1. Twórz wizualne mapy myśli i schematy
Dzieci z dysleksją często mają trudności z rozumieniem tekstu i zapisywaniem swoich myśli. Zamiast wymagać od ucznia pisania długich wypracowań, zacznij od użycia map myśli. Na przykład, zamiast tradycyjnej notatki z lekcji, poproś ucznia, aby stworzył mapę myśli z kluczowymi pojęciami i połączeniami między nimi. Takie wizualne przedstawienie informacji ułatwi dziecku zrozumienie i zapamiętanie materiału.
Przykłady
- Mapa myśli stworzona na lekcji języka polskiego, podczas omawiania milologii greckiej. Do tworzenia map myśli możesz wykorzystać bezpłatną aplikację Coggle, przeczytasz o nie TUTAJ.
- Szablony wypracowań - narzędzie, które pomaga uczniom, uporządkować myśli i krok po kroku przejść przez proces pisania. Dzięki jasno wyznaczonym sekcjom, takim jak wstęp, rozwinięcie i zakończenie, uczniowie mają gotowy schemat, który ułatwia im planowanie i pisanie pracy. Dodatkowo warto wzbogacić szablon o podpowiedzi i bank słów – zestaw użytecznych zwrotów, lub wyrażeń, które uczniowie mogą wpleść w tekst. Dzięki temu mają gotowe narzędzia do wyrażania myśli, co znacznie przyspiesza pracę i wspiera rozwój językowy.
- Kreatywne szablony notatek, które pomagają uczniom organizować i przetwarzać informacje w sposób wizualny i angażujący. W odróżnieniu od tradycyjnych notatek, które często opierają się na dużej ilości tekstu, kreatywne szablony zachęcają do używania rysunków, kolorów i różnych form układów graficznych.
Uczeń z dysleksją lepiej zapamiętuje i uczy się, kiedy angażuje więcej zmysłów. Warto więc wprowadzić do lekcji różnorodne metody, takie jak: ruch, dźwięk, wzrok, dotyk.
Przykład
- Wykorzystanie kolorowych, jednorazowych kubeczków do nauki rozpoznawania części mowy. Zobacz TUTAJ
- kubeczkowy sprawdzian - szczegóły TUTAJ
- spinnery wykorzystane jako narzędzie wspierające uczniów w nauce oraz spinnerowe karty pracy.
- długopisy 3D
3. Dostosuj długość tekstu i używaj prostego języka
Tekst może być wyzwaniem dla uczniów z dysleksją, zwłaszcza gdy jest długi i pełen skomplikowanych zdań. Ważne jest, aby dostosować ilość tekstu do możliwości dziecka, a jednocześnie unikać skomplikowanej wyrażeń i trudnych słów.
Przykład
Jeśli uczeń z dysleksją ma problem z czytaniem długiego tekstu z podręcznika, skróć materiał do najważniejszych punktów lub podaj go w formie krótkich, zwięzłych zdań. Alternatywnie, zastosuj audiobooki lub nagrane wersje tekstów, aby dziecko mogło słuchać treści zamiast czytać.
- Lektury w formie audio znajdziesz na stronie WolneLektury.pl
- Tekst nagrasz na stronie Vocaroo
- Konwersja tekstu na mowę — Text to Speech Chrome Extension
Nowoczesne technologie mogą być niezwykle pomocne dla uczniów z dysleksją. Aplikacje i narzędzia, takie jak edytory tekstu z funkcją sprawdzania ortografii, programy to tworzenia notatek, audiobooki, mogą znacząco ułatwić przyswajanie wiedzy.
Przykład
- SnapType, aplikację, która pomaga uczniom tworzyć notatki. Więcej o aplikacji przeczytasz TUTAJ
- Rozszerzenia Chrom przyjazne dyslektykom dostępne TUTAJ
- Czytnik immersyjny - więcej o narzędziu przeczytasz TUTAJ
Kolory mogą pomóc w uporządkowaniu informacji i wyróżnieniu najważniejszych elementów. Używanie kolorowych zakreślaczy lub karteczek samoprzylepnych może ułatwić uczniowi z dysleksją zrozumienie tekstu.
Przykład
Kiedy uczniowie uczą się nowych słów, poproś ucznia, aby każde nowe słowo zaznaczał innym kolorem. Kolory pomagają wizualnie oddzielić informacje, co ułatwia zapamiętywanie.
7. Ćwicz w przyjaznej atmosferze
Nauka dla dziecka z dysleksją może być stresująca, dlatego warto zadbać o to, aby atmosfera w klasie była przyjazna i wspierająca. Zachęcaj ucznia do pracy w grupach, gdzie może wymieniać się pomysłami z innymi, zamiast koncentrować się tylko na trudnościach.
Gry mogą być świetnym narzędziem wspierającym uczniów z dysleksją, szczególnie te, które angażują umiejętności językowe.
Przykład
- Gra z czasownikiem
- Części mowy z symbolami Montessori
Podsumowanie
Praca z uczniem z dysleksją wymaga zastosowania specjalnych strategii, ale kluczową zasadą jest elastyczność i zrozumienie indywidualnych potrzeb dziecka. Dzięki odpowiednim metodom – takim jak wykorzystanie technologii, podejście polisensoryczne i wizualne wsparcie – można znacząco ułatwić naukę i wspierać rozwój ucznia z dysleksją. Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i to, co działa dla jednego ucznia, może nie działać dla drugiego, dlatego warto stale obserwować postępy i dostosowywać podejście do potrzeb ucznia.
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
- programu zajęć,
- przykładowych wpisów do dziennika,
- przykładowych ćwiczeń,
- oceny efektywności,
- gotowych zadań.
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
![]() | ![]() |
Szczegóły TUTAJ | Szczegóły TUTAJ |
Szkolenie na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych znajdują się TUTAJ
FERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ

Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji i terapii w inny sposób?
Obejrzyj nasze szkolenie z materiałami TUTAJ

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz