Trudności poznawcze uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
-
Myślenie konkretno–obrazowe – uczniowie często lepiej funkcjonują w oparciu o konkretne przedmioty i obrazy niż o symbole i abstrakcyjne pojęcia. Cyfry czy działania matematyczne są dla nich zbyt oderwane od rzeczywistości, jeśli nie zostaną osadzone w praktyce.
-
Pamięć – dominują trudności z pamięcią długotrwałą i operacyjną. Uczniowie zapominają algorytmy działań, mają kłopot z utrwaleniem tabliczki mnożenia czy kolejności czynności.
-
Wyobrażenia i myślenie wyobrażeniowe – uczniowie mają ograniczoną zdolność tworzenia obrazów umysłowych, co utrudnia rozumienie figur geometrycznych, osi liczbowej czy zadań tekstowych.
-
Percepcja wzrokowa i słuchowa – trudności w rozpoznawaniu kształtów, liter i cyfr, różnicowaniu dźwięków oraz rozumieniu instrukcji.
-
Koordynacja wzrokowo–ruchowa – utrudnia pisanie cyfr, odwzorowywanie kształtów, rysowanie figur i wykonywanie działań pisemnych.
-
Spostrzeganie i analiza–synteza – uczniowie mogą nie dostrzegać różnic między znakami matematycznymi, mylić podobne cyfry (np. 6 i 9), mieć trudność w analizowaniu prostych schematów.
-
Myślenie logiczne i przyczynowo–skutkowe – rozumowanie na zasadzie „jeśli–to” bywa ograniczone, co wpływa na rozwiązywanie zadań tekstowych i praktyczne zastosowanie wiedzy matematycznej.
-
Orientacja przestrzenna – trudności z określaniem kierunków (lewo–prawo), relacji przestrzennych („nad”, „pod”, „obok”), co przekłada się na trudności w geometrii czy korzystaniu z map.
Jak wspierać uczniów w rozwijaniu kompetencji matematycznych?
1. Wykorzystuj myślenie konkretno–obrazowe
-
Pracuj na pomocach manipulacyjnych: liczmanach, klockach, guzikach, patyczkach, kostkach.
-
Wprowadzaj działania matematyczne poprzez codzienne sytuacje: zakupy, mierzenie produktów, gotowanie.
2. Wspieraj pamięć i automatyzację
-
Stosuj gry i zabawy pamięciowe (memory, domino matematyczne).
-
Powtarzaj treści w różnych kontekstach – ta sama umiejętność powinna pojawić się w zabawie, zadaniu praktycznym i w ćwiczeniu pisemnym.
-
Korzystaj z piosenek, rymowanek, aplikacji multimedialnych do utrwalania tabliczki mnożenia czy dni tygodnia.
3. Rozwijaj percepcję wzrokową i słuchową
-
Ćwicz dopasowywanie kształtów i figur (np. puzzle, tangramy).
-
Wprowadzaj zabawy w różnicowanie dźwięków i reagowanie na instrukcję (np. „klaśnij, gdy usłyszysz słowo liczba”).
4. Wzmacniaj koordynację wzrokowo–ruchową
-
Proponuj kolorowanki matematyczne („policz i pokoloruj”).
-
Zachęcaj do rysowania prostych figur, łączenia kropek, układania wzorów z klocków.
-
Ćwicz pisanie cyfr najpierw palcem po piasku, plastelinie, a dopiero później ołówkiem w zeszycie.
5. Buduj spostrzegawczość i logiczne myślenie
-
Korzystaj z gier planszowych (np. warcaby, chińczyk, gry w kolejność).
-
Zadawaj pytania wymagające prostego wnioskowania: „Co będzie dalej?”, „Która figura nie pasuje i dlaczego?”.
6. Ćwicz orientację przestrzenną
-
Wykorzystuj zabawy ruchowe: „stań po lewej stronie”, „połóż klocek nad krzesłem”.
-
Pracuj na mapach, planach klasy, schematach.
-
Układaj wzory i mozaiki z klocków lub geoplanu.
7. Wykorzystuj nowe technologie i aplikacje edukacyjne
-
Aplikacje matematyczne (np. Matlandia, Khan Academy Kids, Squla) pozwalają na ćwiczenie matematyki w atrakcyjnej formie.
-
Tablice manipulacyjne i ćwiczenia online angażują wzrok, słuch i ruch, ułatwiając utrwalenie.
-
AI i generatory materiałów (np. ChatGPT, Diffit, Canva) pomogą przygotować spersonalizowane karty pracy i zadania wizualne.
Kilka dobrych praktyk dla nauczyciela
-
Ucz w małych krokach, dzieląc treści na krótkie i proste etapy.
-
Dawaj czas na utrwalenie i wielokrotne powtórzenia.
-
Stosuj wizualizacje (schematy, grafiki, plakaty).
-
Odwołuj się do praktycznych doświadczeń ucznia – matematyka ma być użyteczna.
-
Wprowadzaj elementy zabawy i ruchu, aby nauka była przyjemna i mniej obciążająca.
MATERIAŁY I SZKOLENIE DLA KLAS 1-3
Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz