Zajęcia rewalidacyjne to niezwykle ważne i potrzebne wsparcie dla uczniów z niepełnosprawnościami.
Celem zajęć rewalidacyjnych jest:
- stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniom z utrudnieniami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości,
 - wspomaganie efektywności uczenia się poprzez korygowanie odchyleń od normy, wyrównywanie braków w opanowaniu programu nauczania oraz eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń, w tym również zaburzeń zachowania,‹
 - rozwijanie funkcji językowych i spostrzeżeniowych i wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych, motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami, czyli integracji percepcyjno motorycznej,‹
 - stymulacja rozwoju i korekta zaburzonych procesów poznawczych warunkujących uczenie się,
 - stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze. Niwelowanie dysfunkcji utrudniających uczenie się i funkcjonowanie oraz uzupełnianie deficytów.
 
- Diagnoza potrzeb ucznia
 
- Ustalenie rodzaju i celów zajęć
 
- Planowanie indywidualnego programu rewalidacji (IPR)
 
- Współpraca z zespołem nauczycieli i specjalistów
 
- Monitorowanie postępów i elastyczne dostosowanie planu
 
- Zajęcia rewalidacyjne powinny być prowadzone za pomocą metod aktywizujących ucznia.
 - Warto przygotowywać na te zajęcia spersonalizowane pomoce dydaktyczne.
 
- Najskuteczniejsze są działania praktyczne, w centrum których jest uczeń.
 - Warto wykorzystywać TIK podczas zajęć.
 - Podczas tych zajęć można realizować działania w formie projektów i innowacji pedagogicznej.
 
- Multisensoryczne podejście do nauki - integracja różnych zmysłów (dotyk, wzrok, słuch) w procesie uczenia się, aby wspierać rozwój dzieci z trudnościami sensorycznymi.
 - Pacynkowy rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych - programy wspierające rozwój empatii, samoświadomości oraz umiejętności komunikacyjnych za pomocą pacynek wykonanych przez dzieci.
 - Technologie wspierające rewalidację - wykorzystanie aplikacji, gier edukacyjnych i sprzętu multimedialnego w procesie terapii.
 - Arteterapia i muzykoterapia - wprowadzenie zajęć terapeutycznych z zakresu sztuki i muzyki, które pomagają w rozwoju emocjonalnym i komunikacyjnym.
 - Kolorowa integracja sensoryczna - projekty wspierające dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego poprzez ćwiczenia i aktywności rozwijające zdolności motoryczne poprzez wykorzystanie kolorowych wstążek, mas sensorycznych, farb itd.
 - Wspieranie umiejętności komunikacyjnych poprzez AAC (Augmentative and Alternative Communication) - wprowadzenie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji dla dzieci z trudnościami w mówieniu.
 - Edukacja przyrodnicza w plenerze - wykorzystanie środowiska naturalnego do polisensorycznego poznawania świata, nauki i terapii, rozwijanie wrażliwości ekologicznej i umiejętności obserwacji.
 - Programy wsparcia dla dzieci z autyzmem - Schematy i szablony w rozwijaniu samodzielności ucznia ze spektrum autyzmu.
 - STEAM w terapii dzieci ze spektrum- terapia poprzez praktyczne działanie i przygotowywanie przez dzieci pomocy dydaktycznych.
 - Kreatywne techniki pamięciowe - wprowadzanie zabaw pamięciowych i technik ułatwiających zapamiętywanie treści przez dzieci z trudnościami w nauce.
 - Terapia kognitywno-behawioralna dla dzieci - wprowadzenie elementów CBT w pracy z dziećmi mającymi trudności emocjonalne lub z zaburzeniami zachowania.
 - Projekt edukacyjny: "Mały ogrodnik" - stworzenie ogródka przedszkolnego lub szkolnego, gdzie dzieci uczą się odpowiedzialności, współpracy i cierpliwości.
 - Biblioterapia - wykorzystanie literatury w pracy z dziećmi, by wspierać rozwój emocjonalny, kształtować postawy i umiejętności społeczne.
 - Programy wspierające umiejętności samodzielnego funkcjonowania - nauka codziennych czynności życiowych, takich jak ubieranie się, jedzenie, higiena osobista.
 - Zajęcia dramowe i odgrywanie ról - wykorzystanie technik teatralnych do rozwijania umiejętności społecznych i wyrażania emocji.
 - Zastosowanie elementów mindfulness - wprowadzenie technik uważności, które pomagają dzieciom radzić sobie ze stresem i emocjami.
 - Twórcze pisanie i opowiadanie historii - rozwijanie umiejętności językowych i wyobraźni poprzez tworzenie własnych opowiadań i bajek z wykorzystaniem animacji.
 
- Indywidualne podejście: Każdy uczeń jest inny, dlatego niezwykle ważne jest dostosowanie metod i materiałów do indywidualnych potrzeb. Zrozumienie specyficznych trudności ucznia i dobór odpowiednich strategii dydaktycznych są kluczem do sukcesu.
 
- Stała komunikacja i współpraca z rodzicami: Rodzice są cennym źródłem informacji na temat swoich dzieci. Regularne spotkania i rozmowy pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby ucznia oraz wspólnie ustalić najlepsze strategie wsparcia. Warto także informować rodziców o postępach i trudnościach dziecka.
 
- Motywowanie uczniów: Rewalidacja może być trudnym procesem, dlatego ważne jest, aby uczniowie czuli się zmotywowani i doceniani. Celebrujcie małe sukcesy, pokazując, że każda poprawa jest krokiem naprzód. Wzmacnia to poczucie własnej wartości ucznia i zachęca do dalszej pracy.
 
- Elastyczność w podejściu: Zajęcia rewalidacyjne powinny być elastyczne i dostosowywane na bieżąco do potrzeb ucznia. Nauczyciel powinien być gotowy do modyfikowania planów i metod w zależności od postępów ucznia lub pojawiających się trudności.
 
- Kreatywność w wyborze metod i narzędzi: W pracy rewalidacyjnej warto
 - wykorzystywać różnorodne metody, takie jak gry dydaktyczne, praca z wykorzystaniem multimediów czy zajęcia w formie warsztatów. Dzięki temu zajęcia będą bardziej angażujące i skuteczne.
 
- Tworzenie przyjaznej atmosfery: Zajęcia rewalidacyjne powinny odbywać się w spokojnej, bezpiecznej atmosferze, w której uczeń czuje się akceptowany. To pomaga w budowaniu zaufania i sprzyja efektywnej pracy.
 
- Cierpliwość i wyrozumiałość: Postępy w rewalidacji mogą być powolne, a niektóre zadania mogą wymagać wielokrotnego powtarzania. Cierpliwość i wyrozumiałość to niezbędne cechy, które pozwalają utrzymać pozytywną dynamikę pracy z uczniem.
 
- Stałe doskonalenie się: Warto regularnie podnosić swoje kwalifikacje, uczestniczyć w szkoleniach i konferencjach, aby być na bieżąco z najnowszymi metodami pracy rewalidacyjnej. To pozwoli na skuteczniejsze wsparcie uczniów i lepsze rezultaty w pracy dydaktycznej.
 
Czas trwania zajęć rewalidacyjnych w szkole i przedszkolu
Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut (§ 10 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli). W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.
Zgodnie z § 9 ust. 2 przywołanego rozporządzenia czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
- z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut;
 - z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
 
Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie

Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
 - przykładowych wpisów do dziennika,
 - przykładowych ćwiczeń,
 - oceny efektywności,
 - gotowych zadań.
 
![]()  | ![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 
- programu zajęć,
 - przykładowych wpisów do dziennika,
 - przykładowych ćwiczeń,
 - oceny efektywności,
 - gotowych zadań.
 
![]()  | ![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 
![]()  | ![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 
![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 
![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 
![]()  | ![]()  | 
| Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | 

%20(1).jpg)
.jpg)
.png)
.png)



.jpg)
.jpg)













.png)




















.png)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz