SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

środa, 13 listopada 2024

Lektury dostępne dla każdego - sprawdzone metody pracy, które naprawdę działaj


Praca z lekturą w klasie, do której uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to dla nas nie tylko wyzwanie, ale także szansa na odkrywanie innowacyjnych i kreatywnych sposobów nauczania. Każdy uczeń wymaga indywidualnego wsparcia, by w pełni zrozumieć i docenić omawiane teksty.
Z naszego doświadczenia wynika, że odpowiednio dobrane metody mogą przekształcić lekcje w fascynującą i inspirującą podróż literacką, dostosowaną do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia. Chciałybyśmy podzielić się z Wami sprawdzonymi strategiami i metodami, które wdrażamy w swojej pracy, ilustrując je przykładami z zajęć oraz materiałami, które sama opracowałyśmy. Mamy nadzieję, że te propozycje będą dla Was przydatne i przyniosą pozytywne rezultaty również w Waszych klasach.

Wizualizacja

Uczniowie z SPE często łatwiej przyswajają treści, gdy są one zwizualizowane. Zamiast tradycyjnego streszczenia, można wykorzystać mapy myśli, które pomagają w zrozumieniu fabuły i relacji między postaciami. 



Mapę myśli  uczniowie mogą stworzyć w aplikacji Coggle, o której przeczytasz TUTAJ

Możliwość stworzenia plakatu czy komiksu na temat wybranych fragmentów lektury sprawia, że tekst staje się bardziej przystępny i interesujący.


Przykłady plakatów stworzonych w Canvie i namalowanych farbami.
 

Komiksy dostępne na ZPE w zakładce ,,Lektury dostepne" znajdziesz je TUTAJ

Metoda dramy

Wykorzystanie dramy to świetny sposób na zaangażowanie uczniów w świat lektury. Kiedy uczniowie wcielają się w bohaterów i odgrywają sceny, mogą lepiej poczuć emocje postaci i zastanowić się nad ich wyborami. Metoda dramy daje im też okazję, by trochę się poruszać i działać na lekcji, co sprawia, że zapamiętują więcej z omawianych treści. Ćwiczenia mogą być proste – scenki z krótkimi dialogami, improwizacje czy odgrywanie wybranych wydarzeń w grupach. Tego rodzaju aktywności rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji, a także sprawiają, że nawet trudniejsze teksty stają się bardziej przystępne.


Prezentacja bogów z mitologii greckiej


Akcje małego sabotażu - ,,Kamienie na szaniec" z wykorzystaniem zielonego ekranu.

Gry
Gry, takie jak bingo lekturowe, quizy czy zabawy ze spinnerem, nie tylko ożywiają lekcję, ale także wzbudzają zdrową rywalizację. Uczniowie chętniej biorą udział w takich aktywnościach, a nauka staje się przyjemniejsza i bardziej angażująca.

PRZYKŁADY
Bingo do ,,Dziadów" A. Mickiewicza i ,,Trenów" J.Kochanowskiego
 

Generator kart bingo znajduję się TUTAJ


Spinnerowa gra z atrybutami bogów greckich .

Quiy w formie kóła fortuny do sprawdzenia znajomości ,,Latarnika" dostępny jest TUTAJ

 
Karty do gry do ,,Dziadów" A.Mickiewicza i ,,Trenów" J.Kochanowskiego
 


Rysunkowe notatki
Sketchnotki, czyli graficzne notatki z pewnością ożywią lekturowe zajęcia. Uczniowie mogą bowiem w kreatywny sposób wizualizować kluczowe postacie i wydarzenia, co sprawia, że lektura staje się bardziej zrozumiała i łatwiej zapada w pamięć. To świetny sposób na rozwijanie ich kreatywności oraz dostosowywanie treści do indywidualnych potrzeb.



 

Animacje
Wykorzystanie animacji zamienia lekcje w ekscytującą przygodę. Animacje nie tylko przyciągają uwagę uczniów, ale także pomagają zrozumieć kluczowe momenty w utworze. Tworzenie własnych animacji rozwija umiejętności cyfrowe i pozwala uczniom na dzielenie się swoimi pomysłami na temat lektury.

Animacja poklatkowa stworzona w apliacji StikBot Studio, o której przeczytasz TUTAJ
  
Animację w aplikacji mobilnej ChaterPix Kid obejrzysz TUTAJ


Programowanie i robotyka
Wprowadzenie do pracy z lekturą elementów programowania oraz robotyki otwiera nowe możliwości. Uczniowie mogą programować roboty do odtwarzania scen z lektury, by lepiej zrozumieć jej treść. 

