SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

wtorek, 8 października 2024

Praktyczne wskazówki i strategie


Praca z uczniem z dysleksją wymaga odpowiedniego podejścia, cierpliwości i zrozumienia. Kluczem jest dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, aby pomóc mu rozwijać swoje umiejętności i radzić sobie z wyzwaniami. Oto kilka praktycznych wskazówek, które mogą wesprzeć nauczycieli w pracy z dziećmi z dysleksją.

1. Twórz wizualne mapy myśli i schematy

Dzieci z dysleksją często mają trudności z rozumieniem tekstu i zapisywaniem swoich myśli. Zamiast wymagać od ucznia pisania długich wypracowań, zacznij od użycia map myśli. Na przykład, zamiast tradycyjnej notatki z lekcji, poproś ucznia, aby stworzył mapę myśli z kluczowymi pojęciami i połączeniami między nimi. Takie wizualne przedstawienie informacji ułatwi dziecku zrozumienie i zapamiętanie materiału.

Przykłady

  • Mapa myśli stworzona na lekcji języka polskiego, podczas omawiania milologii greckiej. Do tworzenia map myśli możesz wykorzystać bezpłatną aplikację Coggle, przeczytasz o nie TUTAJ.

  • Szablony wypracowań - narzędzie, które pomaga uczniom, uporządkować myśli i krok po kroku przejść przez proces pisania. Dzięki jasno wyznaczonym sekcjom, takim jak wstęp, rozwinięcie i zakończenie, uczniowie mają gotowy schemat, który ułatwia im planowanie i pisanie pracy. Dodatkowo warto wzbogacić szablon o podpowiedzi i bank słów – zestaw użytecznych zwrotów, lub wyrażeń, które uczniowie mogą wpleść w tekst. Dzięki temu mają gotowe narzędzia do wyrażania myśli, co znacznie przyspiesza pracę i wspiera rozwój językowy.
  • Kreatywne szablony notatek, które pomagają uczniom organizować i przetwarzać informacje w sposób wizualny i angażujący. W odróżnieniu od tradycyjnych notatek, które często opierają się na dużej ilości tekstu, kreatywne szablony zachęcają do używania rysunków, kolorów i różnych form układów graficznych. 

Szablon dostępny TUTAJ


2. Zastosuj polisensoryczne podejście do nauki

Uczeń z dysleksją lepiej zapamiętuje i uczy się, kiedy angażuje więcej zmysłów. Warto więc wprowadzić do lekcji różnorodne metody, takie jak: ruch, dźwięk, wzrok, dotyk.

Przykład

  • Wykorzystanie kolorowych, jednorazowych kubeczków do nauki rozpoznawania części mowy. Zobacz TUTAJ

  • spinnery wykorzystane jako narzędzie wspierające uczniów w nauce oraz spinnerowe karty pracy.
Karta dostępna TUTAJ


3. Dostosuj długość tekstu i używaj prostego języka

Tekst może być wyzwaniem dla uczniów z dysleksją, zwłaszcza gdy jest długi i pełen skomplikowanych zdań. Ważne jest, aby dostosować ilość tekstu do możliwości dziecka, a jednocześnie unikać skomplikowanej wyrażeń i trudnych słów.

Przykład

Jeśli uczeń z dysleksją ma problem z czytaniem długiego tekstu z podręcznika, skróć materiał do najważniejszych punktów lub podaj go w formie krótkich, zwięzłych zdań. Alternatywnie, zastosuj audiobooki lub nagrane wersje tekstów, aby dziecko mogło słuchać treści zamiast czytać.

4.  Używaj technologii wspierających

Nowoczesne technologie mogą być niezwykle pomocne dla uczniów z dysleksją. Aplikacje i narzędzia, takie jak edytory tekstu z funkcją sprawdzania ortografii, programy to tworzenia notatek, audiobooki, mogą znacząco ułatwić przyswajanie wiedzy.

Przykład

6. Używaj kolorowych zakreślaczy i notatek

Kolory mogą pomóc w uporządkowaniu informacji i wyróżnieniu najważniejszych elementów. Używanie kolorowych zakreślaczy lub karteczek samoprzylepnych może ułatwić uczniowi z dysleksją zrozumienie tekstu.

Przykład

Kiedy uczniowie uczą się nowych słów, poproś ucznia, aby każde nowe słowo zaznaczał innym kolorem. Kolory pomagają wizualnie oddzielić informacje, co ułatwia zapamiętywanie.

7. Ćwicz w przyjaznej atmosferze

Nauka dla dziecka z dysleksją może być stresująca, dlatego warto zadbać o to, aby atmosfera w klasie była przyjazna i wspierająca. Zachęcaj ucznia do pracy w grupach, gdzie może wymieniać się pomysłami z innymi, zamiast koncentrować się tylko na trudnościach.

8. Korzystaj z gier edukacyjnych

Gry mogą być świetnym narzędziem wspierającym uczniów z dysleksją, szczególnie te, które angażują umiejętności językowe. 

Przykład

  • Gra z czasownikiem
                                                             Plansz dostępna jest TUTAJ

  • Części mowy z symbolami Montessori

Podsumowanie

Praca z uczniem z dysleksją wymaga zastosowania specjalnych strategii, ale kluczową zasadą jest elastyczność i zrozumienie indywidualnych potrzeb dziecka. Dzięki odpowiednim metodom – takim jak wykorzystanie technologii, podejście polisensoryczne i wizualne wsparcie – można znacząco ułatwić naukę i wspierać rozwój ucznia z dysleksją. Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i to, co działa dla jednego ucznia, może nie działać dla drugiego, dlatego warto stale obserwować postępy i dostosowywać podejście do potrzeb ucznia.

Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ






Szkolenie na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych znajdują się TUTAJ

FERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ







Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?

Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ



Zamów szkolenie z wykorzystania sztucznej inteligencji







Na prośbę Państwa przygotowałyśmy teczkę do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną. 

Teczka dostępna TUTAJ







KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Teczka dostępna TUTAJ







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz