SZKOLENIE, KURSY, KARTY PRACY

niedziela, 21 lipca 2024

Od czego zaczać pracę w zróżnicowanej klasie i grupie przedszkolnej?

 


Czym jest zróżnicowana grupa w przedszkolu i klasa w szkole?

Zróżnicowana grupa lub klasa to taka, do której uczęszczają dzieci i uczniowie o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Każdy z nich ma swoje mocne strony, zainteresowania, ale także obszary, które trzeba usprawniać lub wesprzeć i w związku z tym potrzebują indywidualnego, spersonalizowanego podejścia.

Kształcenie zróżnicowane ma na celu rozwijanie indywidualności dziecka, ucznia i jego zdolności. Polega na organizacji procesu kształcenia w taki sposób, aby dostosować go do indywidualnych różnic psychofizycznych dzieci i uczniów.

.Czy praca w takiej klasie jest wyzwaniem dla nauczycieli i specjalistów? Zdecydowanie tak!

Od czego zacząć pracę w takiej klasie?

  • od integracji i wzajemnego poznania się uczniów,
  • od stworzenia przestrzeni do budowania i rozwijania relacji, szacunku, empatii i czasami pokory,
  • od zaproszenia uczniów do wspólnej pracy nad rozpoznawaniem i rozwojem swoich mocnych stron, ale także wspólnego poszukiwania sposobów na niwelowanie zaburzonych obszarów,
  • od rozpoznania potrzeb i możliwości uczniów,
  • stworzenia planu pracy z uczniem chcącym rozwijać swoje pasje i wymagającym wsparcia,
  • od budowania wzajemnego szacunku i zaufania z rodzicami, którzy są skarbnicą wiedzy na temat swojego dziecka,
  • ustalenia zintegrowanych działań między nauczycielami i specjalistami,
  • od stworzenia właściwych warunków nauczania.
Czy praca w takiej klasie jest łatwa?

Zdecydowanie nie. To wyzwanie, które  wymaga od nauczycieli dodatkowej pracy, rozwoju swoich kompetencji, poświęcenia większej ilości czasu na przygotowywanie spersonalizowanych materiałów, pomocy i ćwiczeń. 
Ponadto konstruowania dostosowań wymagań edukacyjnych, doskonalenia zawodowego w zakresie wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego uczniów o zróżnicowanych potrzebach.

Kto będzie wsparciem dla dziecka i ucznia?

  • wychowawca,
  • nauczyciel współorganizujący,
  • nauczyciel,
  • specjaliści,
  • terapeuci,
  • pomoc wychowawcy,
  • opiekunowie,
  • pracownicy przedszkola i szkoły,
  • wszyscy uczniowie w grupie w klasie.

Jakie potrzeby mają dzieci i uczniowie w zróżnicowanej grupie i klasie?

  • diagnozowanie potrzeb i dostosowań wymagań edukacyjnych – uczniowie przychodzą do szkoły z różnym poziomem wiedzy i umiejętności, a to się przekłada na różne potrzeby,
  • stworzenie możliwości do rozwoju ich pasji i zainteresowań – dzieci mają różnorodne zainteresowania i pasje, niektóre fascynują się naukami ścisłymi, inne pasjonują się sportem, a jeszcze inne interesują się matematyką, czy zwierzętami,
  • rozpoznanie różnorodnych stylów uczenia się i aktywności podczas zajęć– niektórzy uczniowie mają wielki talent organizacyjny, lubią się angażować i planować, ale inni mają usposobienie malkontenta, widzą problemy, nie włączają sie w zabawy, nie chcą aktywizować się podczas zajęć, wolą pracować samodzielnie i w spokoju, lubią pracować w ciszy, a jeszcze inni szukają dodatkowych bodźców,
  • uwzględnienie pochodzenia kulturowego i społecznego – do grup przedszkolnych i klas uczęszcza sporo dzieci z doświadczeniem migracji i uchodźctwa, którzy nie komunikują się w języku polskim, wykazują zachowania związane z przebytą traumą, z trudnościami adaptacyjnymi, ponadto dzieci i uczniowie rożnych wyznań religijnych, o różnym statusie bytowym i ekonomicznym, z rodzin rozbitych i pełnych,
  • znajomość przeżyć i bagaż doświadczeń oraz wrażeń –każde dziecko i każdy uczeń przychodzi do przedszkola i szkoły ze spersonalizowanymi doświadczeniami życiowymi, warto pamiętać, że każdy plecak niesie ze sobą te same marzenia i pragnienia dzieci,
  • uwzględnienie zróżnicowanej rozpiętości skrzydeł każdego dziecka,
  • uwzględnienie potencjału intelektualnego,
  • podpowiedzi i nabycie kompetencji w zakresie umiejętności uczenia się i organizacji nauki,
  • zróżnicowanej motywacji – docenienie wkładu i zaangażowania w wykonywanie zadania.

O czym warto pamiętać?

  • Każde dziecko ma swój indywidualny tok rozwojowy.
  • Nie wszyscy mają taki sam potencjał poznawczy i intelektualny.
  • Nie wszyscy uczą się w ten sam sposób.
  • Nie wszyscy muszą tak samo, tyle samo i w tym samym czasie.
  • Nie każde dziecko ma taki sam start bytowy, ekonomiczny i społeczny.
  • Inaczej, mniej i wolniej nie znaczy gorzej.

Z jakimi wyzwaniami i trudnościami spotkamy się w zróżnicowanej klasie?

To zależy od dysfunkcji, zaburzeń, potrzeb, możliwości, oczekiwań i potencjału ucznia, do najczęstszych nalżą:

  • niezrozumienie niektórych zachowań swoich kolegów,
  • zachowania niepożądane niektórych dzieci i uczniów,
  • sensoryzmy uczniów ze spektrum autyzmu,
  • labilność emocjonalna i brak umiejętności w zakresie regulowania emocjami,
  • niski poziom rozwoju umiejętności manualnych i motorycznych,
  • brak intencji komunikacyjnej,
  • rutyny i stereotypie, 
  • impulsywność,
  • zróżnicowane możliwości i potrzeby w zakresie opanowania technik szkolnych,
  • szybka męczliwość niektórych uczniów,
  • wyuczona bezradność,
  • nie stosowanie się do wskazówek terapeutycznych i edukacyjnych niektórych uczniów i rodziców,
  • podważanie kompetencji nauczycieli i specjalistów,
  • brak odpowiedniego sprzętu i pomocy dydaktycznych i terapeutycznych,
  • skromna infrastruktura,
  • brak windy,
  • brak właściwych warunków lokalowych,
  • bark dostosowanych podręczników i materiałów ćwiczeniowych,
  • niedostosowana podstawa programowa, w szczególności w przypadku uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Do najczęstszych naszych działań wspierających dzieci i uczniów należą:

  • stosowanie zróżnicowanych metod i form pracy,
  • praca nad koncentracją i utrzymywaniem uwagi ucznia,
  • konstruowanie komunikatów i poleceń zrozumiałych dla ucznia,
  • pomoc w rozumieniu i przetwarzaniu informacji, najczęściej przez parafrazę,
  • przygotowywanie wizualizacji treści,
  • dostosowywanie sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów,
  • stosowanie metod aktywizujących i integrujących uczniów,
  • praca na planach aktywności, schematach i instrukcjach,
  • poznanie rutym i rytuałów uczniów,
  • znajomość i spersonalizowane wykorzystywanie TIK,
  • znajomość technik likwidujących i minimalizujących napięcia emocjonalne uczniów,
  • rozpoznawanie i niwelowanie zachowań niepożądanych,
  • wdrożenie TUS- treningu umiejętności społecznych,
  • włączanie uczniów do aktywności podczas projektów i imprez szkolnych,
  • wdrożenie wspomagającej i alternatywnej metody komunikacji, 
  • uczenie tego jakie funkcje mają podstawowe obiekty, sprzęty, pomieszczenia i przedmioty,
  • wdrożenie treningu zastępowania agresji,
  • wdrożenie treningu czystości,
  • konstruowanie tekstów łatwych do czytania i rozumienia,
  • wykorzystywanie podręczników i materiałów ćwiczeniowych z dostosowaniami,
  • konstruowanie dostosowanych materiałów edukacyjnych, kart pracy i ćwiczeń.


Czy są jakieś korzyści dla uczniów uczących się w zróżnicowanej klasie?

  • dzieci uczniowie mogą uczestniczyć w bogactwie relacji i kompetencji komunikacyjnych,
  • dzieci i uczniowie mogą uczyć się od siebie,
  • wzajemnie poszukują sposobów na radzenie sobie w niestandardowych sytuacjach,
  • rozwijają empatię i szacunek do drugiego człowieka,
  • podziwiają się wzajemnie i inspirują,
  • mają przestrzeń do współpracy i wzajemnej pomocy.
Czy są jakieś słabe strony uczenia się w zróżnicowanej klasie?
  • niewłaściwe wzorce do naśladowania,
  • zmniejszenie motywacji do podejmowania wyzwań i samorealizacji,
  • trudne emocje i nie umiejętność poradzenia sobie z wyzwaniami i potrzebami niepełnosprawnych uczniów,
  • niezrozumienie wzajemnych potrzeb i możliwości.

Dodatkowe materiały i wsparcie

O uczniach z dysleksją i sposobach pracy z nimi przeczytasz TUTAJ i TUTAJ i TUTAJ

O dostosowaniach wymagań edukacyjnych przeczytasz TUTAJ

O planowaniu pracy nauczyciela współorganizującego przeczytasz TUTAJ

O dokumentacji pedagoga specjalnego przeczytasz TUTAJ

O pomocach pedagoga specjalnego przeczytasz TUTAJ

O treningu umiejętności społecznych przeczytasz TUTAJ i TUTAJ

O edukacji włączającej przeczytasz TUTAJ
 
O zajęciach rewalidacyjnych przeczytasz TUTAJ i TUTAJ

O narzędziach TIK w pracy z uczniami ze SPE przeczytasz TUTAJ

O diagnozowaniu potrzeb ucznia przeczytasz TUTAJ

O tym jak rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności przeczytasz TUTAJ

O zajęciach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej przeczytasz TUTAJ i TUTAJ

O organizacji zajęć korekcyjno- kompensacyjnych przeczytasz TUTAJ

Materiały pomocne do pracy z uczniem z autyzmem zobacz TUTAJ i TUTAJ

O przygotowanie WOPFU przeczytasz  TUTAJ

O przygotowaniu IPETu przeczytasz TUTAJ

O realizacji projektów edukacyjnych przeczytasz TUTAJ

O zajęciach rozwijających umiejętność uczenia się przeczytasz TUTAJ

O innowacjach pedagogicznych w pracy z uczniami ze SPE przeczytasz TUTAJ



Polecamy też przygotowane przez nas karty do zajęć rewalidacyjnych i zajęć z pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

Plik zawiera 163 karty pracy z ćwiczeniami, które można wykorzystać na:

– zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
– zajęciach rewalidacyjnych,
– zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.


Karty zakupisz tutaj




Prowadzisz zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu lub szkole?
Szukasz kompleksowego wsparcia?
Mamy dla Was teczkę z materiałami, przykładową dokumentacją, ćwiczeniami i kartami pracy!
ZAWARTOŚĆ TECZKI:
1. Organizacja zajęć rewalidacyjnych.
2. Programy zajęć rewalidacyjnych.
3. Przykładowe wpisy do dziennika zajęć rewalidacyjnych
4. Ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych.
5. Propozycja ćwiczeń i zabaw.
6. Generatory do tworzenia kart pracy.
7. Karty pracy.
Ilość stron: 220
E-book w formacie PDF

E-book zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu i szkole podstawowej dostępny TUTAJ
 





E-book zajęcia rewalidacyjne w szkole ponadpodstawowej dostępny TUTAJ













Prowadzisz zajęcia w zakresie rozwijania umiejętności uczenia się?
Potrzebujesz wskazówek i wsparcia w organizacji tych zajęć?

Polecamy nasz e-obok.

E-book dostępny TUTAJ

1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Wybrane strategie uczenia się.
3. Propozycja ćwiczeń.
4. Program zajęć rozwijających umiejętność uczenia się.
5. Przykładowe wpisy do dziennika.
6. Ocena efektywności.
7. Przegląd wybranych metod aktywizujących.







Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat przykładowych ćwiczeń, zadań,
 zabaw i gier podczas zajęć rewalidacyjnych, ale także w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej i jak konstruować karty pracy zakup naszą 
teczkę cz. II


ZAWARTOŚĆ TECZKI ponad 200 stron. Plik PDF i linki do zewnętrznych ćwiczeń.
✅Rozdział 1 Rewalidacja. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Propozycja ćwiczeń i dobre praktyki.
✅Rozdział 3  Generatory do konstruowania spersonalizowanych ćwiczeń i kart pracy.
✅Rozdział 4 Karty pracy- ponad 130 kart.

TECZKĘ  CZ. II ZAKUPISZ TUTAJ I TUTAJ

Wystawiamy faktury, również z odroczonym terminem płatności dla przedszkoli i dla szkół!


W swojej ofercie posiadamy także teczkę cz.I


TECZKA ZAWIERA:
🟩 plan pracy (kalendarz) pedagoga specjalnego,
🟩 sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości uczniów,
🟩 IPET i WOPFU – szablony i przykładowe uzupełnione dokumenty,
🟩 dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
🟩organizację zajęć rewalidacyjnych wraz z dokumentacją m.in. przykładowymi programami zajęć rewalidacyjnych, 
🟩 arkusz ewaluacji podejmowanych działań w ramach IPET i WOPFU,
🟩 przykłady dostosowań na różnych przedmiotach,
🟩 opis przykładowych metod pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.


TECZKĘ NR 1 KUPISZ TUTAJ










Zawartość teczki nr 1- awans na starych zasadach.
1. Plan awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.
2. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
3. Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.
4. Generatory- jak wykorzystać na scieżce awansu zawodowego.
5. Wykorzystanie TIK w trakcie awansu.
6. Metody aktywizujące- opis i dobre praktyki.
7. Prezentacja wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
8. Prezentacja dorobku zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego- dobre praktyki.
9. Szablony gotowych prezentacji.
10. Opiekun stażu i jego zadania.
11. Przykładowy opis i analiza wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego.
12. Przykładowe pytania, które mogą paść w czasie komisji.
13. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problemy.
14. Podsumowanie awansu- komisje i dokumentacja.
15. Przykładowa opinia o odbywającym staż na stopień nauczyciela mianowanego.
16. Karta obserwacji dla opiekuna i innych nauczycieli, zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż.
17. Plan i arkusz współpracy opiekuna i nauczyciela w awansie.Przykładowe aktywności.
18. Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego i egzaminacyjnego.
19. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.




1. Przepisy- najważniejsze informacje. ABC awansu zawodowego.
2. Kalendarz aktywności dla nauczyciela dyplomowanego w okresie przepracowania, który pomoże zaplanować realizację wymagań.
3. Kalendarz aktywności w okresie przygotowania do zawodu dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego na nowych zasadach.
4. Monitorowanie przebiegu rozwoju zawodowego i realizacji wymagań egzaminacyjnych na nowych zasadach.
5. Wykorzystywanie generatorów do tworzenia zindywidualizowanych i dostosowanych materiałów edukacyjnych.
6. Wykorzystywanie TIK na ścieżce awansu zawodowego.
7. Wykorzystywanie metod aktywizujących ucznia- opisy, przykłady i dobre praktyki.
8. Prezentacja dorobku na dyplomowanego po nowemu. Dobre rady i przykładowe prezentacje.
9. Mentor i jego zadania.
10. Ewaluacja pracy nauczyciela- narzędzi TIK.
11. Przykładowe pytania na egzamin.
12. Przykładowe zadanie do rozwiązania- problem na egzamin.
13. Podsumowanie awansu po nowemu- komisje, egzamin i dokumentacja.
14. Przykładowa opinia mentora na temat nauczyciela przygotowującego się do zawodu.
15. Karta monitoringu i planowania współpracy mentora z nauczycielem.
16. Doskonalenie zawodowe: Niezbędnik informacyjny nauczyciela na ścieżce awansu.
17. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego i kwalifikacyjnego na nowych zasadach.
18. Opis wybranego wymagania na stopień nauczyciela dyplomowanego- 4 strony.
OPIS TECZEK I ZAPISY TUTAJ: https://szkolenia.specjalni.pl/webinary/
Zapraszamy też na nową stronę poświęconą awansowi zawodowemu nauczycieli:








Polecamy naszą nowość


Pomocne materiały w pracy z uczniami ze SPE


Jeżeli prowadzisz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.

54a8cf53833f7343cafccc9d681fbc99.jpeg30a069c4ea443f35c0a1ed46498b446b.jpegaacb0ed5b7c6a5b493f97be016b2ebdd.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Jeżeli prowadzisz zajęcia rewalidacyjne skorzystaj z kompleksowego wsparcia w postaci: 
  • programu zajęć, 
  • przykładowych wpisów do dziennika,
  • przykładowych ćwiczeń,
  • oceny efektywności,
  • gotowych zadań.
b2e97ad812bdb20d4b6e924eaf4eca59.png672ee895929d1ae91aa21ed4b690b935.png68194680ab63536fd816b3c6ce45c92a.jpeg
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

W ofercie mamy również teczki pedagoga specjalnego, zawierające niezbędną dokumentację do edycji oraz wskazówki, materiały i porady.

c81ffddbd8343a4391ac6047d02ffed2.png48d3dbd58a131e6b88e5cbb866ad0b44.jpeg03c3ca268ae401f2cc23766434c04eaf.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

a474919f333e8a1867e2e44498b32080.png60eb7b8a402ab79f899e5db12e40db39.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Dla nauczycieli współorganizujących kształcenie niezbędna dokumentację wraz z materiałami do pracy zawiera TECZKA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCE.

43d53d338be2ec098137b7dcd4280d29.png9a6daec3ca725f5af3bfb98466671081.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ

Od wielu lat jesteśmy ekspertkami do spraw awansu zawodowego, swoją praktyczną wiedzę wykorzystałyśmy w publikacjach będących kompleksowym wsparciem dla nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.  Zawierają one niezbędne informacje wraz z dokumentacją do edycji.


a28ebd9dee6252d9fa399cdc1e318dbd.png8b3b3127deed8a4fa84637d1a4afda9d.png
Szczegóły TUTAJSzczegóły TUTAJ




OFERTA SZKOLEŃ RAD PEDAGOGICZNYCH ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz