SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

środa, 4 czerwca 2025

Ocena efektywności - praktyczne wskazówki





















Ocena efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest istotnym elementem pracy specjalistów zajmujących się wsparciem uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ma ona na celu ocenę skuteczności i efektywności działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz identyfikację obszarów, nad  którymi nadal należy pracować. 

Każdy nauczyciele, wychowawca grup wychowawczych i specjalista udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi ma obowiązek ocenić efektywność udzielonej pomocy i sformułować wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. 

Przepisy nie określają jak często powinna być dokonywana taka ocena. Biorąc jednak pod uwagę, konieczność monitorowania postępów ucznia, organizowanie wsparcia i reagowanie na bieżące potrzeby ucznia, warto, by ocena efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sformułowane na jej podstawie wnioski do dalszej pracy
odbywały się dwa razy w roku:
  • po pierwszym półroczu
  • na koniec roku szkolnego. 
Przygotowując taką ocenę, należy wziąć pod uwagę:
  • rodzaj podejmowanych działań w odniesieniu do potrzeb dziecka,
  • skuteczność udzielanego wsparcia,
  • skuteczność określonych form i metod pracy. 
Analiza wyników i sformułowane wnioski do dalszej pracy z uczniem mogą dotyczyć: 
  • decyzji o zakończeniu udzielania pomocy w danej formie,
  • wskazania nowych form wsparcia,
  • modyfikacji IPET dla dziecka posiadającego orzeczenie, 
  • zastosowania nowych metod pracy z dzieckiem,
  • zasad współpracy nauczycieli i specjalistów. 
Wnioski 
Sformułowane wnioski powinny służyć poprawie jakości i skuteczności działań podejmowanych przez terapeutów. W trakcie dokonywania oceny efektywności należy zastanowić się, jakiego rodzaju dostosowań i wsparcia dziecko będzie potrzebowało w kolejnym roku edukacji. 

Dokumentacja zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej 
Przepisy nakładają obowiązek wpisywania do dziennika innych zajęć w tym do dziennika zajęć z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z  uczniem. 
Brak jednak wskazań, jak często należy to robić. Naszym zdaniem zasadne jest, by taką ocenę wraz z wnioskami do dalszej pracy dokonać co najmniej 2 razy w roku. W odniesieniu do uczniów 
z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego takie działania powinny być przeprowadzane również co najmniej 2 razy w roku szkolnym w związku z obowiązkiem dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. 





Oceny efektywności zajęć rewalidacyjnych znajdziesz w materiałach dostępnych  na stronie


Jeśli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne i chcesz mieć gotowe materiały, wzory dokumentów i inspiracje – sprawdź nasze materiały.





Szczególnie polecamy przykładowe pytania i przykłady problemów do rozwiązania w oparciu o przepisy prawa. 



Materiały dostępne TUTAJ


KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Niezbędne informacje, dokumenty i druki związane z awansem zawodowym dyrektorzy szkół i placówek znajdą w naszych materiałach. Są one dostępne TUTAJ

Z publikacją „Lekcja pokazowa nauczyciela na nowych zasadach” będziesz miał/a pewność, że Twoje zajęcia będą przygotowane profesjonalnie, a Ty poczujesz się pewnie, stając przed komisją.


Materiały możesz kupić TUTAJ






Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ


W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png

Szkolenia Rad Pedagogicznych TUTAJ

📙 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się na egzamin na stopień nauczyciela mianowanego mianowanie.

📙Ilość stron: 76

📙E-book w formacie PDF

Materiały dostępne TUTAJ

📕 Polecamy przykładowe pytania wraz z odpowiedziami oraz przykładowe problemy z propozycjami rozwiązań, które ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy na stopień nauczyciela dyplomowanego.
📕 Ilość stron: 76
📕 E-book w formacie PDF


Materiały dostępne  TUTAJ



Przykładowe pytania wraz z odpowiedziami możesz zakupić na naszej stronie.

Materiały dostępne  TUTAJ















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz