Percepcja słuchowa, czyli spostrzeganie słuchowe, jest jedną z podstawowych funkcji psychofizycznych, zaangażowanych w czynność czytania i pisania. Prawidłowy rozwój percepcji słuchowej ma bardzo duże znaczenie w rozwoju dziecka.
Nieprawidłowości w rozwoju percepcji słuchowej stanowią jedną z wielu przyczyn niepowodzeń dzieci w początkowej nauce czytania i pisania. Systematyczne prowadzenie ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową w domu i w szkole ma ogromny wpływ na prawidłowy przebieg procesu uczenia umiejętności czytania i pisania.
Warto usprawniać zatem percepcję słuchową na wiele sposób i przy każdej nadarzającej się okazji, również w czasie codziennych aktywności i wakacyjnych podroży.
Dzieci najchętniej ćwiczą w naturalnym środowisku, wtedy kiedy mogą działać i doświadczać. Wakacje i letnie okoliczności doskonale wpisują się w te potrzeby. Szczególnie latem możemy wsłuchiwać się w odgłosy zwierząt, ptaków, szumu fal, przelewanej wody, przesypywanego piasku i szeleszczących liści na wietrze. Takie okoliczności pozwalają nie tylko na spontaniczne słuchanie, ale także na rozpoznawanie i nazywanie dźwięków i odgłosów.
Kilka naszych propozycji do rozwijania percepcji słuchowej:
- Naśladowanie usłyszanych w lesie, na łące, w ogrodzie, nad morzem, czy w górach dźwięków oraz rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia.
- Naśladowanie odgłosów ptaków, ale także szumiących fal, czy powiewów wiatru.
- Słuchanie przesypywanego piasku i kamieni oraz różnicowanie tych odgłosów.
- Wsłuchiwanie się w przelewaną w różnym tempie wodę i wskazywanie tego tempa i natężenia głosu np.:, szybko, wolni, cicho, głośno....
- Proponujemy różnorodne zabawy polegające na zgadywaniu, który przedmiot na plaży, czy nad jeziorem wydaje taki dźwięk poprzez stukanie w plastikowe foremki, bidon, koło do pływania, materac itd.
- Nagrywanie np. z użyciem smartfonów różnych odgłosów i wspólne ich odsłuchiwanie i odgadywanie czyj to głos lub dźwięk.
- Podczas podróży w aucie naprzemiennie wystukujcie rytmy i je odtwarzajcie.
- Podczas podróży w pociągu, czy aucie można bawić się w słownego węża, który polega na tym, że jedna osoba wypowiada najpierw jedno słowo, inni je powtarzają i zapamiętują. Następnie dokłada kolejne słowa, a zadaniem pozostałych uczestników zabawy jest powtórzenie nowego słowa i następnie całego ciągu poprzednich słów.
- Wskazywanie słów rozpoczynających się od danej głoski.
- „Co słyszysz?” - dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę panującą
w pokoju, aucie podczas podroży, na łące, nad morzem, w górach czy jeziorze.
- Reagowanie na wyraz zaczynający się na określoną głoskę. Jedna osoba mówi wyrazy dowolne prosząc uprzednio dziecko o reagowanie (klaśnięcie, podniesienie ręki) na umówioną głoskę, np. "p".
- Odszukiwanie w najbliższym otoczeniu przedmiotów, które mają wskazaną przez jedną osobę ostatnią głoskę w nazwie.
- Odszukiwanie w najbliższym otoczeniu ciekawych przedmiotów i układanie do ich nazw śmiesznych rymów.
- „Jaką sylabą rozpoczyna się słowo?” - zabawa w wyróżnianie sylab w wyrazie. Dziecko
podaje pierwszą sylabę w usłyszanym słowie.
- Wspólne śpiewanie piosenek.
- Przeliczanie wyrazów w zdaniu.
- Odsłuchiwanie piosenek, a następnie wskazywanie ich wykonawców.
- Zabawy w tak zwany "głuchy telefon".
- Słuchanie tylko początku piosenki i wskazywanie ich tytułów.
Jeśli lubcie nowe technologie, to świetnym sposobem na ćwiczenia percepcji słuchowej może być wykorzystanie bezpłatnych, webowych aplikacji z serii "Kreatywne aplikacje", dzięki którym możemy m.in. odsłuchiwać rytmy i je odtwarzać. Możemy także tworzyć własne projekty muzyczne i ćwiczyć słuch, ale także koordynację słuchowo- ruchową.
O aplikacjach przeczytasz TUTAJ
Na naszej platformie znajduje się przykładowe sprawozdanie nauczyciela współorganizującego.
Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz