SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

poniedziałek, 1 września 2025

Współpraca nauczyciela współorganizującego kształcenie z nauczycielami przedmiotów – praktyczne wskazówki

 

Jednym z najważniejszych zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie (tzw. nauczyciela wspomagającego) jest współpraca z nauczycielami przedmiotów. To właśnie ona w dużym stopniu decyduje o tym, czy wsparcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi będzie skuteczne i realnie przełoży się na jego funkcjonowanie w szkole.

Współorganizowanie kształcenia to nie tylko obecność na lekcji i pomoc uczniowi. To codzienna, często niewidoczna praca „na zapleczu”, która wymaga planowania, konsultacji i wymiany doświadczeń.

W jakich obszarach współpracować?

1. Planowanie lekcji i zajęć

  • wspólne omówienie tematów kolejnych lekcji,

  • wskazanie, które treści mogą być trudne dla ucznia z orzeczeniem,

  • ustalenie, jakie zadania należy wcześniej przygotować i jak je dostosować.

Dzięki temu uczeń otrzymuje materiały, które są dla niego realne do wykonania, a nauczyciel przedmiotu nie jest zaskoczony sytuacją w trakcie zajęć.


O schematach szablonach i instrukcjach przeczytasz TUTAJ

2. Dostosowanie pomocy dydaktycznych i materiałów

  • modyfikacja kart pracy, ćwiczeń, zadań,

  • wybór odpowiednich pomocy wizualnych czy multimedialnych,

  • podpowiedzi, jak uprościć instrukcje, polecenia czy schematy.

Nauczyciel przedmiotu odpowiada formalnie za dostosowania, ale to nauczyciel współorganizujący najlepiej zna możliwości, ograniczenia i potrzeby ucznia – dlatego warto wspólnie je uzgadniać.


O dostosowaniu wymagań przeczytasz TUTAJ


3. Organizacja sprawdzania wiedzy i umiejętności

  • dostosowanie formy sprawdzianów i kartkówek,

  • przygotowanie alternatywnych zadań,

  • omówienie sposobu oceniania (np. uwzględnianie czasu pracy, dopuszczenie korzystania z notatek).


4. Wsparcie w zakresie zachowań trudnych

  • wspólna analiza sytuacji i rozpoznawanie bodźców wywołujących trudne zachowania,

  • eliminowanie potencjalnych czynników zakłócających,

  • opracowanie spójnych zasad reagowania.

Dzięki temu nauczyciel przedmiotu nie zostaje sam w trudnej sytuacji, a uczeń otrzymuje konsekwentne i przewidywalne wsparcie.

O zachowaniach trudnych przeczytasz TUTAJ

5. Rewalidacja i zajęcia dodatkowe

  • wymiana informacji, co warto ćwiczyć na zajęciach rewalidacyjnych,

  • doprecyzowanie, które umiejętności można rozwijać podczas zajęć specjalistycznych w PPP,

  • planowanie powtarzania i utrwalania treści.

6. Budowanie zrozumienia w klasie

  • rozmowa z grupą o różnorodności i różnych potrzebach edukacyjnych,

  • tłumaczenie niektórych zachowań ucznia, które mogą być niezrozumiałe dla rówieśników,

  • podpowiedzi, jak włączać kolegę lub koleżankę w aktywności klasowe.

To ważny, a często zapominany aspekt – aby reszta klasy także rozumiała, że każdy uczeń jest inny i zasługuje na wsparcie.

7. Współpraca z rodzicami

  • uzgadnianie, jakie informacje przekazać rodzicom,

  • stosowanie tzw. odwróconych komunikatów (najpierw pozytywy, dopiero później trudności),

  • wspólne wypracowywanie rozwiązań.

8. Dokumentacja i praca zespołu

  • przygotowywanie i aktualizacja IPET, WOPFU, KIPU,

  • udział w spotkaniach zespołu nauczycieli i specjalistów,

  • przekazywanie informacji, jakie dostosowania faktycznie działają, a które wymagają zmian.

9. Przygotowanie notatek i narzędzi dla ucznia

  • pomoc w przygotowaniu dostosowanych notatek,

  • wskazanie narzędzi (np. programów komputerowych, aplikacji, dyktowania głosowego, czytników), które mogą ułatwić pracę na lekcji,

  • wdrażanie ucznia do korzystania z takich rozwiązań.


Dlaczego ta współpraca jest tak ważna?

Bo tylko wtedy uczeń ma realną szansę na sukces edukacyjny, a nauczyciele zyskują poczucie, że nie są sami w swoich obowiązkach. Współorganizowanie kształcenia to praca zespołowa – nikt nie powinien działać w pojedynkę.

Im więcej rozmów i uzgodnień między nauczycielami, tym mniej stresu na lekcjach, lepsza organizacja i bardziej widoczne efekty pracy.


Wszystko o pracy nauczyciela współorganizującego znajdziesz TUTAJ



Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz  szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ




ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW





Wspólna odpowiedzialność

Wakacje to czas odpoczynku, ale też wielka szansa, by uczyć dzieci samoregulacji, umiejętności dbania o siebie i swój dobrostan. Rozmowy o higienie cyfrowej powinny być częścią wychowawczych działań zarówno w szkole, jak i w domu.

Zachęcamy rodziców do rozmowy z dziećmi, a nauczycieli – do poruszenia tego tematu jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego. Prosta ulotka, plakat, prezentacja albo rozmowa z klasą – mogą sprawić, że te wakacje będą nie tylko przyjemne, ale i bezpieczne.


Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.


Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj




Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ









PRZYKŁADOWE PYTANIA I PROBLEMY NA EGZAMIN TUTAJ






Pytania na rozmowę kwalifikacyjną  na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ









Polecamy naszą nowość




KOMPLEKSOWA POMOC W PRACY Z UCZNIEM Z UMIARKOWANĄ I ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ


Ale to nie wszystko, mamy dla Was coś specjalnego!!! Fachowo przygotowane materiały i dokumentację dla każdego nauczyciela na ścieżce rozwoju zawodowego.





Publikację na temat SZTUCZNEJ INTELIGENCJI kupisz TUTAJ










Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.

Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ







Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ











NASZE MATERIAŁY


PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA














                                






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz