Wielu z nas zastanawia się nad tym, czy akcentować w szkole walentynki. Niektórzy podchodzą do tematu entuzjastycznie, inni krytykują, uznając, że to całkowicie zbyteczny temat.
Każdy ma prawo do swojej opinii. Nasza jest taka, że szkoła nie funkcjonuje w izolacji. Do szkoły przychodzą uczniowie, którzy z tematem spotykają się w swoich domach i w przestrzeniach publicznych. Często dopytują, chcą organizować takie wydarzenia w szkole, przynoszą upominki dla swoich koleżanek i kolegów.
Dlatego warto ten czas wykorzystać do rozwijania kompetencji emocjonalno- społecznych, do naturalnego, spontanicznego i niekreowanego TUS- Treningu Umiejętności Społecznych. Podczas walentynek nie musimy rozmawiać tylko i wyłącznie o miłości, chociaż to bardzo ważny i piękny temat, ale o szacunku do innych osób, empatii, wdzięczności, sympatii, przyjaźni i koleżeństwa.
W tym obszarze mieści się mnóstwo zagadnień, emocji i postaw, które mogą stać się motywem walentynkowych obchodów. Wszystkie te elementy są składowymi zajęć, w ramach których możemy rozwijać kompetencje emocjonalno- społeczne. Możemy integrować uczniów, stwarzać przestrzeń do rozwijania relacji itd.
To bardzo dobry moment do włączania uczniów, w szkolne inicjatywy, w tym także uczniów ze SPE.
Propozycja walentynkowych aktywności:
1. Chmura wyrazowa ze skojarzeniami z miłością i przyjaźnią. Taką chmurę możecie wygenerować na stronie TUTAJ
2. Komiks z dialogiem o miłości. Proponujemy wykonanie takiego komiksu na stronie Canva, albo np. w aplikacji TonnyTool.
3. Znaczek z symbolem walentynek. Kreatywne działanie uczniów, które można zwizualizować na jakieś wirtualnej tablicy. Znaczek można spersonalizować imieniem sympatii. Znaczki wykonacie na stronie Remixer- TUTAJ.
4. Tańczące serce. Proponujemy kreatywną aktywność, przygotowanie animacji w bezpłatnej aplikacji na podstawie rysunku. Instrukcję jak wykonać taką animację prezentujemy TUTAJ
5. Gra kaboom z sercem. Na czym polega ta gra?
6. Serce ze stop-klatkami i wspomnieniami. Zabawy rysunkowe lub opisowe dla starszych uczniów. W poniższym sercu można wpisywać mile wspomnienia z relacjami, przyjaźniami, empatią, miłością itd.
7. Karty kolekcjonerskie z bohaterami przeczytanych lektur, wierszy itd. w tematyce miłości i przyjaźni.
Na kartach można umieścić cechy charakteru naszego bohatera, które są nam bliskie. Albo karty z wymyśloną postacią, do której dopiszemy cechy charakteru, wyglądu, które są dla nas ważne. Karty wygenerujecie TUTAJ
8. Awatary, dzięki którym zwizualizujemy nasze sympatie, ale także bohaterów przeczytanych lektur, czy wierszy z wątkiem przyjaźni lub miłości. Możemy zebrać je na wirtualnej tablicy i następnie chętni uczniowie mogą je zaprezentować i opisać na forum klasy. Awatary wygenerujecie TUTAJ.
20. Możemy zaproponować przygotowanie własnych, walentynkowych kartek, ale także np. wybrać jedną z metod, np. sketchnoting i zaproponować taką formę, którą być może polubią i wykorzystają do tworzenia graficznych notatek w przyszłości.
Propozycja kartek, które Mateusz Łysek zaproponował podczas szkolenia na mojego NODN.
21. Warto zaproponować uczniom współpracę przy przygotowaniu np. wspólnej mapy myśli na temat walentynek. Taką mapę myśli możecie przygotować np. w narzędziu Coggle, albo na kreatywnej tablicy copypastedesign.
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz