Lektury dostępne dla każdego - sprawdzone metody pracy, które naprawdę działaj
Praca z lekturą w klasie, do której uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to dla nas nie tylko wyzwanie, ale także szansa na odkrywanie innowacyjnych i kreatywnych sposobów nauczania. Każdy uczeń wymaga indywidualnego wsparcia, by w pełni zrozumieć i docenić omawiane teksty.
Z naszego doświadczenia wynika, że odpowiednio dobrane metody mogą przekształcić lekcje w fascynującą i inspirującą podróż literacką, dostosowaną do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia. Chciałybyśmy podzielić się z Wami sprawdzonymi strategiami i metodami, które wdrażamy w swojej pracy, ilustrując je przykładami z zajęć oraz materiałami, które sama opracowałyśmy. Mamy nadzieję, że te propozycje będą dla Was przydatne i przyniosą pozytywne rezultaty również w Waszych klasach.
Wizualizacja
Uczniowie z SPE często łatwiej przyswajają treści, gdy są one zwizualizowane.Zamiast tradycyjnego streszczenia, można wykorzystać mapy myśli, które pomagają w zrozumieniu fabuły i relacji między postaciami.
Mapę myśli uczniowie mogą stworzyć w aplikacji Coggle, o której przeczytasz TUTAJ
Możliwość stworzenia plakatu czy komiksu na temat wybranych fragmentów lektury sprawia, że tekst staje się bardziej przystępny i interesujący.
Przykłady plakatów stworzonych w Canvie i namalowanych farbami.
Komiksy dostępne na ZPE w zakładce ,,Lektury dostepne" znajdziesz je TUTAJ
Metoda dramy
Wykorzystanie dramy to świetny sposób na zaangażowanie uczniów w świat lektury. Kiedy uczniowie wcielają się w bohaterów i odgrywają sceny, mogą lepiej poczuć emocje postaci i zastanowić się nad ich wyborami. Metoda dramy daje im też okazję, by trochę się poruszać i działać na lekcji, co sprawia, że zapamiętują więcej z omawianych treści. Ćwiczenia mogą być proste – scenki z krótkimi dialogami, improwizacje czy odgrywanie wybranych wydarzeń w grupach. Tego rodzaju aktywności rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji, a także sprawiają, że nawet trudniejsze teksty stają się bardziej przystępne.
Prezentacja bogów z mitologii greckiej
Akcje małego sabotażu - ,,Kamienie na szaniec" z wykorzystaniem zielonego ekranu.
Gry Gry, takie jak bingo lekturowe, quizy czy zabawy ze spinnerem, nie tylko ożywiają lekcję, ale także wzbudzają zdrową rywalizację. Uczniowie chętniej biorą udział w takich aktywnościach, a nauka staje się przyjemniejsza i bardziej angażująca.
PRZYKŁADY
Bingo do ,,Dziadów" A. Mickiewicza i ,,Trenów" J.Kochanowskiego
Quiy w formie kóła fortuny do sprawdzenia znajomości ,,Latarnika" dostępny jest TUTAJ
Karty do gry do ,,Dziadów" A.Mickiewicza i ,,Trenów" J.Kochanowskiego
Rysunkowe notatki
Sketchnotki, czyli graficzne notatki z pewnością ożywią lekturowe zajęcia. Uczniowie mogą bowiem w kreatywny sposób wizualizować kluczowe postacie i wydarzenia, co sprawia, że lektura staje się bardziej zrozumiała i łatwiej zapada w pamięć. To świetny sposób na rozwijanie ich kreatywności oraz dostosowywanie treści do indywidualnych potrzeb.
Animacje Wykorzystanie animacji zamienia lekcje w ekscytującą przygodę. Animacje nie tylko przyciągają uwagę uczniów, ale także pomagają zrozumieć kluczowe momenty w utworze. Tworzenie własnych animacji rozwija umiejętności cyfrowe i pozwala uczniom na dzielenie się swoimi pomysłami na temat lektury.
Animacja poklatkowa stworzona w apliacji StikBot Studio, o której przeczytasz TUTAJ
Animację w aplikacji mobilnej ChaterPix Kid obejrzysz TUTAJ
Programowanie i robotyka Wprowadzenie do pracy z lekturą elementów programowania oraz robotyki otwiera nowe możliwości. Uczniowie mogą programować roboty do odtwarzania scen z lektury, by lepiej zrozumieć jej treść.
Uczniowie mogą również tworzyć interaktywne gry inspirowane treścią utworu literackiego używając aplikacji Scratch.Tego rodzaju praktyczne podejście łączy technologię z literaturą, a także rozwija umiejętność logicznego myślenia.
Przykładowe instrukcje dla uczniów dostepnet sa TUTAJ i TUTAJ
Druk 3D
Wykorzystanie druku 3D i długopisów 3D w naszej klasie przynosi naprawdę ciekawe efekty. Uczniowie z zapałem tworzą modele postaci, przedmiotów związanych z lekturą. Widzę, jak bardzo angażują się w ten proces – praca z tymi technologiami sprawia, że lekcje stają się dla nich znacznie bardziej atrakcyjne. Dodatkowo, uczniowie rozwijają swoje umiejętności techniczne, ucząc się obsługi drukarek i długopisów 3D.
Bohaterowie bajek I. Krasickiego oraz symbole trenów J. Kochanowskiego wykonane długopisem 3D
Sztuczna inteligencja
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji znacznie ułatwiają tworzenie angażujących materiałów dydaktycznych do pracy z lekturami. Aplikacje takie jak Canva czy Copilot umożliwiają przygotowanie profesjonalnych ilustracji i wizualizacje postaci oraz wydarzeń, co ożywia omawiane utwory. Takie materiały sprawiają, że lekcje stają się bardziej dynamiczne, a interpretacja tekstów literackich jest dla uczniów łatwiejsza i bardziej wciągająca.
W pracy z lekturą chętnie sięgamy także po różne narzędzia TIK, które szczególnie dobrze sprawdzają się w pracy z naszymi uczniami. Kreatywne aplikacje pomagają im lepiej przyswoić treść, oferując jednocześnie możliwość nauki w atrakcyjnej, dostosowanej do ich potrzeb formie. Dzięki temu uczniowie rozwijają umiejętności cyfrowe, są bardziej zmotywowani do pracy i angażują się w proces czytania na swój własny, indywidualny sposób.
Przykladowe narzędzia:
- Remixer - graficzne szablony do edycji - zobacz TUTAJ
Jako nauczycielki, która chętnie sięgają po kreatywne metody, uwielbiamy pracować z lekturą w duchu STEAM. Dzięki połączeniu nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki, możemy podejść do literatury w sposób, który angażuje ich na wielu poziomach i naprawdę pobudza wyobraźnię. Tworzymy modele miejsc z książek, projektujemy scenografie i ilustrujemy sceny, co sprawia, że fabuła ożywa na ich oczach. Widzimy, że uczniowie łatwiej zapamiętują szczegóły i lepiej rozumieją treść, bo mają szansę dosłownie dotknąć i zobaczyć to, o czym czytają. Praca projektowa uczy ich także współpracy i wzajemnego wspierania się, co jest bezcenne w klasie. Dzięki STEAM każda lektura staje się dla nich fascynującym doświadczeniem, które zapamiętują na długo.
Scena i postacie przygotowane do animacji ,,Świtezianki" A. Mickiewicza.
Podsumowując, różnorodne metody pracy z lekturą otwierają przed uczniami ze SPE nowe możliwości rozwoju i zrozumienia literatury. Dzięki zastosowaniu podejść takich jak STEAM, drama, wizualizacje czy mapy myśli, możemy dostosować lekcje do ich indywidualnych potrzeb i mocnych stron. Każda z tych metod wspiera ich zaangażowanie, buduje pewność siebie i sprawia, że lektura staje się dla nich bardziej przystępna i inspirująca. Praca z tekstem nie musi być tylko obowiązkiem – może stać się przestrzenią twórczości, odkrywania i współpracy. Wierzę, że dzięki takim metodom uczniowie lepiej rozumieją literaturę i czerpią więcej radości z czytania.
Więcej materiałów na zajęcia, propozycji ćwiczeń i przykładowej dokumentacji znajdziesz w naszych szkoleniach z materiałami.
Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego. Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz