Każdy nauczyciel dostosowuje wymagania do indywidualnych możliwości każdego ucznia.
Po co tworzymy dostosowania?
Dostosowania edukacyjne to kluczowy element indywidualizacji nauczania, który zapewnia każdemu uczniowi równe szanse na rozwój i osiągnięcie sukcesu edukacyjnego. Tworzymy je, aby:
✅ Zniwelować bariery w nauce – różni uczniowie mają odmienne potrzeby wynikające z trudności takich jak dysleksja, ADHD, spektrum autyzmu, mutyzm wybiórczy, afazja czy niepełnosprawność intelektualna. Dzięki dostosowaniom mogą przyswajać wiedzę w sposób dla nich odpowiedni.
✅ Zapewnić sprawiedliwość, a nie wyrównywać wyniki – nie chodzi o obniżenie poziomu, ale o stworzenie warunków, które pozwolą uczniowi pokazać jego realne umiejętności i potencjał.
✅ Dostosować metody pracy do możliwości ucznia – np. dla uczniów z dysleksją więcej materiałów w formie audiobooków, zadania z lukami, dla uczniów z ADHD krótsze, konkretne zadania, a dla uczniów z mutyzmem wybiórczym możliwość wyrażania wiedzy w inny sposób niż przez wypowiedź ustną.
✅ Zbudować pozytywne doświadczenia edukacyjne – frustracja, stres i niepowodzenia mogą prowadzić do wycofania się ucznia z nauki. Dostosowania pomagają w zwiększeniu motywacji i rozwijaniu poczucia sprawczości.
✅ Zapobiegać wtórnym trudnościom emocjonalnym i społecznym i zachowaniom trudnym, w tym agresywnym – brak dostosowań może prowadzić do obniżenia samooceny, poczucia niesprawiedliwości, a nawet wykluczenia z grupy rówieśniczej, co jest przyczyną np. zachowań trudnych.
Dostosowania to nie przywilej, ale element równości i wsparcia w edukacji!
Główne obszary dostosowań
📌 Metody, formy pracy i środki dydaktyczne
✅ Zróżnicowane sposoby realizacji treści – np. materiały wizualne dla uczniów z dysleksją, krótkie instrukcje dla uczniów z ADHD.
✅ Dopasowanie metody do ucznia, nie odwrotnie – np. dla uczniów ze spektrum autyzmu unikanie nadmiernych bodźców, wykorzystywanie elementów terapii behawioralnej, wdrożenie treningu zastępowania agresji itd.
✅ Ułatwienia technologiczne – audiobooki, edytory tekstu zamiast pisania ręcznego.
📌 Organizacja nauczania
✅ Ograniczenie dystraktorów – dla uczniów z ADHD miejsce z dala od okna i drzwi.
✅ Możliwość pracy w małych grupach lub indywidualnie – np. dla uczniów z mutyzmem wybiórczym.
✅ Dostosowanie podręczników i materiałów – np. proste instrukcje dla uczniów z afazją.
✅ Możliwość skorzystania z wsparcia nauczyciela współorganizującego kształcenie.
O instrukcjach i szablonach przeczytasz TUTAJ
📌 Zasady pracy
✅ Stopniowanie trudności – np. dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną mniejsze porcje materiału.
✅ Kompensacja i korekcja – np. dla uczniów z dysleksją wydłużony czas na zadania pisemne.
✅ Indywidualizacja – różne formy wyrażania wiedzy (np. nagrania audio zamiast pisemnych odpowiedzi).
📌 Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności
✅ Egzaminy ustne zamiast pisemnych dla uczniów z afazją.
✅ Wykorzystanie alternatywnych form – projekty, infografiki, prezentacje.
✅ Zadania otwarte zamiast testów wielokrotnego wyboru dla uczniów z Ukrainy, którzy jeszcze uczą się języka.
O ocenianiu uczniów ze SPE przeczytasz TUTAJ i TUTAJ
Przykłady dostosowań do wymagań edukacyjnych w pracy z uczniami w spektrum autyzmu
Kompleksowe wsparcie dla nauczycieli w kontekście dostosowań wymagań edukacyjnych. Przykłady dostosowań dla uczniów z opinią i orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Szkolenie oraz materiały do pracy z uczniem ze spektrum autyzmu znajdziesz TUTAJ
Skorzystaj ze szkolenia Rady Pedagogicznej

Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?
Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.
Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.
E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie

Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz