Nie trzeba być nauczycielem specjalistą, by pracować w zróżnicowanej klasie. Bo dziś… każda klasa jest zróżnicowana. I w każdej z nich uczą się dzieci o bardzo różnych możliwościach, predyspozycjach, potrzebach i trudnościach. Obok uczniów bardzo zdolnych są ci przeciętni. Obok dzieci neurotypowych – uczniowie w spektrum autyzmu, z ADHD, z trudnościami emocjonalnymi, z dysleksją, z niepełnosprawnością intelektualną czy chorobami przewlekłymi. Wszyscy razem – na jednej lekcji, w tej samej klasie.
Niełatwa rzeczywistość, ale nasza
Praca w takiej klasie nie jest łatwa. To fakt. Jest wymagająca. Często bywa frustrująca. Czasem wypalająca. Ale taka jest rzeczywistość współczesnej szkoły. I taka jest rola nauczyciela – towarzyszyć każdemu dziecku w jego drodze edukacyjnej, niezależnie od punktu wyjścia. Nie ma już odwrotu – czas pożegnać się z utartymi schematami, jednolitymi metodami i tempem lekcji „dla wszystkich”. Taka szkoła już nie działa.
Co się zmienia w pracy nauczyciela?
W zróżnicowanej klasie nauczyciel musi różnicować i indywidualizować:
- - tempo pracy, by jedni nie czuli się znudzeni, a inni zostawieni w tyle,
- - środki dydaktyczne i materiały, aby każdy miał dostęp do wiedzy na miarę swoich możliwości,
- - ćwiczenia i zadania, by uwzględniały różne poziomy trudności,
- - komunikację, by dotrzeć do każdego ucznia z jasnym, zrozumiałym przekazem.
To ogromna odpowiedzialność, ale też szansa na prawdziwie sprawiedliwą edukację, w której każde dziecko może odnaleźć swoje miejsce.
Nie jesteś sam
W zróżnicowanej klasie nie jesteś sam. Niezwykle ważne jest wsparcie:
- nauczyciela współorganizującego kształcenie, który pomaga dostosować treści i metody do potrzeb uczniów z orzeczeniem,O pracy i zadaniach nauczyciela współorganizującego przeczytasz TUTAJ
- - pedagoga specjalnego, który wskazuje strategie pracy i wspiera całą klasę,
O zadaniach pedagoga specjalnego przeczytasz TUTAJ
- - całego zespołu nauczycieli i specjalistów, który współdziała na rzecz dobrostanu wszystkich uczniów.
Kluczowym elementem tej pracy są też dostosowania – indywidualne formy wsparcia, które pozwalają uczniowi funkcjonować w sposób jak najbardziej adekwatny do jego możliwości.
O dostosowaniach do wymagań przeczytasz TUTAJ
Czy są minusy?
Oczywiście. Praca w zróżnicowanej klasie to:
- wolniejsze tempo realizacji niektórych treści,
- trudne zachowania niektórych uczniów,
- konieczność elastycznego podejścia do organizacji lekcji,
- czasem modyfikacja planu zajęć „w locie”.
Ale to nie są wady – to cechy tej rzeczywistości, które trzeba zaakceptować i nauczyć się z nimi pracować.
Wszystkie dzieci są ważne
W zróżnicowanej klasie nie wolno mówić, że jedno dziecko traci przez inne. Takie myślenie prowadzi donikąd. Wtedy zawsze ktoś będzie „przez kogoś” stratny. A edukacja to nie gra o sumie zerowej. Tu każde dziecko ma takie samo prawo do uwagi, szacunku, wsparcia – bez konieczności zasługiwania na nie.
Szkoła to miejsce dla każdego ucznia, nie tylko dla tych, którzy nie sprawiają problemów. To nasza odpowiedzialność – tworzyć przestrzeń, w której każde dziecko może się rozwijać.
Edukacja to wspólna droga
By praca w zróżnicowanej klasie miała sens, potrzeba też:
- rozmów z uczniami o neuroróżnorodności,
- przygotowania ich na to, że niektórzy koledzy mogą inaczej reagować, potrzebować więcej wsparcia, mówić mniej lub głośniej,
O zachowaniach trudnych przeczytasz TUTAJ
Jak rozmawiać z uczniami o różnorodności i osobach z niepełnosprawnościami przeczytasz TUTAJ
- tworzenia klasy wrażliwej społecznie, opartej na zrozumieniu i empatii.
To nie jest łatwe. Ale to nasza praca. Nasza misja. Nasz wpływ.
O pracy w zróżnicowanej klasie przeczytasz TUTAJ

Polecamy nasze opracowanie na temat dostosowań TUTAJ

Zajęcia rewalidacyjne to inwestycja w przyszłość ucznia
Każda godzina poświęcona na indywidualną lub kameralną pracę z uczniem może przynieść widoczne efekty – od poprawy czytelności pisma, przez lepsze rozumienie tekstu, aż po umiejętność radzenia sobie w sytuacjach społecznych. To moment, w którym nauczyciel może „uszyć edukację na miarę”, a uczeń poczuć, że jest w centrum uwagi.
Więcej o zajęciach rewalidacyjnych, o sposobach ich realizacji i przykładowych ćwiczeniach i zadania przeczytasz TUTAJ
Poznaj naszą publikację i szkolenie dla klas 4-8
Kupisz TUTAJ
Na bazie wieloletniego doświadczenia w pracy z uczniami ze SPE stworzyłyśmy kompleksowy materiał „Zajęcia rewalidacyjne – programy, oceny efektywności, karty pracy”, który jest jednocześnie podstawą naszego szkolenia.
📘 W publikacji znajdziesz m.in.:
Gotowe programy zajęć dla klas IV–VIII z obszaru technik szkolnych, kompetencji emocjonalno-społecznych i funkcji poznawczych.
Arkusze oceny efektywności zajęć – do szybkiego dostosowania do potrzeb ucznia.
Dziesiątki przykładów ćwiczeń i gier z dokładnym opisem metod.
Listę tematów do dziennika zajęć rewalidacyjnych – koniec z zastanawianiem się „co wpisać”.
Bonus: karty pracy – gotowe do wydruku i użycia na zajęciach.
Na szkoleniu dowiesz się:
Jak analizować orzeczenie i tworzyć indywidualny program pracy.
Jak dobierać metody i narzędzia do potrzeb ucznia.
Jak dokumentować zajęcia w sposób rzetelny i praktyczny.
Jak monitorować postępy i motywować ucznia do dalszej pracy.
Zajęcia rewalidacyjne to nie „dodatkowa lekcja”, lecz fundament rozwoju i wyrównywania szans edukacyjnych. Ich właściwa organizacja, zgodna z potrzebami i możliwościami ucznia, może diametralnie zmienić jego szkolną codzienność. Warto inwestować w wiedzę, narzędzia i pomysły, które ten proces wspierają.
Zapraszamy do zakupu naszej publikacji i udziału w szkoleniu – razem możemy tworzyć edukację naprawdę dostosowaną do ucznia.
Polecamy także publikację dla klas 1-3
Polecamy nasze szkolenia dla Rad Pedagogicznych.

Polecamy nasze opracowanie dotyczące narzędzi ewaluacji.

Polecamy także nasze kompleksowe teczki
.jpg)

Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.
Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ

Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ

NASZE MATERIAŁY
PRACA Z UCZNIAMI ZE SPE
AWANS ZAWODOWY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
ŚWIETLICA SZKOLNA
PEDAGOG SPECJALNY
NAUCZYCIEL WSPÓŁORGANIZUJĄCY
NOWE TECHNOLOGIE I SZTUCZNA INTELIGENCJA






Brak komentarzy:
Prześlij komentarz