SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

niedziela, 16 lutego 2025

Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami uczniów, w tym uczniów ze SPE?



Trudne zachowania uczniów, zwłaszcza tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), stanowią wyzwanie dla nauczycieli i wychowawców. Właściwa reakcja na takie zachowania oraz ich skuteczne minimalizowanie mogą znacząco poprawić jakość pracy w klasie oraz dobrostan uczniów.

1. Czym są trudne zachowania?

Trudne zachowania to wszelkie działania ucznia, które zakłócają proces dydaktyczny, utrudniają współpracę, powodują dyskomfort u innych uczniów i nauczycieli lub wpływają na bezpieczeństwo. Zachowanie trudne ma zawsze jakąś funkcję. Wśród nich wyróżniamy:

  • Agresję fizyczną (uderzanie, popychanie, niszczenie przedmiotów),

  • Agresję werbalną (krzyk, obraźliwe słowa, groźby),

  • Autoagresję (samookaleczenia, uderzanie głową w ścianę, gryzienie siebie),

  • Bunt i odmowę współpracy (ignorowanie poleceń, odmawianie udziału w zajęciach),

  • Wycofanie społeczne (unikanie kontaktu, brak reakcji na pytania),

  • Stereotypie ruchowe (np. machanie rękami, kołysanie się, ciągłe powtarzanie fraz bez znaczenia komunikacyjnego),

  • Nagłe wybuchy emocjonalne (płacz, krzyk, frustracja bez widocznej przyczyny).

2. Przyczyny trudnych zachowań







Grafikę opracował Mateusz Łysek z grupy Belfry bazgrolą



Zachowania trudne mogą mieć różne źródła, często związane ze SPE ucznia:

  • Trudności w komunikacji – brak umiejętności wyrażania emocji, potrzeb i myśli, pytania o ważne rzeczy, ale także dzielenie się tym co cieszy, boli, raduje,

  • Przeciążenie sensoryczne – nadmierna ilość bodźców (hałas, światło, zapachy dotyk),

  • Lęk, stres, niepokój i brak cierpliwości – niepewność związana z nowymi sytuacjami, testami, zmianami w harmonogramie, ekspresowe wykonanie zadań i nudzenie się, ale także niepokój wywołany ze zbyt duża ilością zadań



Wykorzystaj szablony i schematy- TUTAJ




  • Deficyty w zakresie funkcjonowania społecznego – brak umiejętności odczytywania norm społecznych,

  • Niezaspokojone potrzeby fizyczne – głód, zmęczenie, brak ruchu,

  • Nieumiejętność radzenia sobie z emocjami – uczniowie mogą nie znać strategii regulacji emocjonalnej,

  • Nieodpowiednie reakcje dorosłych – zbyt surowa dyscyplina lub brak konsekwencji.

  • Zachowania ucieczkowe- to reakcje, w których osoba unika lub wycofuje się z sytuacji, która wydaje się dla niej trudna, stresująca lub niekomfortowa. Mogą objawiać się fizycznym oddaleniem, unikiem kontaktu wzrokowego, zmianą tematu rozmowy lub wycofaniem się z wykonywanego zadania.

  • Dostęp do ulubionych przedmiotów- Trudne zachowanie związane z dostępem do ulubionych przedmiotów polega na wyrażaniu frustracji, złości lub nieodpowiednich reakcji w sytuacji, gdy osoba nie może otrzymać lub korzystać z pożądanej rzeczy. Może przejawiać się np. krzykiem, płaczem, uporem, a nawet agresją, jeśli przedmiot nie jest dostępny natychmiast lub zgodnie z jej oczekiwaniami.

  • Brak dostosowań do wymagań edukacyjnych i niewłaściwe ocenianie- zadania są zbyt trudne, jest ich zbyt dużo, tempo pracy niedostosowane do potrzeb uczniów i nieadekwatnie dobraliśmy narzędzia sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności.

O dostosowaniach przeczytasz TUTAJ





O ocenianiu uczniów ze SPE przeczytasz TUTAJ



3. Jak minimalizować bodźce wywołujące trudne zachowania?

Aby zapobiegać występowaniu trudnych zachowań, warto:

  • Zapewnić przewidywalność – stosować stały harmonogram, sygnalizować zmiany,

  • Dostosować środowisko – ograniczyć hałas, stworzyć przestrzeń do wyciszenia,

  • Stosować komunikację wizualną – używać piktogramów, planów dnia,

  • Nauczyć strategii samoregulacji – ćwiczyć techniki oddechowe, wprowadzić przerwy sensoryczne,

  • Uwzględnić potrzeby sensoryczne – zapewnić uczniowi dostęp do np. gumy sensorycznej, piłek antystresowych,

  • Wykorzystywać poczekajki- zająć wolny czas dodatkowymi, lubianymi przez ucznia zadaniami,

Wykorzystaj poczekajki- TUTAJ

  • Motywować pozytywnie – chwalić dobre zachowania, zamiast skupiać się na błędach.



4. Jak reagować na trudne zachowania?

Gdy trudne zachowanie już się pojawi, ważne jest, aby:

  • Zachować spokój – dorosły powinien być opanowany, aby nie eskalować sytuacji,

  • Nie wdawać się w konfrontację – unikać długich dyskusji, szczególnie gdy uczeń jest rozemocjonowany,

  • Stosować techniki deeskalacji – np. spokojny ton głosu, ograniczenie liczby bodźców,

  • Zapewnić uczniowi przestrzeń – umożliwić wyciszenie się w bezpiecznym miejscu,

  • Zastosować prostą i jasną komunikację – krótkie zdania, neutralny ton głosu.

  • Zastosować krótkie, konkretne komunikaty – np. „Widzę, że jesteś zdenerwowany, spróbujmy się uspokoić.”

  • Omówić sytuację po jej zakończeniu – gdy emocje opadną, porozmawiać z uczniem o tym, co się stało, jak można było inaczej zareagować.

  • Zastosować konsekwencje zgodnie z ustalonymi zasadami – ale w sposób adekwatny i proporcjonalny do sytuacji.

  • Nie wzmacniać i nie nagradzać trudnego zachowania – nie spełniać żądań wynikających z trudnego zachowania, ale wskazywać akceptowalne sposoby ich wyrażania.


5. Jakie konsekwencje wyciągać?

Konsekwencje powinny być dostosowane do wieku i możliwości ucznia:

  • Naturalne konsekwencje – np. jeśli uczeń zniszczył pracę kolegi, pomaga w jej odbudowaniu,

  • Konsekwencje edukacyjne – rozmowa na temat wpływu zachowania na innych,

  • Konsekwencje czasowe – np. „Chwilę odpoczniesz, zanim wrócisz do zadania”,

  • Wzmacnianie pozytywnych zachowań – nagradzanie prób samoregulacji.

6. Jak zapobiegać trudnym zachowaniom w przyszłości?

  • Analizować i nie dopuszczać do sytuacji trudnych – prowadzić obserwacje, wyciągać wnioski, uczyć przekierowywania uwagi ucznia na inne rzeczy, wdrażać trening zastępowania agresji.

  • Jasne zasady i struktura – przypomnij uczniom reguły i konsekwencje ich przestrzegania.
  • Dostosowanie zadań – upewnij się, że poziom trudności jest adekwatny do możliwości ucznia.
  • Przewidywanie i zapowiadanie zmian – informuj o zmianach w planie lekcji, aby uczeń miał czas na adaptację.

  • Stosować strategię wzmocnienia pozytywnego – doceniać wysiłek ucznia, wdrożyć system motywacyjny i wzmocnienia pozytywne.

  • Odwrócić komunikaty- o trudnych rzeczach można mówić konstruktywnie bez wykluczania i stygmatyzowania.

  • Alternatywne sposoby komunikacji – umożliw uczniowi wyrażanie potrzeb w sposób akceptowalny (np. gesty, karty z symbolami).

  • Wdrażać techniki relaksacyjne – np. ćwiczenia oddechowe, mindfulness, piłeczki gniotki,

  • Pracować nad kompetencjami społecznymi – treningi umiejętności społecznych, ale także przy każdej nadążającej się sytuacji, inicjować takie sytuacje i modelować właściwe zachowania,

  • Dbać o dobrą relację z uczniem – budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.

  • Zapewnienie przerw sensorycznych lub ruchowych – daj uczniowi możliwość krótkiego odpoczynku, np. ruchowego lub sensorycznego.


O zachowaniach trudnych i materiały do pracy z uczniem ze spektrum autyzmu przeczytasz tutaj




Trudne zachowania uczniów, w tym tych ze SPE, wymagają świadomego podejścia, empatii i odpowiednich strategii. Kluczem jest profilaktyka – minimalizowanie bodźców wywołujących trudne zachowania oraz wzmacnianie pozytywnych strategii radzenia sobie. Gdy trudne zachowanie już wystąpi, warto reagować spokojnie, konsekwentnie i z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb ucznia. Dzięki temu możliwe jest budowanie bezpiecznej i sprzyjającej nauce atmosfery w klasie.


Jeśli chcesz wiedzieć więcej i nauczyć się radzić z zachowania trudnymi dzieci zamów szkolenie Rady Pedagogicznej.

Zamów szkolenie Rady Pedagogicznej, a przygotujemy Ciebie do efektywnej pracy z uczniami ze SPE i współpracy z nauczycielami.







Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji




Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz