SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

sobota, 26 lipca 2025

WSZYSTKO O ZAJĘCIACH ROZWIJAJĄCYCH KOMPETENCJE EMOCJONALNO-SPOŁECZNE


 Dlaczego rozwijanie kompetencji emocjonalno‑społecznych u uczniów jest dziś kluczowe?

Współczesna szkoła coraz częściej staje przed wyzwaniem: nauczyć nie tylko w zakresie wiedzy, ale także w sferze emocji, relacji i współpracy. Uczniowie potrzebują umiejętności, które:

  • pozwalają rozpoznawać, nazywać i kontrolować własne emocje,

  • odczytywać sygnały emocjonalne innych osób (mimika, postawa ciała, gest),

  • reagować adekwatnie społecznie — komunikować się asertywnie, radzić sobie w konfliktach.
     
    Brak tych kompetencji prowadzi do trudności: wycofania, lęków, zachowań impulsywnych, trudności w grupie i napięć relacyjnych. Często wynika to z braku indywidualizacji i wsparcia — bez odpowiednich dostosowań, uczniowie ze SPE (np. z ADHD, autyzmem, dysleksją) mają większe ryzyko wtórnych trudności emocjonalnych lub nawet agresji.

  • O tym jak rozmawiać o szczęściu przeczytasz TUTAJ

Trudności uczniów – skąd wynikają?

  • Problemy ze świadomym rozpoznawaniem emocji nie potrafią nazwać swoich uczuć ani odgadnąć emocji innych.
  • Brak umiejętności komunikacji społecznej trudność w proszeniu o pomoc, odmawianiu, wyrażaniu krytyki i przyjmowaniu informacji zwrotnej. 

O rozwijaniu kompetencji emocjonalno- społecznych przeczytasz TUTAJ

  • Ograniczone doświadczanie współpracy grupowej – nie wiedzą, jak współdziałać, pełnić role, respektować zasady pracy zespołu.
O pracy w grupach przeczytasz TUTAJ

  • Brak naturalnych okazji do ćwiczenia – emocje są rzadko poruszane „na co dzień”, a nie tylko w dedykowanych zajęciach

Jak nauczyciele mogą wspierać rozwój tych kompetencji codziennie – nie tylko na TUS?

Podczas zajęć lekcyjnych

  • Wprowadzenie prostych ćwiczeń: na początku lekcji uczniowie rysują/emotki swoje emocje i opisują, co je wywołało.

  • Zadania grupowe projektowe z wyraźnym podziałem ról: lider, sekretarz, prezentujący, osoba pilnująca czasu. Dzięki temu uczą się odpowiedzialności i współpracy.

Na przerwach i podczas integracji

  • Emotikony z drukarki 3D lub z długopisu 3D – uczniowie tworzą buźki, potem rozpoznają emocję, naśladują ją, opowiadają o sytuacjach z nią związanych i odgrywają krótkie scenki społeczne 

O tym jak wykorzystać druk 3D przeczytasz TUTAJ
  • Kostki emocji – technologia TUS z kostkami: rzuć kostką i zapisz/narysuj wyrzuconą emocję, przypomnij sytuację, w której ją odczułeś, opowiedz, jak byś zareagował,

  • Rozmawiają ze sobą, rozwiązują problemy.

O kostkach emocji w 3D przeczytasz TUTAJ

W ramach projektów klasowo‑szkolnych

  • Realizacja mini‑projektów z narracyjnymi i komunikacyjnymi kostkami (np. walentynkowe kostki narracyjne): losując ilustrację, wymyślają historię, opowiadają jak bohater mógłby okazać empatię, kończą niedokończone zdania („Dobry kolega to ktoś, kto…”), co wzmacnia refleksję i empatię.

Walentynkowe kostki- przeczytaj TUTAJ
  • Tworzenie kolaży, animacji, komiksów z wykorzystaniem projektów 3D: uczniowie wyrażają wartości społeczne, opowiadają historie, współtworzą – tak jak przy animacji „Razem lepiej”.

Konkretnie: Ćwiczenia i zabawy do wdrożenia

1. Kości emocji (kostki emocji TUS)

  • Rzucasz kostką: losujesz emocję.

  • Zadania: narysuj emocję, nazwij ją, opowiedz sytuację z nią związaną, wybierz zdjęcie lub emotkę pasującą.

2. Tworzenie i użycie emotek z długopisu 3D

  • Uczniowie rysują i drukują własne emotki.

  • Ćwiczenia: zgadnij emocję, naśladuj ją, opowiedz o sytuacji, rozegraj scenkę, odczytaj emocje innych przez mimikę i postawę ciała.

O sytuacjach kryzysowych przeczytasz TUTAJ

3. Kostki narracyjne i komunikacyjne (np. walentynkowe)

  • Gra: losujesz grafikę i opowiadasz historię empatyczną (narracyjna kostka) lub wypowiedź postaci (komunikacyjna).

  • Dodatkowo: nieukończone zdania („Kiedy widzę, że ktoś jest smutny…”), refleksja w grupie.

O kostkach narracyjnych przeczytasz TUTAJ

4. Praca w grupach z rolami

  • Przy projektach: każda grupa działa z rolami: lider, sekretarz, prezenter, kontroler czasu, wsparcie.

  • Po zakończeniu: wspólne omówienie mocnych stron i wyzwań – zarówno zawodowych, jak i interpersonalnych.

5. Zabawy typu „dymki komiksowe” i plener emocji

  • Uczniowie wcześniej wypisują, co dla nich oznacza szczęście, emocje.

  • W plenerze (lub na przerwie): przyczepiają dymki i emotki w różnych miejscach: pod tablicą, na drzewie – tworzą ścieżkę emocji i rozmawiają.

  • Zdjęcia potem kierują do kolejnych prac cyfrowych (np. w aplikacji Pizap), kreatywnych kolaży i gazetki klasowej 

Karty do określania emocji pobierz TUTAJ

Codzienna praca z emocjonalno‑społecznymi kompetencjami uczniów nie oznacza tylko specjalnych zajęć „TUS”. Wystarczy:

  • integrować krótkie ćwiczenia emocjonalne podczas lekcji,

  • wykorzystywać przerwy jako przestrzeń do refleksji i zabawy,

  • realizować projekty, w których uczniowie ćwiczą rolę w grupie i empatię,

  • korzystać z kreatywnych narzędzi (kostki, emotki, długopisy 3D, grafiki AI).

Każda z powyższych propozycji pomaga: rozpoznać emocje, ćwiczyć komunikację, budować więzi, rozwijać poczucie własnej wartości i sprawstwa, uczyć asertywności i współpracy. To nie tylko praca terapeutyczna – to element codziennego szkolnego życia, który buduje bardziej świadome, empatyczne i współdziałające pokolenie.

Więcej o rozwijaniu kompetencji emocjonalno-społecznych i TUS przeczytasz TUTAJ




ZAJĘCI A ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE EMOCJONALNO- SPOŁECZNE

☺️ Prowadzisz zajęcia z pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w ramach rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych?

☺️ Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania i prowadzenia tych zajęć?

☺️ Skorzystaj z naszej teczki. To kompleksowe wsparcie.

ZAWARTOŚĆ TECZKI:
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Wskazówki i wybrane aktywności.
3. Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
5. Przykładowe wpisy do dziennika.
6. Ocena efektywności.
7. Przegląd wybranych metod aktywizujących.
Ilość stron: 54
E-book w formacie PDF

E-book zakupisz TUTAJ




ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ


Prowadzisz zajęcia w zakresie rozwijania umiejętności uczenia się? 
Potrzebujesz wskazówek i wsparcia w organizacji tych zajęć? 
Polecamy nasz e-obok.


1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Wybrane strategie uczenia się.
3. Propozycja ćwiczeń.
4. Program zajęć rozwijających umiejętność uczenia się.
5. Przykładowe wpisy do dziennika.
6. Ocena efektywności.
7. Przegląd wybranych metod aktywizujących.






<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<


Prowadzisz zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu lub szkole? 

Szukasz kompleksowego wsparcia?
Mamy dla Was teczkę z materiałami, przykładową dokumentacją, ćwiczeniami i kartami pracy! 
ZAWARTOŚĆ TECZKI:
1. Organizacja zajęć rewalidacyjnych.
2. Programy zajęć rewalidacyjnych.
3. Przykładowe wpisy do dziennika zajęć rewalidacyjnych
4. Ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych.
5. Propozycja ćwiczeń i zabaw.
6. Generatory do tworzenia kart pracy.
7. Karty pracy.
Ilość stron: 220
E-book w formacie PDF

Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu i szkole podstawowej dostępny TUTAJ
 





Zajęcia rewalidacyjne w szkole ponadpodstawowej dostępny TUTAJ



Niezbędne informacje, dokumenty i druki związane z awansem zawodowym dyrektorzy szkół i placówek znajdą w naszych materiałach. Są one dostępne TUTAJ

Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.


Materiały możesz kupić TUTAJ



Szczególnie polecamy przykładowe pytania i przykłady problemów do rozwiązania w oparciu o przepisy prawa. 















Informacje o pracy pedagoga specjalnego i dokumentacji, dzienniku pedagoga specjalnego oraz w dziennikach zajęć rewalidacyjnych i zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej znajdują się w naszej TECZCE PEDAGOGA SPECJALNEGO nr 3.


Wszystkie dokumenty podsumowujące pracę z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (w tym sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego) znajdziesz w naszej teczce nr 4 - Sprawozdania. 

Teczka dostępna jest tutaj


Na naszej platformie znajduje się przykładowe sprawozdanie nauczyciela współorganizującego.

Zachęcamy do jego zakupu.

ZAKUPISZ TUTAJ


Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań, zabaw i gier podczas zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej , a także w ramach zajęć rewalidacyjnych zakup naszą teczkę cz. II. Znajdziesz w niej ponadto generatory do tworzenia kart pracy oraz gotowe karty pracy.


ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.
✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 3  Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.
✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.

TECZKĘ  CZ. II ZAKUPISZ TUTAJ I TUTAJ

Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!


W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I


TECZKA ZAWIERA:
🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,
🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,
🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,
🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych, 
🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,
🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,
🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.


TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ



🟥 Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.

Szkolenie na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych znajdują się TUTAJ



Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ







Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ











NASZE MATERIAŁY


PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA

















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz