Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, jakie są rzeczywiste możliwości osób niepełnosprawnych intelektualnie? Jakie mają potrzeby i czy ich niższe możliwości poznawcze powodują, że nie mają zbyt dużych oczekiwań od siebie, od rówieśników i funkcjonowania w społeczeństwie? ? Czy zależy im na sukcesie i poczuciu sprawstwa?
Oczywiście, jakość ich życia jest najczęściej konsekwencją warunków stworzonych im przez innych ludzi- rodziców, rodzeństwo czy nauczycieli. Ale czy to uprawnia nas dorosłych do decydowania i narzucania sposobów aktywności, organizacji dnia, tego w co się ubiorą w danym dniu, albo co zjedzą na śniadanie?
Oczywiście, że nie i dlatego jeśli tylko ich możliwości intelektualne na to pozwalają, zawsze powinniśmy dawać wybór i przestrzeń do rozwoju na miarę potrzeb i zasobów. Nawet najmniejszy aspekt życia, o którym mogą decydować, współdecydować i planować może znacząco poprawić ich samopoczucie, poczucie własnej wartości, godności, ich jakość życia, a tym samym poczucie sprawstwa.
Co zatem możemy zrobić, aby osoby niepełnosprawne miały szansę na godny rozwój, współdziałanie i bycie potrzebnym?
- Nie przejmujmy za nich inicjatywy w każdym obszarze ich funkcjonowania, nawet jeśli zrobią coś wolniej niż my, mniej dokładnie, to robią to sami, co z` pewnością przełoży się na wzrost ich poczucia wartości, bycia dla kogoś ważnym i komuś potrzebnym.
- Nagradzajmy nawet za najmniejszy sukces(słownie, gestem, postawą ciała, uśmiechem....).
- Doceniajmy każdą inicjatywę, zaangażowanie i wysiłek włożony w wykonywane zadanie.
- Pomagajmy w rozpoznawaniu mocnych stron i predyspozycji, które można wykorzystać do aktywizacji.
- Stwarzajmy możliwości i przestrzeń do inicjatywności i aktywności tych osób.
- Prowokujmy sytuacje do aktywizacji osób z niepełnosprawnościami.
- Przydzielajmy obowiązki domowe, z którymi sobie poradzą, a tym samym osiągną poczucie przynależności do rodziny.
- Za zgodą osoby z niepełnosprawnościami możemy przygotować proste instrukcje, plany aktywności, szablony, czy zestaw wskazówek, które będą pomoce w wykonywaniu np. obowiązków domowych.
- Zacznijmy od najprostszych aktywności, które są im znane i z którymi nie będą mieli problemu, a tym samym nie zniechęcą do działania.
- Dostosowujmy aktywności mimo niższych kompetencji i niższego potencjału, do wieku osoby niepełnosprawnej intelektualnie, tak by nie infantylizować jeszcze mocniej ich funkcjonowania.
- Pozwólmy na kontakty z rówieśnikami, z rodziną, pozwalając chociażby na zapraszanie znajomych na ważne w ich życiu wydarzenia, takie jak urodziny czy imieniny.
- Pozwalajmy na udział tych osób w różnych inicjatywach i wydarzeniach lokalnych, chociaż jak wiemy niestety świadomość w zakresie potrzeb tych osób w społeczeństwie jest niska, ale naszym zadaniem jest ich uświadamianie.
- Pozwólmy na aktywizację zawodową mimo wielu dysfunkcji i trudności w funkcjonowaniu. W aktywizacji tych osób nie chodzi o same pieniądze i możliwość zarabiania, ale często o samą możliwość wyjścia z domu i świadomość, że są komuś potrzebni. To wpływa znacząco na postawy życiowe, emocje, zdrowie psychiczne i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnościami.
- Twórzmy przestrzenie do rozwoju zainteresowań i pasji. Takie osoby mają swoje mocne strony, które umiejętnie rozpoznane i rozwijane mogą stać się nie tylko źródłem dochodów, ale przede wszystkim pozytywnym nastawieniem do życia i przełożyć się na zdrowie psychiczne.
Przykłady takich kawiarenek i aktywizacji osób niepełnosprawnych TUTAJ
Opracowałyśmy pakiet 24 kart pracy do wykorzystania podczas zajęć z wychowawcą oraz podczas zajęć rewalidacyjnych i w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz