Jednym z najważniejszych zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie (tzw. nauczyciela wspomagającego) jest współpraca z nauczycielami przedmiotów. To właśnie ona w dużym stopniu decyduje o tym, czy wsparcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi będzie skuteczne i realnie przełoży się na jego funkcjonowanie w szkole.
Współorganizowanie kształcenia to nie tylko obecność na lekcji i pomoc uczniowi. To codzienna, często niewidoczna praca „na zapleczu”, która wymaga planowania, konsultacji i wymiany doświadczeń.
W jakich obszarach współpracować?
1. Planowanie lekcji i zajęć
-
wspólne omówienie tematów kolejnych lekcji,
-
wskazanie, które treści mogą być trudne dla ucznia z orzeczeniem,
-
ustalenie, jakie zadania należy wcześniej przygotować i jak je dostosować.
Dzięki temu uczeń otrzymuje materiały, które są dla niego realne do wykonania, a nauczyciel przedmiotu nie jest zaskoczony sytuacją w trakcie zajęć.
O schematach szablonach i instrukcjach przeczytasz TUTAJ
2. Dostosowanie pomocy dydaktycznych i materiałów
-
modyfikacja kart pracy, ćwiczeń, zadań,
-
wybór odpowiednich pomocy wizualnych czy multimedialnych,
-
podpowiedzi, jak uprościć instrukcje, polecenia czy schematy.
Nauczyciel przedmiotu odpowiada formalnie za dostosowania, ale to nauczyciel współorganizujący najlepiej zna możliwości, ograniczenia i potrzeby ucznia – dlatego warto wspólnie je uzgadniać.
O dostosowaniu wymagań przeczytasz TUTAJ
3. Organizacja sprawdzania wiedzy i umiejętności
-
dostosowanie formy sprawdzianów i kartkówek,
-
przygotowanie alternatywnych zadań,
-
omówienie sposobu oceniania (np. uwzględnianie czasu pracy, dopuszczenie korzystania z notatek).
4. Wsparcie w zakresie zachowań trudnych
-
wspólna analiza sytuacji i rozpoznawanie bodźców wywołujących trudne zachowania,
-
eliminowanie potencjalnych czynników zakłócających,
-
opracowanie spójnych zasad reagowania.
Dzięki temu nauczyciel przedmiotu nie zostaje sam w trudnej sytuacji, a uczeń otrzymuje konsekwentne i przewidywalne wsparcie.
O zachowaniach trudnych przeczytasz TUTAJ
5. Rewalidacja i zajęcia dodatkowe
-
wymiana informacji, co warto ćwiczyć na zajęciach rewalidacyjnych,
-
doprecyzowanie, które umiejętności można rozwijać podczas zajęć specjalistycznych w PPP,
-
planowanie powtarzania i utrwalania treści.
6. Budowanie zrozumienia w klasie
-
rozmowa z grupą o różnorodności i różnych potrzebach edukacyjnych,
-
tłumaczenie niektórych zachowań ucznia, które mogą być niezrozumiałe dla rówieśników,
-
podpowiedzi, jak włączać kolegę lub koleżankę w aktywności klasowe.
To ważny, a często zapominany aspekt – aby reszta klasy także rozumiała, że każdy uczeń jest inny i zasługuje na wsparcie.
7. Współpraca z rodzicami
-
uzgadnianie, jakie informacje przekazać rodzicom,
-
stosowanie tzw. odwróconych komunikatów (najpierw pozytywy, dopiero później trudności),
-
wspólne wypracowywanie rozwiązań.
8. Dokumentacja i praca zespołu
-
przygotowywanie i aktualizacja IPET, WOPFU, KIPU,
-
udział w spotkaniach zespołu nauczycieli i specjalistów,
-
przekazywanie informacji, jakie dostosowania faktycznie działają, a które wymagają zmian.
9. Przygotowanie notatek i narzędzi dla ucznia
-
pomoc w przygotowaniu dostosowanych notatek,
-
wskazanie narzędzi (np. programów komputerowych, aplikacji, dyktowania głosowego, czytników), które mogą ułatwić pracę na lekcji,
-
wdrażanie ucznia do korzystania z takich rozwiązań.
Dlaczego ta współpraca jest tak ważna?
Bo tylko wtedy uczeń ma realną szansę na sukces edukacyjny, a nauczyciele zyskują poczucie, że nie są sami w swoich obowiązkach. Współorganizowanie kształcenia to praca zespołowa – nikt nie powinien działać w pojedynkę.
Im więcej rozmów i uzgodnień między nauczycielami, tym mniej stresu na lekcjach, lepsza organizacja i bardziej widoczne efekty pracy.
Wszystko o pracy nauczyciela współorganizującego znajdziesz TUTAJ
Aby wesprzeć pracę nauczyciela współorganizującego przygotowałyśmy szkolenie i opracowałyśmy Teczkę oraz szereg materiałów i pomocnych dokumentów do edycji. Wszystkie znajdziesz na naszej platformie szkoleniowej TUTAJ
ZAMÓW SZKOLENIE Z HIGIENY CYFROWEJ DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Wspólna odpowiedzialność
Wakacje to czas odpoczynku, ale też wielka szansa, by uczyć dzieci samoregulacji, umiejętności dbania o siebie i swój dobrostan. Rozmowy o higienie cyfrowej powinny być częścią wychowawczych działań zarówno w szkole, jak i w domu.
Zachęcamy rodziców do rozmowy z dziećmi, a nauczycieli – do poruszenia tego tematu jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego. Prosta ulotka, plakat, prezentacja albo rozmowa z klasą – mogą sprawić, że te wakacje będą nie tylko przyjemne, ale i bezpieczne.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu opisu i analizy na 4 strony, to skorzystaj z naszych materiałów.
Przykładowy opis i analizę na 4 strony do edycji kupisz tutaj
Jeśli chcesz poznać podstawie aplikacje z wykorzystaniem AI, skorzystaj z naszego szkolenia oraz materiałów. KUPISZ JE TUTAJ
Pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stopień nauczyciela współorganizującego na stopień nauczyciela dyplomowanego TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz