SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

czwartek, 3 lipca 2025

WSZYSTKO O PRACY Z UCZNIEM W SPEKTRUM AUTYZMU

 

Autyzm nie jest chorobą – to odmienny sposób doświadczania świata. Dzieci w spektrum autyzmu mogą mieć wyjątkowe zdolności i mocne strony, ale także specyficzne potrzeby, które wymagają empatii i świadomego podejścia. W środowisku szkolnym kluczowe jest nie tylko wypełnianie wymagań edukacyjnych, ale przede wszystkim stworzenie przestrzeni, w której uczeń będzie mógł poczuć się bezpiecznie i odnosić sukcesy na miarę własnych możliwości.

Poniżej znajdziesz kilka ważnych aspektów pracy z uczniem w spektrum autyzmu.

Zrozumienie potrzeb i zachowań

Każde dziecko w spektrum autyzmu jest inne – nie ma jednego zestawu cech ani jednej recepty na skuteczne wsparcie. Niektóre dzieci mogą być bardzo wrażliwe na bodźce (hałas, światło, zapachy), inne potrzebują ruchu i przerw sensorycznych. Trudności z komunikacją czy interakcjami społecznymi nie wynikają ze złej woli – to efekt innego funkcjonowania układu nerwowego.

Dlatego tak ważne jest:

  • uważne obserwowanie dziecka,

  • prowadzenie rozmów z rodzicami i specjalistami (psycholog, pedagog specjalny, terapeuta),

  • unikanie pochopnego oceniania zachowań jako „niegrzecznych” czy „nieodpowiednich”.

Dzięki lepszemu rozumieniu przyczyn trudności nauczyciel może szukać rozwiązań zamiast karać.

Rytuały i rutyna – oparcie w codzienności

Wielu uczniów w spektrum autyzmu potrzebuje przewidywalności. Stały plan dnia, jasne  zasady, wizualne rozkłady zajęć – to wszystko daje im poczucie bezpieczeństwa i kontroli.

Warto:

  • codziennie przedstawiać harmonogram lekcji i aktywności,

  • uprzedzać o zmianach wcześniej, np. poprzez krótką rozmowę lub komunikat wizualny,

  • stosować proste i konkretne komunikaty.

Rutyna nie jest ograniczeniem – to rama, która pozwala dziecku czuć się pewniej.

Mocne strony – fundament wsparcia

Często skupiamy się na deficytach, a tymczasem uczniowie w spektrum mają wyjątkowe atuty: pamięć do faktów, wrażliwość estetyczną, kreatywność, precyzję, pasje, którym poświęcają mnóstwo energii i czasu.

Rozpoznanie mocnych stron to szansa na:

  • wzmocnienie poczucia własnej wartości,

  • budowanie motywacji do nauki,

  • pokazanie dziecku (i całej klasie), że różnorodność to siła.

Jeśli uczeń uwielbia pociągi, kosmos czy dinozaury – spróbuj wpleść te tematy w zadania lub projekty. To często klucz do zaangażowania.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych w zakresie metod, form i sposobów     sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia.

Uczniowie w spektrum mogą potrzebować indywidualnych dostosowań:

  • więcej czasu na wykonanie zadania,

  • możliwości pracy w spokojnym miejscu,

  • materiałów w formie wizualnej (piktogramy, schematy),

  • ograniczenia bodźców w klasie.

Dostosowanie nie oznacza rezygnacji z wymagań edukacyjnych, lecz ich elastyczne dopasowanie tak, by dziecko miało szansę pokazać swoje umiejętności.

Współpraca z zespołem i rodziną

Skuteczna pomoc wymaga współpracy:

  • z rodzicami, którzy najlepiej znają swoje dziecko,

  • ze specjalistami, którzy mogą podpowiedzieć strategie,

  • z innymi nauczycielami – aby działania były spójne.

Dobrze jest też angażować rówieśników, ucząc ich empatii i akceptacji.

Praca z uczniem w spektrum autyzmu to wyzwanie, ale i ogromna szansa – na rozwój kompetencji wychowawczych, na naukę cierpliwości i na doświadczenie autentycznej różnorodności. Najważniejsze jest, by patrzeć na dziecko całościowo: z jego potrzebami, ale   też z talentami i potencjałem. Zrozumienie, rutyna, dostosowania i budowanie relacji opartych na szacunku – to fundament wspierającej edukacji.

Poniżej zestawiamy kilka naszych artykułów, które mogą być pomocne w pracy z uczniem w spektrum autyzmu.


  • Praca w zróżnicowanej klasie TUTAJ
  • Spektrum autyzmu, kolekcja ćwiczeń i zadań TUTAJ
  • Jak pracować z uczniem w spektrum autyzmu? TUTAJ
  • Rozpoznawanie emocji TUTAJ
  • Dzień Świadomości Autyzmu TUTAJ
  • Wskazówki do pracy z uczniem w spektrum autyzmu TUTAJ
  • Autyzm- filmy i animacje TUTAJ
  • Praca z uczniem w spektrum autyzmu TUTAJ
  • Sensoryzmy TUTAJ
  • Rewalidacja dla uczniów w spektrum autyzmu TUTAJ
  • TUA i kompetencje emocjonalno-społeczne TUTAJ
  • Karty emocji TUTAJ
  • AI w pracy z uczniem w spektrum autyzmu TUTAJ
  • Zachowania trudne TUTAJ
  • Ocena zachowania ucznia ze SPE TUTAJ
  • IPET i WOPFU TUTAJ



Kompleksowe wsparcie dla nauczycieli w kontekście dostosowań wymagań edukacyjnych. Przykłady dostosowań dla uczniów z opinią i orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.


Szczegóły TUTAJ


Szkolenie oraz materiały do pracy z uczniem ze spektrum autyzmu znajdziesz TUTAJ















Skorzystaj z naszych szkoleń dla RAD PEDAGOGICZNYCH na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji i terapii.

Oferta szkoleń znajduje sie TUTAJ







Szkolenia wraz z materiałami dla nauczycieli znajdziesz TUTAJ




Skorzystaj ze szkolenia Rady Pedagogicznej


Zamów szkolenie Rady Pedagogicznej, a przygotujemy Ciebie do efektywnej pracy z uczniami ze SPE i współpracy z nauczycielami.







Jeśli chcesz dowiedzieć się jak planować pracę nauczyciela współorganizującego kształcenie to przeczytaj nasz posty TUTAJ











Materiały i szkolenia dla nauczycieli 


Szkolenie wraz z planem do edycji zakupisz wraz ze szkoleniem TUTAJ


Szkolenie wraz z opracowanym sprawozdaniem do edycji kupisz TUTAJ






Aby ułatwić nauczycielom przygotowanie się do pracy w świetlicy szkolnej, przygotowałyśmy szkolenie wraz z materiałami.


Co zawiera szkolenie?

Szkolenie dla nauczycieli zajęć świetlicowych – szkolenie zawiera nagranie oraz materiały.
Tematyka szkolenia:
– ogranizacja zajęć świetlicowych,
– plan pracy świetlicy szkolnej,
– sprawozdanie z planu pracy świetlicy szkolnej,
– aktywności, karty pracy, gazetki i scenariusze na poszczególne miesiące.

Materiały składają się z 6 części:

Część 1 – organizacja zajęć świetlicowych, plan pracy i sprawozdanie.
Część 2 – wrzesień, październik – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 3 – listopad, grudzień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 4 – styczeń, luty – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 5 – marzec, kwiecień – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.
Część 6 – maj, czerwiec – aktywności, ćwiczenia, materiały do wydrukowania, gazetka i scenariusz.

Nagranie: 55 min.
Nagranie wideo i materiały w formacie PDF.


Przykładowe strony z materiałów.









Potrzebujesz wsparcia w zakresie planowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w sporządzeniu programu tych zajęć, zeszytu obserwacji i doboru ćwiczeń i aktywności oraz wpisu do dziennika zajęć?

Skorzystaj z naszego szkolenia i e-booka, który jest publikacją pdf zawierającą najważniejsze informacje, przykładowy program, zeszyt obserwacji, okresową ocenę funkcjonowania dziecka, przykłady ćwiczeń i wpisów do dziennika.

Publikacja jest kompleksowym wsparciem nauczycieli i zawiera wzory i przykłady zapisów w  niezbędnej dokumentacji. Pliki są edycji i gotowe do dostosowania do potrzeb danego nauczyciela. Publikacja zawiera 45 stron, plus zewnętrzne pliki do edycji.


E-BOOK Z MATERIAŁAMI KUPISZ TUTAJ plus szkolenie










                          



Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz