliwości ucznia.
-
Dzieci ze spektrum autyzmu mogą rozumieć słowa dosłownie, nie wyczuwają ironii, metafor czy żartów. Mają też trudności w odczytywaniu emocji innych osób.
-
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną często mają ograniczony zasób słów i trudność w budowaniu logicznych wypowiedzi.
-
Dzieci z afazją, dysleksją czy zaburzeniami przetwarzania słuchowego mogą mieć problem z rozumieniem dłuższych komunikatów, zapamiętywaniem poleceń lub zrozumieniem treści lekcji.
-
Z kolei uczniowie z ADHD mogą przerywać, mówić impulsywnie, nie czekać na swoją kolej w rozmowie.
To wszystko sprawia, że nawet jeśli dziecko mówi, nie oznacza to automatycznie, że potrafi skutecznie się komunikować.
Mowa a komunikacja – to nie to samo
Mowa to umiejętność wypowiadania słów.
Komunikacja – to zdolność do porozumienia się z drugą osobą.
Dziecko może mieć bogaty zasób słownictwa, a mimo to nie potrafić przekazać, co naprawdę czuje, myśli lub czego potrzebuje. Może nie rozumieć intencji innych, nie odczytywać emocji z twarzy, nie reagować adekwatnie w rozmowie.
Właśnie dlatego mówimy, że mówić to nie to samo, co się komunikować.
Jak trudności komunikacyjne wpływają na funkcjonowanie szkolne?
Problemy z komunikacją przekładają się na niemal każdy obszar życia szkolnego:
-
Dziecko może źle rozumieć polecenia nauczyciela, a to prowadzi do frustracji i błędów.
-
Ma trudność w pracy w grupie, bo nie potrafi negocjować, poprosić o pomoc czy wyrazić swojego zdania.
-
Może wydawać się „niegrzeczne” gdy nie odpowiada, milczy, odchodzi lub reaguje złością, bo nie potrafi inaczej.
-
Trudności w rozmowie z rówieśnikami często skutkują izolacją, wyśmiewaniem, a czasem zachowaniami trudnymi.
Trudności komunikacyjne a zachowania trudne
Brak umiejętności powiedzenia, co czuję lub czego potrzebuję, często prowadzi do zachowań, które my dorośli odbieramy jako bunt, agresję czy nieposłuszeństwo.
Dziecko, które nie potrafi wyrazić frustracji słowami, zaczyna krzyczeć, płakać, odmawiać wykonania polecenia albo się wycofuje.
Zanim uznamy, że uczeń „nie chce współpracować”, warto zapytać: czy on potrafi z nami skutecznie się porozumieć?
Jak rozwijać kompetencje komunikacyjne w szkole?
Nie potrzeba specjalistycznych narzędzi, by wspierać komunikację. Wystarczy uważność, prosty język i codzienne ćwiczenia. Oto kilka sprawdzonych pomysłów:
- Używaj prostych i jasnych komunikatów
Zamiast: „Za chwilę, po przerwie, jak wszyscy się uspokoją, przejdziemy do ćwiczeń.”
Powiedz: „Po przerwie robimy ćwiczenia.”
Unikaj zdań wielokrotnie złożonych.
- Wspieraj komunikaty obrazem
Piktogramy, zdjęcia, ilustracje, gesty – pomagają dzieciom zrozumieć, o czym mówimy. Warto stworzyć „ścianę komunikacji” w klasie z symbolami dnia, emocji i działań.
- Ćwicz rozmowę w bezpiecznych warunkach
Rozmowa to też umiejętność, którą trzeba trenować.
-
Zabawy w role: „w sklepie”, „w gabinecie lekarza”, „w bibliotece” – uczą zwrotów i zasad rozmowy.
-
Ćwiczenia w parach: „zadaj pytanie koledze”, „powiedz komplement”.
-
Karty rozmów z pytaniami typu „Jak się dziś czujesz?”, „Co lubisz robić?”, „Co cię złości?”
- Ucz komunikacji emocji
Nie zakładaj, że dziecko wie, co czuje. Używaj plansz emocji, naklejek, symboli i pomagaj nazwać uczucia.
Przykład: „Widzę, że marszczysz brwi. Czy jesteś zły, czy raczej zdenerwowany?”
- Buduj sytuacje komunikacyjne
Niech dziecko ma powód, by mówić lub wskazywać.
-
Nie podawaj wszystkiego „na tacy”, niech poprosi o kredkę, zapyta o kolejność, wskaże odpowiedź.
-
Stosuj komunikację alternatywną (AAC), jeśli dziecko nie mówi lub mówi niewyraźnie tablice symboli, aplikacje, gesty Makaton.
- Modeluj zachowania komunikacyjne
Dzieci uczą się przez obserwację. Pokazuj, jak reagować w rozmowie:
„Słyszę, że jesteś zły, spróbuj mi powiedzieć, co cię zdenerwowało.”
„Nie przerywam, bo chcę usłyszeć, co masz do powiedzenia.”
- Wykorzystuj literaturę i bajki terapeutyczne
Rozmowa o bohaterach, ich emocjach i decyzjach to świetny sposób na ćwiczenie empatii i rozumienia komunikatów.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych to proces, który wymaga czasu, cierpliwości i wielu powtórzeń. Ale efekty są ogromne: dzieci stają się spokojniejsze, bardziej pewne siebie, lepiej radzą sobie w grupie.
Pamiętajmy: każde dziecko chce się komunikować, tylko czasem nie wie jak. Naszą rolą, jako nauczycieli jest mu w tym pomóc.
Nasz propozycje rozwijania umiejętności komunikacyjnych:
WIRTUALNY SPACER PO DOMU
Tworzenie głosowych animacji TUTAJ
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Zapraszamy do skorzystania z naszych akredytowanych szkoleń!

.jpg)

%202%20(3).jpg)
.jpg)
%20(2)%20(2).jpg)

%2006.47.54.jpg)
.jpg)
%20(2)%20(3).jpg)




.jpg)
DX.jpg)

AZNZ.png)
.jpg)


























.png)
.png)








.png)
.jpg)









Brak komentarzy:
Prześlij komentarz