Ozobot w roli Syzyfa. Karta dostepna jest TUTAJ
Uczniowie mogą również tworzyć interaktywne gry inspirowane treścią utworu literackiego używając aplikacji Scratch.Tego rodzaju praktyczne podejście łączy technologię z literaturą, a także rozwija umiejętność logicznego myślenia. 
Przykładowe instrukcje dla uczniów dostepnet sa TUTAJ i TUTAJ
 


Druk 3D

Wykorzystanie druku 3D i długopisów 3D w naszej klasie przynosi naprawdę ciekawe efekty. Uczniowie z zapałem tworzą modele postaci, przedmiotów związanych z lekturą. Widzę, jak bardzo angażują się w ten proces – praca z tymi technologiami sprawia, że lekcje stają się dla nich znacznie bardziej atrakcyjne. Dodatkowo, uczniowie rozwijają swoje umiejętności techniczne, ucząc się obsługi drukarek i długopisów 3D.

Bohaterowie bajek I. Krasickiego  oraz symbole trenów J. Kochanowskiego wykonane długopisem 3D

 

Sztuczna inteligencja
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji znacznie ułatwiają tworzenie angażujących materiałów dydaktycznych do pracy z lekturami. Aplikacje takie jak Canva czy Copilot umożliwiają przygotowanie profesjonalnych ilustracji i wizualizacje postaci oraz wydarzeń, co ożywia omawiane utwory. Takie materiały sprawiają, że lekcje stają się bardziej dynamiczne, a interpretacja tekstów literackich jest dla uczniów łatwiejsza i bardziej wciągająca.
 
Materiały dostępne są TUTAJ i TUTAJ

Narzędzia TIK

W pracy z lekturą chętnie sięgamy także po różne narzędzia TIK, które szczególnie dobrze sprawdzają się w pracy z naszymi uczniami. Kreatywne aplikacje pomagają im lepiej przyswoić treść, oferując jednocześnie możliwość nauki w atrakcyjnej, dostosowanej do ich potrzeb formie. Dzięki temu uczniowie rozwijają umiejętności cyfrowe, są bardziej zmotywowani do pracy i angażują się w proces czytania na swój własny, indywidualny sposób.


Przykladowe narzędzia:


- Remixer - graficzne szablony do edycji - zobacz TUTAJ

- generator postaci znajdziesz TUTAJ


- szablony w Prezentacjach Google TUTAJ , TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ

 
 

- generator wiadomości TV - dostępny TUTAJ


STEAM
Jako nauczycielki, która chętnie sięgają po kreatywne metody, uwielbiamy pracować z lekturą w duchu  STEAM. Dzięki połączeniu nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki, możemy podejść do literatury w sposób, który angażuje ich na wielu poziomach i naprawdę pobudza wyobraźnię. Tworzymy modele miejsc z książek, projektujemy scenografie i ilustrujemy sceny, co sprawia, że fabuła ożywa na ich oczach. Widzimy, że uczniowie łatwiej zapamiętują szczegóły i lepiej rozumieją treść, bo mają szansę dosłownie dotknąć i zobaczyć to, o czym czytają. Praca projektowa uczy ich także współpracy i wzajemnego wspierania się, co jest bezcenne w klasie. Dzięki STEAM każda lektura staje się dla nich fascynującym doświadczeniem, które zapamiętują na długo.

Scena i postacie przygotowane do animacji ,,Świtezianki" A. Mickiewicza.

Podsumowując, różnorodne metody pracy z lekturą otwierają przed uczniami ze SPE nowe możliwości rozwoju i zrozumienia literatury. Dzięki zastosowaniu podejść takich jak STEAM, drama, wizualizacje czy mapy myśli, możemy dostosować lekcje do ich indywidualnych potrzeb i mocnych stron. Każda z tych metod wspiera ich zaangażowanie, buduje pewność siebie i sprawia, że lektura staje się dla nich bardziej przystępna i inspirująca. Praca z tekstem nie musi być tylko obowiązkiem – może stać się przestrzenią twórczości, odkrywania i współpracy. Wierzę, że dzięki takim metodom uczniowie lepiej rozumieją literaturę i czerpią więcej radości z czytania.


Więcej materiałów na zajęcia, propozycji ćwiczeń i przykładowej dokumentacji znajdziesz w naszych szkoleniach z materiałami. 


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz